InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van cipres

De geneeskracht van cipres

De geneeskracht van cipres De cipres is een boom die veel kunstenaars heeft geïnspireerd. Hij heeft een rank en statig voorkomen. Hij lijkt op een zuil die bovenaan taps toe loopt. De boom komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied en kan 25 meter hoog worden. Het welriekende hout van de boom is een waardevol product waar meubels van worden gemaakt. Minder bekend is dat de cipresnoot geneeskrachtige eigenschappen heeft. De cipresnoot werkt vooral goed bij problemen met de bloedvaten, diarree en aambeien.
Cipres in Griekenland / Bron: Wojsyl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cipres in Griekenland / Bron: Wojsyl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam van cipres is Cupressus sempervirens. In het Nederlands wordt deze boom met geneeskracht cipres of Italiaanse cipres genoemd. De Latijnse naam cupressus komt van de Griekse naam kuparissos wat verwant is aan de Hebreeuwse naam gopher en de babylonische naam giparu. Cipres is afgeleid van al deze namen. Sempervirens betekent letterlijk ´altijd groen´. Dat komt van het feit dat deze naaldboom altijd groen blijft. Hij wordt in het Nederlands Italiaanse cipres genoemd omdat in dat land veel cipressen groeien. Cyprus is vernoemd naar de cipres.

Werkzame stoffen

In de fytotherapie maakt men gebruik van de cipresnoot. In deze noot zit veel etherische olie zoals de monoterpenen alfapineen en deltacareen. Verder zit er het sesquiterpeen cedrol in. Het bevat de flavanolen dimere en oligomere proanthocyanidinen zoals de bisflavonoïden amentoflavon en cupressoflavon.

Cipres in de aromatherapie

Cipres wordt gebruikt in de aromatherapie voor het behandelen van ongeveer dezelfde aandoeningen als in de fytotherapie. Toch zijn er een aantal verschillen. Aromatherapie kent iets meer gebruikstoepassingen. Daarnaast wordt niet de noot gebruikt maar de jonge twijgen. Van 70 kilo twijgen verkrijgt men een liter cipresolie. Deze wordt aangewend bij verkoudheid couperose, heesheid, hoest, kramp, griep, astma, bronchitis, hooikoorts, pijnlijke menstruatie, stress, overgangsklachten, aambeien, cellulitis, spataderen, spierpijn, bedplassen bij kinderen, zweetvoeten, oedeem, zware benen, gewrichtsreuma, ernstige haaruitval en om vocht af te drijven. Om zweetvoeten te verminderen kun je een bad nemen waar een aantal druppels cipresolie in zitten. Voor de meeste andere ziekten kun je cipresolie mengen met een andere olie zoals rozenbottelolie en het vervolgens op de plek aanbrengen waar zich een aandoening bevindt.

Cipres, goed voor de aders

In de fytotherapie is cipres een alom gewaardeerd medicijn. Cipres is een venotonicum. Een tonicum is een versterkend middel en veno slaat op de bloedvaten. Dit wordt betekent dus dat het een versterkend middel is voor de bloedvaten. Het vernauwt de haarvaten en de kleine aders. De haarvaten worden verstevigt door de vitamine P-werking van flavonoïden en proanthocyanidinen. Door deze medicinale werking worden natuurmedicijnen op basis van cipres in de fytotherapie ingezet bij de volgende indicaties:
De noten van de cipres / Bron: Lucarelli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De noten van de cipres / Bron: Lucarelli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Spataderen,
  • Spataderen gepaard gaande met zwaartegevoel in de benen,
  • Oedemen,
  • Nachtelijke beenkrampen,
  • Gezwollen enkels en onderbenen,
  • Inwendige en uitwendige aambeien,
  • Aderspatzweer of open been,
  • Ter preventie van en als adjuvans bij flebitis of aderontsteking.

Overige medicinale werkingen cipres

  • Er zitten tanninen in cipres en deze zorgen bij inname voor een samentrekkende werking op het slijmvlies. Daardoor is cipres een adequaat middel bij diarree.
  • De werking tegen aambeien kan uitwendig worden toegepast.
  • De etherische olie van cipres heeft dezelfde eigenschappen als die in de fytotherapie wordt gebruikt en kan bovendien helpen bij benigne prostaathypertrofie of goedaardige prostaatvergroting en spastische hoest.

Dosis en veiligheid

Er zijn drie verschillende mogelijkheden om therapeutisch gebruik te maken van cipres. Deze staan hieronder.
  • Driemaal 20 druppels moedertinctuur per dag.
  • Driemaal 50 tot 100 gram van een nebulisaat of droogextract.
  • 30 tot 60 druppels tinctuur voor elke maaltijd.
Ciprespreparaten gebruiken is voor iedereen veilig behalve voor zuigelingen. Met het inwendig gebruik van de etherische olie moet worden opgepast.
Gerelateerde artikelen
Cypres en cypresolieCypres en cypresolieHet lange smalle silhouet van de cypres kennen we allemaal. Het is het beeld van de zinderende Provençe. Van Gogh vertee…
Aambeien - Behandeling, oorzaak en symptomenAambeien - Behandeling, oorzaak en symptomenWat zijn aambeien? Aambeien zijn niet gevaarlijk of levensbedreigend. Lastig zijn ze daarentegen wel. De symptomen verdw…
Boomhoroscoop  de iep en de cipresBoomhoroscoop de iep en de cipresHet boomtype iep wordt gekenmerkt door gevoel. Het boomtype iep is van toepassing op mensen die geboren zijn tussen 12 e…
Pijnlijke benen voorkomen en genezenHeb jij al nu enige tijd last van vermoeide benen? Zware, vervelende en pijnlijke benen komen meer voor dan je wel denkt…
Wat zijn aambeien (Hemorroïden)?Rond de anus lopen een aantal ringvormige bloedvaten. Het vullen van bloedvaten met bloed zorgt samen met de kringspiere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taoujouti Abdelmouhaïmen, Wikimedia Commons (GFDL)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Italiaanse_cipres
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Aromatherapie: http://www.anthemis.nl/aroma/cypres.htm
  • Afbeelding bron 1: Wojsyl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Lucarelli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van cipres"

Reacties

Myriel, 26-07-2014 20:30 #2
Ik ben zeer geïnteresseerd in het zelf maken van pure olie uit noten en zaden. Onlangs kocht ik een handoliepers en een notenkraker. Ik moet nog beginnen alles te leren. Mijn vraag is nu: Perst men de olie uit de zeer kleine zaadjes van de cipresnoten? En kan men de olie dan innemen tegen b.v. nachtelijke beenkrampen? Zijn er boeken te koop waarin recepten staan? Reactie infoteur, 30-07-2014
Er kan zowel een olie worden gewonnen uit de zaadjes als uit de twijgen. De olie moet uitwendig worden gebruikt bij beenkrampen. Beter is het een natuurgeneeskundige in de arm te nemen en deze vragen hoe de olie te gebruiken. Dit artikel is informatie over de cipres als bron van natuurlijke medicijnen maar het is geen hulp bij zelfmedicatie.

George Fabri, 07-10-2013 09:17 #1
Er word aangegeven dat de cipres goed is voor spataderen en beenkrampen. Is het dan de bedoeling dat er cipres olie op de spataderen gesmeerd moet worden of kan dit ingenomen worden? Reactie infoteur, 07-10-2013
Het artikel is aangepast nav je vraag. In de fytotherapie wordt eigenlijk niet gewerkt met de etherische olie van cipres maar wel met de moedertinctuur, tinctuur en het nebulisaat of droogextract.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!