InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken en behandelen van spataders

Oorzaken en behandelen van spataders

Oorzaken en behandelen van spataders Spataders komt vaak voor bij volwassen, vooral bij vrouwen. Het komt voornamelijk voor op de benen en kunnen soms ook pijnlijk zijn. Je kunt ze operationeel laten verwijderen maar ja kan ze ook voorkomen door de juiste voeding te eten, aan lichaamsbeweging te doen en je leefwijze aan te passen om de bloedvaten te versterken en zwellingen tegen te gaan.

Wat zijn spataders?

In gewone aders bevinden zich kleppen die open en dichtgaan om ervoor te zaorgen dat het bloed slechts in één richting stroomt. Als deze kleppen verzwakken en niet meer goed sluiten, kan het bloed terugstromen en ophopingen maken waardoor spataders kunnen ontstaan. Spataders zien eruit als dikke kronkelende, blauwe aders en komen het meeste voor op de benen.

oorzaken van spataders?

Deze aandoening komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en is genetisch overdraagbaar in de familie, maar ook hormonale factoren kunnen een belangrijke rol zijn hierin. Een aantal mogelijke oorzaken van het verkrijgen van spataders is onder meer bij overgewicht, na een zwangerschap, gedurende langere tijden staan waarbij er extra druk op de aders uitoefenen. In ernstige gevallen kunnen spataders ook veroorzaakt worden door een leverziekte of bloedsomloopproblemen. Wanneer je huid rond de spataders rood word is het belangrijk je tot een arts te bevinden. Dit kan namelijk leiden tot een aderontsteking.

Spataders behandelen

Niet operationeel

  • Het dragen van elastische steunkousen zouden de klachten weliswaar verlichten
  • Lichaamsbeweging zoals fietsen als wandelen helpen het bloed beter doorstromen
  • Niet te lang staan of zitten zodat er geen extra druk op de spataders komt
  • Pas je eetpatroon aan als je aan overgewicht lijdt
  • De kruid Gotu kola zou een positieve werking hebben op spataders. Dit is te verkrijgen in thee, tabletten of in zalf vorm.
  • Sclerotherapie: hierbij zal men een irriterende vloeistof in de spataders spuiten om deze ader te blokkeren waardoor het bloed een andere weg zal moeten zoeken

Operationeel

Wanneer de spataders pijnlijk zijn, je in verlegenheid brengen of bezig zijn te zweren en door de huid etteren, waardoor bloedingen veroorzaakt worden, kan er een operatie worden uitgevoerd die wel bekend staat als 'strippen' om deze spataders te doen verdwijnen. Hierbij is het de bedoeling de voornaamste oppervlakteaders te verwijderen om het bloedafvoer dan tot een diepere en gezondere ader te laten doorstromen. Indien alle spataders verwijderd zijn, zal men de kwaal als genezen beschouwen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je in de toekomst niet meer zult moeten letten op je dieet en om aan lichaamsbeweging te doen.

Spataders laserbehandeling

Tegenwoordig bestaat er een lasertherapie waarbij men de spataders gaat behandelen door deze te laseren waardor er onderhuids een warmte onstaat die deze aders gaat beschadigen waardoor deze automatisch door het lichaam zullen verwijderd worden. Men zal op deze manier niet onder narcose moeten omdat de je van deze therapie zelf niets voelt. Na een aantal weken zal het resultaat zichtbaar zijn.
Gerelateerde artikelen
Spataders tijdens de zwangerschapSpataders tijdens de zwangerschapSpataders, iedereen kent wel deze blauwe lijnen die vaak je benen kunnen ontsieren. Jammer genoeg is dit ook iets dat do…
Spataders voorkomen, behandelen en verlichtenSpataders voorkomen, behandelen en verlichtenVeel vrouwen krijgen vroeg of laat last van spataders. Ze ontstaan vooral bij mensen die langdurig moeten rechtstaan waa…
Spataders: herkenning, oorzaken en behandelingSpataders: herkenning, oorzaken en behandelingSpataders op je benen zijn niet echt aantrekkelijk. Ze kunnen ontstaan tijdens de zwangerschap of eventueel bij de uitoe…
Spataders: oorzaken, behandeling & tips bij spataderenSpataders: oorzaken, behandeling & tips bij spataderenSpataders kunnen een erg irritante aandoening zijn, en gaan vaak samen met het gevoel van "zware benen". Spataderen wijz…
Spataderen voorkomen en bestrijdenSpataderen voorkomen en bestrijdenDikke blauwe, verwijde, kronkelende en gezwollen aders in de benen: spataders! Hoe kan je spataders en aambeien op een n…

Reageer op het artikel "Oorzaken en behandelen van spataders"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 04-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!