InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Spataders voorkomen, behandelen en verlichten

Spataders voorkomen, behandelen en verlichten

Spataders voorkomen, behandelen en verlichten Veel vrouwen krijgen vroeg of laat last van spataders. Ze ontstaan vooral bij mensen die langdurig moeten rechtstaan waardoor de druk op de benen wordt verhoogd en het bloed in de aders niet normaal meer kan circuleren. Spataders kunnen heel pijnlijk en zelfs gevaarlijk zijn. Toch zijn er verschillende tips en natuurlijke behandelingen die je kan toepassen om spataders te voorkomen, te behandelen en te verlichten.

Appelazijn

Masseer je benen elke ochtend en avond met een ruime hoeveelheid appelazijn. Je zal merken dat je spataders na verloop van tijd kleiner beginnen worden.

Wat je ook kunt doen, is twee soeplepels honing met zes soeplepels appelazijn mengen en hiermee je benen net voor het slapengaan insmeren. Doe er een wikkel om en was pas 's morgens terug af.

Rozemarijnolie

Masseer je spataders dagelijks met rozemarijnolie. Dit is een probaat natuurlijk middel om de plaatselijke bloedsomloop te stimuleren.

Modder

Smeer je spataders voor het naar bed gaan in met modder en laat een hele nacht lang intrekken.

Vitamine E

Breng dagelijks een crème of olie op basis van vitamine E op je spataders aan. Vitamine E is ook heel goed om spataders te voorkomen.

Vitamine C

Vitamine C moet dagelijks worden ingenomen. 3000 mg per dag is het beste. Je lichaam kan grote hoeveelheden vitamine C echter moeilijk in één keer verwerken; daarom is het beter de 3000 mg over de hele dag te verspreiden.

Betacaroteen

Neem dagelijks 25.000 internationale eenheden van betacaroteen.

Ginko biloba

Het extract van de ginko biloba plant verbetert de bloeddoorstroming en zuurstoftoevoer van de cellen. Neem drie keer per dag 40 mg.

Groentensappen en vruchtensappen

Van rauwe groentesappen en vruchtensappen staat bekend dat ze hoogst doeltreffend zijn in het voorkomen en behandelen van spataders. Geef de voorkeur aan een mengeling van wortelsap en spinaziesap.

Vezels

Eet voeding die veel vezels bevatten. Vezels houden de darmen proper en voorkomen dat spataders ontstaan.

Kersen en bessen

Eet zoveel mogelijk kersen en bessen als je kunt. Er bestaat geen betere manier om spataders te voorkomen.

Ananas

Drink minimum één glas ananassap per dag. Ananas is immer bijzonder efficiënt om spataders te behandelen en te verlichten.

Gember, uien en look

Gebruik zoveel mogelijk gember, uien en look in je dagelijkse voeding om spataders te voorkomen, te verlichten en te behandelen.

Suikers en vetten

Vermijd junk food, gefrituurde voeding, suiker, zout, ijsjes, kaas, tabak en pindanoten. Deze laten de aders dichtslibben waardoor spataders ontstaan en/of verergeren.

Verander van positie

Om je bloedsomloop optimaal te doen verlopen is het belangrijk om niet te lang in dezelfde positie te blijven. Blijf dus niet te lang zitten of staan, maar wissel af.

Hoge hakken

Beperk hoge hakken zoveel mogelijk tot het minimum. Ze verhinderen de bloedtoevoer in de benen, waardoor spataders ontstaan en verslechteren. Hetzelfde geldt voor te nauwzittende kleding.

Lichaamsbeweging

Doe verschillende keren per week aan lichaamsbeweging. Zwemmen, wandelen en fietsen zijn bijzonder aangewezen om spatarders te voorkomen en te verlichten.

Zoutbaden

Neem twee keer per week een bad waaraan je zout uit de dode zee hebt toegevoegd. Dit is één van de beste behandelingen tegen spataders.

Wisselbaden en wisseldouches

Wisselbaden en wisseldouches (je benen afwisselend met warm en koud water besproeien) zijn uitstekende manieren om spataders te verlichten en te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken en behandelen van spatadersOorzaken en behandelen van spatadersSpataders komt vaak voor bij volwassen, vooral bij vrouwen. Het komt voornamelijk voor op de benen en kunnen soms ook pi…
Spataders tijdens de zwangerschapSpataders tijdens de zwangerschapSpataders, iedereen kent wel deze blauwe lijnen die vaak je benen kunnen ontsieren. Jammer genoeg is dit ook iets dat do…
Spataders: herkenning, oorzaken en behandelingSpataders: herkenning, oorzaken en behandelingSpataders op je benen zijn niet echt aantrekkelijk. Ze kunnen ontstaan tijdens de zwangerschap of eventueel bij de uitoe…
Spataders: oorzaken, behandeling & tips bij spataderenSpataders: oorzaken, behandeling & tips bij spataderenSpataders kunnen een erg irritante aandoening zijn, en gaan vaak samen met het gevoel van "zware benen". Spataderen wijz…
Spataderen voorkomen en bestrijdenSpataderen voorkomen en bestrijdenDikke blauwe, verwijde, kronkelende en gezwollen aders in de benen: spataders! Hoe kan je spataders en aambeien op een n…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Spataders voorkomen, behandelen en verlichten"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 31-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!