InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Bijensteek behandelen / Wespensteek behandelen

Bijensteek behandelen / Wespensteek behandelen

Bijensteek behandelen / Wespensteek behandelen Er bestaan verscheidene natuurlijke behandelingen en middeltjes om een bijensteek of wespensteek te behandelen zodat de pijn verlicht, de zwelling vermindert en de wonde sneller geneest. Alvorens een behandeling te starten, is het van belang dat de angel zo snel mogelijk verwijderd wordt; zo heeft het gif de kans niet om het lichaam aan te tasten.

Appelazijn

Week een wattenbolletje in appelazijn en behandel hiermee zo snel je kunt de bijeensteek of wespensteek. Appelazijn voorkomt dat het gif zich verder verspreidt en dat de bijensteek of wespensteek een zwelling vertoont.

Brood

Leg een sneetje brood over de bijensteek of wespensteek. Het brood absorbeert het gif en het speeksel van de bij of wesp.

Honing en citroen

Eén van de betere manieren om een wespensteek of bijensteek te behandelen, is het aanbrengen van een mengeling van honing en citroen. De honing zal het gif neutralizeren en de citroen ontsmet het gebied.

Peterselie

Haal een beetje peterselie door de blender en leg dit op de bijensteek of wespensteek. Peterselie stopt de pijn en neutralizeert het gif van de steek.

Basilicum

Gepureerde basilicumblaadjes werken op dezelfde manier als peterselie. Smeer er de bijensteek of wespensteek mee in en laat intrekken totdat de pijn vermindert.

Knoflook

Knoflook bevat uitstekende antiseptische eigenschappen en is dus aangewezen om een bijensteek mee te behandelen. Gewoon een schijfje verse knoflook op de bijensteek of wespensteek leggen en minimum tien minuten laten intrekken.

Lavendel

Behandel de bijensteek of wespensteek met één druppel essentiële olie van lavendel. Deze natuurlijke behandeling tegen bijensteken en wespensteken mag echter niet op grote oppervlaktes gebruikt worden.

Uien

Neem een schijfje ajuin en leg dit minimum één uur lang op de bijensteek of wespensteek. Houd eventueel op zijn plaats met een beetje plakband.

Papaya

Snij een schijfje van een papaya en leg dit op de bijensteek of wespensteek. Laat minimum één uur intrekken.

Eieren

Eieren nemen de zwelling weg en verminderen pijn. Gewoon een ei openbreken en de inhoud over de bijensteek of wespensteek smeren.

Mosterd

Bedek de bijensteek of wespensteek met mosterd. Dit vermindert zowel roodheid, zwelling, jeuk en pijn.

Kool

Pureer een stukje kool en leg dit op de bijensteek of wespenstek om pijn en irritatie onmiddellijk te verlichten.

Kurkuma en olijfolie

Meng een flinke portie kurkuma met een beetje olijfolie zodat er een soort zalf ontstaat. Masseer hiermee royaal de zwelling en het pijnlijke gebied.

Rozemarijn, thijm en appelazijn

Haal enkele takjes verse thijm en rozemarijn door de blender en meng met een scheutje appelazijn. Breng dit op de bijensteek of wespensteek aan en laat minimum twintig minuten intrekken.

Modder

Bedek de bijensteek of wespensteek met modder. Dit zal de zwelling verminderen.

Ijs

Eén van de bekendste methodes om pijn en jeuk te behandelen is koude en ijs. Wikkel een ijsblokje in een handdoek en leg dit op de bijensteek of wespensteek. Het ijs mag echter niet langer dan twintig minuten op dezelfde plaats blijven liggen; dit kan de huid immers beschadigen.

Aspirine

Wrijf de bijensteek of wespensteek in met een natte aspirine. Dit is één van de meest efficiënte manieren om een bijensteek of wespensteek te behandelen.

Tandpasta

Om de pijn van een bijensteek of wespensteek te verlichten en de zwelling te verminderen, kan je ook een beetje tandpasta op de zwelling aanbrengen en een tijdje laten intrekken.
Gerelateerde artikelen
Een wespensteek/bijensteek, wat nu? Snel behandelen!Wespensteken en bijensteken kunnen een pijnlijke steek achterlaten. Vooral in de zomer, wanneer u lekker naar buiten gaa…
Allergie insectenstekenAllergie insectenstekenEen insectensteek kan giftig of niet giftig zijn, en op basis hiervan kan men dan ook de reacties op verschillende insec…
Bijensteek/wespensteek/hommelsteek: symptomen en behandelingBijensteek/wespensteek/hommelsteek: symptomen en behandelingWat te doen bij een bijensteek of een wespensteek? Normaal gesproken zijn de gevolgen van een bijensteek, wespensteek en…
Een wespensteek, een pijnlijke en vervelende steekWespen zijn vervelende beestjes die rondom jou en je eten heen vliegen. Ze komen vooral af op zoetigheid, zoals waterijs…
Bijensteek: symptomen, oorzaak, verzorgen en behandelingBijensteek: symptomen, oorzaak, verzorgen en behandelingEen bijensteek symptomen zijn lokale roodheid en zwelling van de huid en soms ontstaat bij een bijensteek eerst een witt…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Bijensteek behandelen / Wespensteek behandelen"

Reacties

M. Ouwehand, 01-11-2014 10:46 #3
Ik ben gisteren door meerdere wespen gestoken, en heb nu dikke wangen en dikke wallen onder m'n ogen. De apotheek schreef orodispergeerbare tabletten voor, om de alergische reactie. Wat ik graag zou willen weten hoe lang deze zwellingen zichtbaar blijven. In geen enkele behandeling op de website terug te vinden.

Lily, 12-11-2013 14:10 #2
Met blauwe schrijfpen ( Bic ) goed op de wespensteek schrijven! Werkt ogenblikkelijk! In de blauwe inkt zit een anti-gif voor wespengif. Klinkt ongelofelijk, maar ik heb het zelf meegemaakt, de kloppende druk in mijn vinger ebte binnen de minuut weg. Gevoel was onbeschrijfelijk en opluchtend ook. Net ervoor begon ik een erg benauwd gevoel te krijgen, denk dat ik licht allergisch ben voor wespengif. Als ik het zelf niet had meegemaakt, had ik het niet geloofd. Heb de tip van een arts en het werkt ècht en onmiddellijk! Deze tip zou algemene parate kennis moeten, een schrijfbic heb je ook veelal bij ( dus geen stift, echt een schrijfbic, mag natuurlijk ook van een ander merk zijn dan Bic, maar wel een blauwe schrijfpen, enkel in de blauwe inkt zit het anti-gif )

Gerrt, 16-05-2013 12:51 #1
Een beetje suiker de bij wespensteek help ook goed. vinger nat maken en er op smeren.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 31-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!