InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie insectensteken

Allergie insectensteken

Allergie insectensteken Een insectensteek kan giftig of niet giftig zijn, en op basis hiervan kan men dan ook de reacties op verschillende insectensteken van elkaar onderscheiden. Bij een wespensteek of bijensteek laat het insect gif achter in het menselijk lichaam. Er zijn mensen die een allergie hebben voor een bijen- of wespensteek, en dat kan in sommige gevallen zelfs tot levensbedreigende situaties leiden. Bij mensen die geen allergie hebben, zal er een rode jeukende bult ontstaan die na een paar dagen weer zal verdwijnen. Een allergie voor insectensteken kan zich op verschillende manieren uiten en in het ergste geval kan deze dus levensbedreigend zijn.

Symptomen na insectensteek

Een allergie voor insectenbeten of insectensteken kan verschillende symptomen tot gevolg hebben. Er kunnen bijvoorbeeld over het hele lichaam rode bultjes ontstaan, die heftig jeuken. Ook kunnen de oogleden opzwellen, net als de lippen en het gebied rond de hals. Door de zwelling rond de hals, kunnen er zich ook problemen voordoen met betrekking tot de ademhaling of het slikken en dit kan in combinatie voorkomen met maag- en darmproblemen, zoals misselijkheid en diarree. Bij een levensbedreigende allergie voor een insectensteek kan de bloeddruk dalen en zal er uiteindelijk bewusteloosheid optreden. Een dergelijke allergische reactie kan zich al voordoen binnen een kwartier nadat het insect heeft gestoken, en er zal dan ook snel gehandeld moeten worden.

Allergie voor wespen

Een bekende allergie die kan leiden tot een levensbedreigende situatie, is de allergie voor wespen. Bij de meeste mensen die een allergie voor wespen hebben ontwikkeld, is de allergische reactie niet levensbedreigend, maar kan er toch veel hinder van ondervonden worden. Bij een allergie voor wespen is het zaak zover mogelijk uit de buurt van mogelijke wespen te blijven. Vooral in de zomer is dit echter niet altijd mogelijk en kunnen mensen onverwacht geconfronteerd worden met een wespensteek, met alle gevolgen van dien.

Reactie op een wespensteek

Een wespensteek kan verschillende reacties veroorzaken, waarbij een lokale reactie de meest voorkomende is. Na een wespensteek is de plek waar gestoken is zeer pijnlijk, en kan er roodheid en een zwelling ontstaan van de huid. Het is afhankelijk van de plaats waar gestoken wordt in hoeverre de klachten lang aanhouden. Een steek van wespen in de keel zal voor meer problemen zorgen dan een wespensteek op een dijbeen. Naast de lokale reactie zijn er ook nog andere reacties mogelijk, namelijk een toxische reactie of een allergische reactie. Bij meerdere wespensteken kan er een toxische reactie optreden met verschijnselen zoals hoofdpijn, maag- en darmklachten en moeheid. Als er sprake is van een allergie voor wespen, zijn de lichamelijke klachten het ergst. De klachten bij een allergie voor wespen kunnen zich na één enkele wespensteek uiten in een pijnlijke zwelling die een doorsnee kan hebben van wel 10 centimeter. Verdere klachten kunnen zijn:
  • Netelroos
  • Maag- en darmklachten zoals diarree en misselijkheid
  • Benauwdheid
  • Anafylactische shock
De allereerste keer dat een individu door een wesp gestoken wordt, is er nog geen allergie ontwikkeld. De eerste wespensteek kan echter wel tot gevolg hebben, dat er bij een volgende wespensteek een allergische reactie optreedt.

Behandeling

Mensen van wie bekend is dat er een wespenallergie bestaat, wordt altijd aangeraden om een zogenaamde EpiPen bij zich te dragen om na een wespensteek adrenaline mee in te spuiten. Er bestaat tegenwoordig ook een preventieve behandeling voor een wespenallergie en dat wordt in medische termen ook wel een desensibilisatiekuur genoemd. Hierbij wordt er gedurende een week in oplopende dosis wespengif in het lichaam gespoten, met aansluitend om de zes weken een injectie gedurende een langere periode. Op deze manier kan de allergie voor wespen preventief behandeld worden.

Lees verder

© 2013 - 2018 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.allergologie.nl/

Reageer op het artikel "Allergie insectensteken"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!