InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor huismijt

Allergie voor huismijt

Allergie voor huismijt De huismijt is een klein microscopisch ´spinnetje´ van ongeveer 0,3mm groot, dat verschillende allergische reacties kan uitlokken. Als je je beddengoed onder de microscoop zou bekijken, kun je er tienduizenden van vinden. Er bestaan verschillende soorten huismijten, waarvan er enkele allergische reacties veroorzaken. Bekende huismijten zijn de dermatophagoides pteronyssinus en de dermatophagoides farina.

Broedplaats voor huismijten

De huismijt leeft het beste en liefste op warme vochtige plaatsen in huis, dus vooral in matrassen en hoofdkussens kan hij zich het beste vermenigvuldigen. Ook zit hij het liefst op deze plaatsen, omdat hij zich voornamelijk met huidschilfers voedt die zich vooral in de slaapkamer bevinden. Een mens verliest namelijk per dag ongeveer 1 gram huidschilfers. Kou en droge warmte mijden ze, evenals tocht en een goede ventilatie. Daarom is het van groot belang om de ruimtes in huis regelmatig te luchten en te schrobben.
Naast de slaapkamer en het bed, voelt de huismijt zich heel erg comfortabel in de stofzuiger. In de stofzuiger heerst namelijk een top klimaat om zich goed te vermenigvuldigen, en elke keer dat de stofzuiger gebruikt wordt, verspreidt de huismijt zich via de luchtuitlaat. Als je hier veel last van hebt, of als je een allergie voor de huismijt hebt, dan kan het prettig zijn om een centraal stofzuiger systeem aan te schaffen. Dit is een vakkundig aangelegd systeem, waardoor de klachten drastisch kunnen verminderen.

Allergie voor de uitwerpselen

Het is niet de huismijt zelf die de allergische reacties veroorzaakt, maar de uitwerpselen van de huismijt. Ondanks dat de huismijt slechts een paar maanden oud wordt, produceert hij toch tot 200 maal zijn eigen gewicht in uitwerpselen, wat dus de allergie veroorzaakt. De uitwerpselen zien eruit als kleine ronde keuteltjes, welke in principe te groot zijn om door te dringen tot in de longen, maar als de keuteltjes uit elkaar vallen zijn ze zo klein dat ze wel door kunnen dringen tot in de kleine takjes van de longen, wat kan resulteren in een astma aanval.

Een allergie voor huismijt kan zich op verschillende manieren uiten. Veel voorkomende symptomen zijn neusjeuk, oogprikkeling, herhaaldelijke oorontsteking, herhaaldelijke keelontsteking en vaak hoesten. Ook kan huismijtallergie een al bestaande huidaandoening als atopisch eczeem verergeren. Deze allergische tekenen komen vaker voor bij kinderen en jongeren.

Tips om huismijt tegen te gaan

  • Neem laagpolige tapijten of gladde vloeren die gemakkelijk nat gereinigd kunnen worden, hier zal de huismijt zich dan niet zo snel nestelen. Een stofzuiger met een HEPA-filter vermindert het aantal stofdeeltjes dat ook na het stofzuigen weer in de lucht komt.
  • Neem enkele malen per week in met name de slaapkamer alle meubelstukken en accessoires met een vochtig doekje af.
  • Een gladde bekleding om het bed is ook minder aantrekkelijk voor de huismijt, bijvoorbeeld een leerdoek, lak of hout.
  • Een mijtdichte hoes voor om de matras voorkomt ook dat de huismijt zich daar wil nestelen.
  • Iedere week het beddengoed wassen op minimaal 60°C.
  • Als je nieuwe dekbedden koopt, controleer dan of ze geschikt zijn voor mensen met een allergie, of koop een aparte allergeendichte hoes.
  • Regelmatig de slaapkamers luchten en de verwarming niet te hoog zetten, maakt het onaantrekkelijk voor huismijt.
  • Af en toe het matras laten reinigen helpt ook in het voorkomen van deze allergie.
  • Wanneer men veel klachten heeft is een luchtontvochtiger of luchtreiniger geen overbodige luxe. Deze zorgen voor een klimaat waar de huismijt zich minder thuis zal voelen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huismijt, hoe kom je er vanaf!Huismijt, hoe kom je er vanaf!Dit kleine, met het oog niet waarneembare, beestje kan voor veel problemen zorgen. Vaak komt na allerlei allergietesten…
In bed met ongewenste gastenZonder dat wij het weten slapen wij elke nacht met gemiddeld 500 ongewenste wezens in ons bed, bovendien lijkt onze matr…
Allergie huisstofmijt: symptomen, oorzaak en behandelingAllergie huisstofmijt: symptomen, oorzaak en behandelingHeel veel mensen zijn allergisch voor huisstofmijt, een met het blote oog onzichtbaar, spinachtig beestje dat in huissto…
Wat is een huisstofmijtallergie?Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem (afweersysteem) op onschadelijke stoffen uit de omgeving. D…
Allergie: allergieën in de neusSommige allergieën treffen voornamelijk de neus, en veroorzaken symptomen die vergelijkbaar zijn met die van een verkoud…
Bronnen en referenties
  • www.allergieoplossingen.nl

Reageer op het artikel "Allergie voor huismijt"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!