InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wespensteek / insectensteek

Wespensteek / insectensteek

Muggen, vlooien, wespen, bijen, mieren, teken en steekvliegen zijn insecten die bijten of steken. Insecten steken uit zelfverdediging of omdat ze zich voeden met menselijk bloed of in het kader van de voortplanting eieren deponeren. Terwijl ze steken,brengen ze een giftige stofi n de huid. Niet de prik zelf, maar het gif veroorzaakt de jeuk, pijn of zwelling. Sommige mensen hebben veel last van een insectensteek, anderen merken nauwelijks iets.

Wat kun je doen bij een insectensteek

Ten eerste moet je nagaan om wat voor soort insect het gaat. Als het om een bij gaat, moet je kijken of de angel niet is achtergebleven. Deze moet er anders uitgehaald worden. Lukt dit zelf niet dan kun je dit bij de huisarts laten doen.
Dan moet je nagaan welke klachten je hebt.

Ben/word je na de steek...

  • bleek, klam, misselijk, benauwd of heb je neiging flauw te vallen,
  • had je eerder een hevige allergische reactie op een steek van wesp of bij,
  • heb je slikklachten,
  • welling, jeuk of uitslag op een andere plaats dan de steek ( oogleden, lippen),
  • of was de steek in mond, tong of keel,
  • of krijg je koorts,

Dan is het raadzaam om direkt contact met een huisarts op te nemen.

Wat kun je zelf doen

Heb je voornamelijk last van hevige roodheid, pijn en zwelling op de steekplaats, dan kun je de steekplek goed gaan koelen met een natte doek. Dit verlicht de jeuk en de pijn. Je kan evt. ook een mentholgel gebruiken tegen de jeuk. Dit is vrij verkrijgbaar bij apotheek en drogisterij.

Als je op je vingers gestoken bent, is het raadzaam om eventuele ringen te verwijderen ivm het opzwellen van de vinger.
De jeuk, zwelling en pijn gaan vanzelf over, soms duurt het wel een paar dagen, en zijn er op de tweede dag meer klachten als op de eerste. Dit is niet erg.

Mensen die een allergie voor wespen of bijen hebben kunnen van een steek flink zien worden. Meestal ontstaat er dan in zeer korte tijd algemene shockverschijnselen: overal jeuk, uitslag over het hele lichaam (roodheid, galbulten), opgezette oogleden en lippen, braken en diarree, hartkloppingen, bloeddrukdaling, benauwdheid of bewusteloosheid. Dit zijn redenen om met spoed een arts te waarschuwen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wespensteek / insectensteek"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 01-08-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!