InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen bij een bloedneus

Wat te doen bij een bloedneus

Iedereen heeft wel een bloedneus, maar weinigen raadplegen hier een dokter voor. Als het om een moeilijk te stelpen bloedneus gaat, geeft dat soms veel rede tot paniek bij omstanders of familieleden. Helemaal als de desbetreffende persoon ook nog eens bloedverdunners gebruikt. Wat vaak bij oudere mensen het geval is.

Eerste hulpadviezen bij een bloedneus

  • Snuit goed je neus, zodat alle stolsels en snuit weggesnoten wordt.
  • Knijp daarna de neus goed dicht, vlak onder het neusbeen.
  • Houd de neus 10 minuten dicht ( niet stiekem tussendoor kijken of de bloeding gestopt is) en houd hierbij het hoofd licht voorovergebogen.
  • Leg evt iets kouds in ed nek zodat de bloedtoevoer naar de neus wat afneemt.

Afhankelijk van het resultaat kunt u het volgende doen:

  • Als de bloedneus niet gestopt is, moet u alle stappen herhalen.
  • Als u alle adviezen herhaald heeft en u heeft nog steeds een bloedneus, dan moet u direkt een dokter bellen zodat hij op de praktijk of huisarsenpost de bloedneus stelpen kan.
  • Als de bloeding is gestopt moet u de neus twee dagen met rust laten (dus niet meer snuiten of peuteren).

Oorzaken bloedneus:

De meest voorkomende oorzaak van een bloedneus is verkoudheid. Door de verkoudheid is het slijmvlies in de neus kwetsbaar en kan het wat makkelijker gaan bloeden. De bloeding zit dan ook vaak redelijk vooraan in de neus.

Bij kinderen speelt ook verkoudheid een grote rol in het krijgen van een bloedneus maar ook het neuspeuteren veroorzaakt vaak een bloedneus.

Bij ouderen zit de bloeding vaak dieper in de neus waardoor hij moeilijk te stelpen is. Als oudere mensen bloedverdunners gebruiken en een hoge bloeddruk hebben is de kans groter dat ze een bloedneus krijgen die bijna niet te stelpen is. Dit moet dan ook door een huisarts gebeuren. Vaak zal hij dan de zogenaamde neustampon plaatsen die ervoor moet zorgen dat de bloedneusstopt.
Gerelateerde artikelen
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Wat te doen bij een bloedneusWat te doen bij een bloedneusVeel mensen ervaren wel eens een bloedneus, iets wat niet echt een prettige ervaring is. Gelukkig is een bloedneus zelf…
Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsNeusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsHoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Spontane bloedneusSpontane bloedneusEen bloedneus maakt iedereen wel eens mee. Vooral kinderen hebben hier eerder last van. Een bloedneus zonder aanwijsbare…
Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenBloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenNeusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tiener…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een bloedneus"

Reacties

Peter Runhardt, 24-03-2011 08:54 #3
Ik heb zo lang als ik me kan herinneren last van bloedneuzen gehad als het einde van een verkoudheid naderde. Meestal kreeg ik de bloedneus door het snuiten, soms spontaan (wat nog vervelender is omdat het nooit uitkomt). Ik denk dat het een combinatie is van een uitgedroogd neusslijmvlies (en dus korsten in de neus) en het (weer) bloot komen te liggen van bloedvaten. Ik heb onlangs, toen ik weer in de bloedneuzen liep na een verkoudheid - een eenvoudige neuszalf (Nisita) gehaald bij de apotheek om een droog neusslijmvlies vochtig te houden. Vanaf het moment dat ik het ging gebruiken heb ik geen bloedneus meer gehad, hoewel de verkoudheid nog dagen duurde.

Frank Walterman, 25-01-2010 16:41 #2
Ik heb zelf ook nogal veel last van een droge neus, vooral als ik ga vliegen. Dit resulteerde meestal in een ontzettende bloedneus. Ik vond pas op gezondheidsplein een linkje naar een nieuw product tegen bloedneuzen: Nozohaem. (www.bloedneus.nl). Bij mij helpt het in iedergeval wel.

A. M. Kloesmeijer-Pennock, 07-10-2009 18:45 #1
Krijg een paar keer per dag, zomaar een bloedneus, wat te doen?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 01-08-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!