InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen bij een bloedneus

Wat te doen bij een bloedneus

Wat te doen bij een bloedneus Veel mensen ervaren wel eens een bloedneus, iets wat niet echt een prettige ervaring is. Gelukkig is een bloedneus zelf niet heel gevaarlijk en is het makkelijk te stoppen. Als je tenminste weet hoe. Daarom een simpele en duidelijke uitleg over wat je moet doen bij een bloedneus.

Bloedneus

Veel mensen hebben weleens een bloedneus, sommige vaker dan anderen. Kinderen hebben het ook vaker dan volwassenen. Het ziet er niet prettig uit en voelt ook vervelend, maar gelukkig is het zelf niet echt gevaarlijk. Als het echter vaker gebeurd dan normaal is het verstandig de huisarts in te lichten. Vooral bij volwassenen is dat belangrijk.

Bloedneus stoppen

Een bloedneus stoppen is niet moeilijk en kan in vijf tot vijftien minuten klaar zijn.

Stap 1

Leun voorover. Veel mensen weten niet wat ze moeten doen, voorover of achterover leunen, maar zorg dat je altijd voorover leunt.
Vergeet zorgen over tapijt, kleren of andere dingen die je schoon wilt houden, maar leun gewoon naar voren. Het bloed uit de bloeding in je neus moet ergens naar toe en bij achterover leunen gaat het waarschijnlijk je keel in. Dat kan de luchtweg blokkeren en dus gevaarlijk zijn. Ook kan het bloed in de maag terecht komen en dat kan de maag irriteren. Dat kan overgeven veroorzaken.

Stap 2

Druk net onder het neusbeen van de persoon met de bloedneus. Zorg dat je niet te hard drukt. Als je drukt moet er geen bloed meer uit de neus, als het nog wel bloedt pas dan je grip aan. Hou de neus vijf minuten vast en laat ook niet eerder los om te controleren of het nog bloed. Pas na vijf moeten mag je los laten. Als het goed is moet het bloeden dan gestopt zijn.

Stap 3

Na die vijf minuten kun je de neus dus voorzichtig los gaan laten. Als het goed is bloedt het niet meer. Bloedt het nog steeds, doe dan stap twee nogmaals, maar dan voor tien minuten dit keer. Laat ook dit keer niet tussendoor los om te controleren of het gestopt is. Als het na deze tien minuten weer niet gestopt is herhaal dit dan nogmaals voor tien minuten.

Stap 4

Als het na de tweede of derde keer niet gestopt is, is het noodzakelijk om naar een arts toe te gaan. Als degene met een bloedneus ook duizelig, zwak of licht in het hoofd voelt, bel dan een ambulance. Een bloedneus die blijft bloeden kan tot een shock leiden.

Tips

Het plaatsen van ijs op de neus kan helpen met het stollen van het bloed, wat het bloeden kan stoppen. Doe dit in combinatie met het drukken. Na het stoppen van bloeden moet je nooit je neus snuiten of ophalen, dit kan het bloeden weer verder laten gaan.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsNeusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsHoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Een bloedneus stelpenEr is geen reden tot paniek wanneer men last heeft van een bloedneus want is vrij onschuldig en stopt na een aantal minu…
Bloedneus: oorzaken, stoppen, bloedneus bij kindBloedneus: oorzaken, stoppen, bloedneus bij kindOngeveer zestig procent van de Europeanen krijgt tijdens zijn of haar leven een bloedneus. Bij jonge kinderen en oudere…
Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenBloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenNeusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tiener…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een bloedneus"

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 22-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!