InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een bloedneus, hoe te handelen

Een bloedneus, hoe te handelen

Iedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het handig zijn om te weten hoe je moet handelen bij een bloedneus. Kinderen kunnen er nogal eens van in paniek raken omdat ze ineens (behoorlijk veel) bloed zien. Natuurlijk is het dan belangrijk niet in paniek te raken en rustig te blijven.

Wat is een bloedneus?

Eigenlijk weet iedereen wel wat een bloedneus is. Er loopt in meer of mindere mate bloed uit de neus. Het kan uit een neusgat komen of uit twee neusgaten tegelijk. Omdat er in de neus heel veel kleine bloedvaatjes lopen, lijkt een bloedneus altijd heel erg veel bloed, maar in de praktijk valt het vaak erg mee. Door peuteren in de neus, of door er een tik op te krijgen, kan een bloedvaatje al beschadigen en een bloedneus veroorzaken, maar soms komen er ook spontane bloedneuzen voor.

Hoe ontstaan bloedneuzen

Hierboven zijn al een aantal oorzaken beschreven hoe een bloedneus kan ontstaan, maar er zijn nog meer oorzaken. Een bloedneus bij een klein kind, kan de oorzaak zijn dat er iets in de neus is gestopt. Denk maar eens aan een steentje of een onderdeeltje van speelgoed. Dit kan een wondje in de neus veroorzaken met als gevolg een neusbloeding. Maar ook als de slijmvliezen erg geïrriteerd zijn door verkoudheid of een allergie, kunnen de bloedvaatjes onder de slijmvliezen stuk gaan en bloedneuzen veroorzaken. Maar ook een te droge lucht in huis kan neusbloedingen veroorzaken.

Kan een bloedneus kwaad

Nee, een bloedneus kan geen kwaad. Het is alleen erg vervelend. Veel mensen raken in paniek bij het zien van een bloedneus. Dat is nergens voor nodig. Een bloeding van een bloedneus kan flink zijn, maar vaak is het minder erg dan dat het er uit ziet. Mensen die vaak een spontane bloedneus hebben is wel aan te raden om even langs de huisarts te gaan.

Wat te doen bij een bloedneus

Het belangrijkste om te doen bij een bloedneus is natuurlijk proberen het bloeden te stoppen. Ga eerst rustig zitten en stuit daarna flink de neus. Knijp vervolgens de neus dicht, vlak onder het neusbeen. Hier begint het zachte deel van de neus. Doe dit minimaal 10 minuten en buig het hoofd licht voorover. Blijf rustig door de neus ademen. Zo gaan vrijwel alle bloedneuzen over.

Wanneer moet de arts gewaarschuwd worden

  1. Als het bloeden na tien minuten dichtknijpen niet stopt.
  2. Als je wel eens een bloedneus hebt en bloedverdunnende medicijnen gebruikt.
  3. Als je regelmatig een bloedneus hebt, en deze zonder redenen steeds krijgt (niet peutert en zachtjes snuit).
© 2012 - 2018 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kaart (de neus) van Atlas editions

Reageer op het artikel "Een bloedneus, hoe te handelen"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 25-08-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!