InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antwoorden op wat je je altijd al afvroeg over je lichaam

Antwoorden op wat je je altijd al afvroeg over je lichaam

Antwoorden op wat je je altijd al afvroeg over je lichaam De nieuwsgierigheid naar de werking van hun lichaam is de mens eigen. Er zijn toch altijd weer vragen waarvan ze zelf het antwoord niet zouden kunnen weten. Hieronder een aantal van deze vragen beantwoord.

Hoe ontstaat kriebel en waar dient het voor?

Kriebel wordt veroorzaakt door een uitwendige prikkel waarbij de beweging van haartjes op de huid wordt doorgegeven naar de zenuwcel die aan de haarschacht vastzit. Deze mechanische beweging wordt via de zenuwcel omgezet in een elektrisch signal dat naar de hersenen wordt geleid en dan voel je kriebel. Een kriebel is bedoelt als een waarschuwings- en overlevingsfunctie. Als er bijvoorbeeld een (gevaarlijk) insect op je arm kruipt, dan waarschuwt de kriebel je daarvoor.

Hoe ontstaat jeuk en waar dient dit voor?

Kriebel is iets anders dan jeuk, jeuk is een inwendige prikkel. Bij jeuk worden er verschillende scheidkundige stoffen afgescheiden die tot een gewaarwording leiden. Jeuk kan een signaal zijn van je lichaam dat er iets niet helemaal goed is, bijvoorbeeld een allergische reactie of dat je gestoken bent door een insect.

Waarom moet je vaak niezen als je tegen de zon inkijkt?

Als je in een sterke lichtbron kijkt, bijvoorbeeld een felle lamp of de zon, dan veroorzaakt dit een erg hoge actie/reactive op de zenuwbanen die de ogen met de hersenen verbinden.Op het punt waar de zenuwbanen van beide ogen elkaar kruisen, treedt een soort kortsluiting op beide zenuwen. Dit stimuleert het onderliggende hersenweefsel dat weer de geurwaarneming en ook het niezen activeert.

Kan je verkouden worden als je “op de tocht” zit?

Het antwoord hierop is nee, er zijn verschillende onderzoeken gedaan om dit uit te testen . Het zogenaamde Rhinovirus dat verkoudheid veroorzaakt trekt zich niets aan van kou. Je kunt zowel verkouden worden in de tropen als op de Noordpool.

Waarom is bruin haar sterker dan andere haartypen?

Er zijn drie soorten haar: Aziatisch, Afrikaans en Europees. Aziatisch en Afrikaans haar is donker van kleur en iets dikker dan Europees haar. Hoewel Afrikaans en Aziatisch haar vergelijkbaar van kleur is, is de sterkte anders. De sterkte van het haar heeft niet zozeer met de kleur te maken maar meer met de vorm van het haar en de krulling. De interne vezelstructuur die een haar zijn sterkte geeft. Deze vezels zijn kleurloos. Een haar heeft zijn kleur te danken aan porien tussen de vezels die gevuld zijn met kleurstoffen en deze hebben nauwelijks invloed op de sterkte.

Waarom raakt je hoofdhaar uit model tijdens je menstruatie?

Zowel vetheid als droogte kunnen een effect hebben op de haarkwaliteit en dus het haarmodel. Het testosterongehalte is tijdens de menstruatieperiode tijdelijk verhoogd en dit hormoon stimuleert de talgklieren zodat dit de vetproductie bevordert in je haar. Droog haar tijdens de menstruatie is het gevolg van een tijdelijke stoornis in de stofwisseling.
© 2011 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersBehandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersDe winter is de periode waarin verkoudheden het vaakst voorkomen. Een verkoudheid kan erg vervelend zijn, zeker als je a…
Waarom niest men en hoe kan men dit voorkomen?Waarom niest men en hoe kan men dit voorkomen?Niezen is een natuurlijke reactie van het lichaam. Het zorgt ervoor dat schadelijke stoffen uit de luchtwegen verwijderd…
De strijd tegen hooikoortsDe strijd tegen hooikoortsJeukende ogen, rode ogen, kriebel in de neus, een loopneus, meerdere keren niezen na elkaar, dit zijn de meest voorkomen…

Reageer op het artikel "Antwoorden op wat je je altijd al afvroeg over je lichaam"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 24-10-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!