InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Spataders tijdens de zwangerschap

Spataders tijdens de zwangerschap

Spataders tijdens de zwangerschap Spataders, iedereen kent wel deze blauwe lijnen die vaak je benen kunnen ontsieren. Jammer genoeg is dit ook iets dat door een zwangerschap erger kan worden. Daarom kan je in dit artikel lezen wat je ertegen kunt doen.

Wat is het?

Tijdens de zwangerschap gaat na een tijdje het kindje op de grotere aders in de buik drukken. Normaal gezien is het de bedoeling dat bloed een weg aflegt door het lichaam en naar het hart terugkeert. Als dit geblokkeerd wordt blijft het bloed in de aders staan. De ader zet uit en verslapt en wordt een spatader.

Hoe herken je het?

Uiteraard kan je de meeste spataders zien. Spataders kunnen dikke, kronkelige, blauwe lijnen vormen op je benen. Als je merkt dat tijdens je zwangerschap die lijnen groter worden dan laat je er best eens naar kijken. Ook kan je kleinere spataders krijgen die eerder rood-paarse spinnetjes lijken.

Toch zijn er ook andere symptomen. Zogezegde zware benen en ook gewoon pijn. Als je lang rechtstaat en je benen voelen pijnlijk aan kan het zijn dat je een spatader aan het krijgen bent. Dit is natuurlijk een ongemak dat niet welkom is tijdens een zwangerschap. Toch is een spatader op je benen niet het einde van de wereld. Jammer genoeg zijn er ook soms vrouwen die spataders op de schaamlippen krijgen tijdens de zwangerschap. Omdat dit heel pijnlijk kan zijn doe je er goed aan om dit onmiddellijk te laten nakijken bij je dokter.

Wat kan je er aan doen?

Vermijden

  • Sta niet te lang recht. Ga geregeld zitten of liggen en blijf goed bewegen.
  • Vermijd warmte op je benen dus neem zeker weinig of geen hete baden.
  • Knel je aders niet af. Let op met spannende broeken, leggings of kousenbroeken. Tijdens je zwangerschap koop je beter iets lossere kledij of aangepast aan je dikke buikje.

Behandelen

  • Slaap met je benen op een kussen. Zo blijft het bloed niet staan in de aders en verslapt de aderwand minder.
  • Gebruik steunkousen. Je kan steunkousen best op maat nemen. Deze bestaan tot onder de knie of tot aan de dij. Niet heel modieus maar effectief tegen pijnlijke benen en spataders. Deze werken wel het beste als je ze onmiddellijk, nog voor het opstaan, aantrekt.
  • Je kan eventueel een pilletje nemen tegen spataders zoals Daflon. Dit middel is toegestaan tijdens de zwangesrchap. Ga niet zelf experimenteren met huismiddeltjes, kruiden of pilletjes tegen zware benen. Neem enkel iets als je dokter het zegt!

Na de zwangerschap

Een spatader kan soms wel verdwijnen maar meestal niet. Je kan via verschillende ingrepen spataders laten verwijderen of dichtspuiten. Zo heb je geen last meer van deze ontsierende aders. Doe dit wel pas nadat je al je zwangerschappen achter de rug hebt omdat deze natuurlijk kunnen verergeren of terugkeren anders.

Lees verder

© 2010 - 2019 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Spataders: oorzaken, behandeling & tips bij spataderenSpataders: oorzaken, behandeling & tips bij spataderenSpataders kunnen een erg irritante aandoening zijn, en gaan vaak samen met het gevoel van "zware benen". Spataderen wijz…
Spataderen verwijderenSpataderen verwijderenVeel mensen denken dat het hebben van spataderen slechts een schoonheidsfout is waarmee te leven valt. Een fatale vergis…
Spataderen: oorzaak en behandelingSpataderen: oorzaak en behandelingKronkelige, gezwollen aderen vlak onder de huid, worden spataderen genoemd (varices). De aderen of venen voeren het bloe…
Spataders of spataderenSpataders of spataderenSpataderen, of spataders, zijn bloedvaten die door de huid heen schijnen als kronkelende blauwpaarse, soms gezwollen ade…
Spataderen, wat nu?Spataderen, wat nu?Spataderen. Een groot probleem als je mooie benen wil hebben. Maar wat zijn spataderen eigenlijk? En hoe kom je er aan?…

Reageer op het artikel "Spataders tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Slls1984
Gepubliceerd: 09-08-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!