InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van walnootolie

De geneeskracht van walnootolie

De geneeskracht van walnootolie Walnootolie is een versterkende olie voor hart, hersenen en bloedsomloop. De walnootboom stamt oorspronkelijk uit Zuid- en Centraal Azië, een gebiedsdeel wat vroeger aangeduid werd met de naam ´Oriënt´. Een walnootboom kan 20 meter hoog en 600 jaar oud worden. De walnootboom vind je tegenwoordig in Zuid Europa maar hij groeit ook prima in Nederland. Een walnootboom in Nederland levert jaarlijks vele honderden walnoten op.
Walnotenolie / Bron: Adam Engelhart, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Walnotenolie / Bron: Adam Engelhart, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Inhoud:

Walnotenolie

De Latijnse naam voor de walnotenboom is Nucum Juglandis. Walnoten worden door koude persing gefilterd. Als je walnotenolie om zijn medicinale eigenschappen gebruikt mag het beslist niet geraffineerd zijn of met chemicaliën zijn behandeld. Walnotenolie is één van de weinige oliën waarin zowel basis omega 3 als basis omega 6 in voorkomt. Voor dagelijks gebruik is een eetlepel aan walnoten voldoende voor de basis omega 6 inname maar van omega 3 heb je iets meer nodig. Als je deze olie als supplement wilt gebruiken om aan je omega 3 en 6-vetzuren te komen, is het aan te bevelen het te mengen met lijnzaadolie; dan verkrijg je een olie met precies de juiste verhoduingen. Een eetlepel per dag is dan genoeg voor beide essentiële vetzuren.

Walnoot tegen kanker

Omega 3 en omega 6 vetzuren zijn zoals je wellicht weet essentiële vetzuren. Dat houdt in dat het lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken, in tegenstelling tot alle andere typen vetzuren. De overige vetzuren, die je ook nodig hebt, kan het lichaam zelf aanmaken uit de essentiële vetzuren. Het goede aan essentiële vetzuren is dat lichaamscellen de voorkeur eraan geven om ze op te nemen boven bijvoorbeeld oliezuur. Essentiële vetzuren zijn belangrijk voor lichaamscellen omdat ze een cruciale rol spelen in het zuurstofmetabolisme van een cel. Ze nemen een plek in het membraan in en zorgen ervoor dat zuurstof wordt doorgelaten in de cel. Andere oliesoorten doen dat niet. Daardoor kan na verloop van jaren te weinig essentiële vetzuren eten een lichaamscel te weinig zuurstof krijgen. Nobelprijswinnaar Otto Warburg vond in de jaren 60 van de 20e eeuw uit dat een zuurstoftekort in cellen leidt tot kanker! Hij had aldus het kankervraagstuk opgelost maar zijn collega´s begrepen hem niet of wilden hem niet begrijpen. Een reden daarvoor is dat kankeronderzoekers al 80 jaar de oorzaak van kanker in de genen probeert te zoeken. Overigens zijn ze daar nooit in geslaagd, al hebben ze wel woorden als ´borstkankergen´ uitgevonden. Mensen met borstkanker beschikken zelden over dit gen en veel mensen met borstkanker hebben dit gen helemaal niet. Soms komt er groot in het nieuws dat de een of andere beroemdheid haar borsten zou hebben afgezet maar we moeten ons afvragen of A: dit waar is en B: dit geen promotiestunt is van de geneesmiddelenindustrie die mensen grof betaalt voor het zijn van een reclamezuil. Brian Peskin legt in zijn boek:´Het verzwegen verhaal over kanker´ meer uit over essentiële oliën, kanker en de onderzoeken van Otto Warburg.

Wetenschap en consensus

Warburg en Peskin zijn onderzoekers die wetenschap bedreven wat buiten de consensus valt. De wetenschappelijke gemeenschap accepteert hun bevindingen niet. Toch bevestigt diezelfde gemeenschap keer op keer dat natuurlijke oliën kankerwerend zijn. Dat geldt eveneens voor walnootolie. De Pennsylvania State University ontdekte dat walnootolie borstkanker voorkwam. De Harvard Medical School openbaarde dat walnootolie darmkanker kan genezen.

Walnoot als natuurgeneeskundig medicijn

In de natuurgeneeskunde wordt walnootolie dikwijls ingezet bij doorbloedingsstoornissen en als middel om het hart en de zenuwen aan te sterken. Ook een galverstopping kan ermee behandeld worden. Daarnaast is de walnoot goed bij diverse psychische ziekten. Steeds meer mensen beginnen in te zien dat het grote aantal psychische ziekten waaronder ADHD, psychose en depressie het gevolg is van een voedseltekort; men heeft te weinig essentiële vetzuren en vitaminen uit het B-complex. In de fytotherapie wordt de walnoot aanbevolen bij geheugenstoornissen, concentratieproblemen en Alzheimer.

Tips voor walnootolie in de keuken

Walnootolie laat zich in de keuken uitstekend combineren met wortelgroenten. Walnootolie heeft een verfijnde smaak die prima kan
Walnotenboom / Bron: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Walnotenboom / Bron: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
worden ingezet om sauzen en dressings mee te verrijken. Als je bij een warm gerecht aan het eind walnootolie gebruikt dan gaan de voedingsstoffen en gezonde, onverzadigde vetzuren niet verloren. Je kunt niet in walnootolie bakken omdat het niet hittebestendig is. Tip: serveer eens aardappelen met walnotenolie, in plaats van jus.

Vetzuren in walnootolie:

  • Palmitinezuur: 6.7%
  • Stearinezuur: 1.9%
  • Oliezuur: 15.8%
  • Linolzuur: 57.8%
  • Alfa-linoleenzuur: 13.5%
  • Overige vetzuren: 4.3%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van hazelnootolieDe geneeskracht van hazelnootolieDe hazelnoot komt als één van de weinige noten oorspronkelijk uit Europa. Vrijwel alle andere nootsoorten komen elders u…
De geneeskracht van knolselderijDe geneeskracht van knolselderijKnolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij…
De geneeskracht van Amerikaans glidkruidAmerikaans glidkruid is inheems in het oosten van Noord-Amerika. Hij groeit vaak op drassige bodem, bijvoorbeeld bij moe…
Walnoten zijn heel voedzaam en gezondWalnoten zijn heel voedzaam en gezondWalnoten zijn ontzettend gezond. Eigenlijk, zouden ze tot je dagelijkse kost moeten behoren want ze bevatten gezonde vet…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Brian Peskin: het vezwegen verhaal van kanker
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Walnootolie voorkomt kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23061909
  • Walnootolie geneest darmkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21795022
  • Afbeelding bron 1: Adam Engelhart, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van walnootolie"

Reacties

Anne Baeten, 18-09-2018 10:20 #5
Graag verwittigen wanneer we de walnoten moeten binnen brengen voor persen. Wat is de minimumhoeveelheid vereist aan noten aub?

Sylverke, 30-08-2018 22:04 #4
Noten zijn giftig voor honden. Dus alle oliën die bereid zijn met noten ook!

Anna, 25-10-2016 13:07 #3
Is koudgeperste walnoot olie ook altijd ongeroosterd?

Tineke Dek, 17-03-2016 11:31 #2
Ik gebruik 1 eetlepel walnotenolie per dag. is dit echt gezond? Reactie infoteur, 22-03-2016
Het is natuurlijk altijd de vraag waarvoor je het gebruikt en wat je nog meer gebruikt. Maar op zich is het gezond om een eetlepel walnotenolie per dag door een salade te doen. En het is nog lekker ook.

C. de Lijster, 07-10-2015 13:21 #1
Hallo,

Uw gegevens betreffende de walnotenolie zijn zeer interessant. Is het ook geschikt voor bijv. een hond?

Bij voorbaat mijn dank,
cor de lijster. Reactie infoteur, 16-02-2016
Nooit geprobeerd. Meestal eten honden op dat wat ze nodig hebben. Als je hond een geschilde walnoot zo opeet uit je hand, zal walnootolie vast goed voor hem zijn.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!