InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Walnoten zijn heel voedzaam en gezond

Walnoten zijn heel voedzaam en gezond

Walnoten zijn heel voedzaam en gezond Walnoten zijn ontzettend gezond. Eigenlijk, zouden ze tot je dagelijkse kost moeten behoren want ze bevatten gezonde vetten die het lichaam heel erg nodig heeft om bijvoorbeeld hart en bloedvaten in goede staat te houden. Maar dat niet alleen. Walnoten hebben nog meer goede eigenschappen zoals het versterken van onze botten, het verlagen van het risico op diabetes, het verbeteren van het metabolisme, ze hebben ontstekingsremmende eigenschappen en ja... Ze kunnen zelfs helpen om beter te kunnen slapen aangezien ze ook melatonine bevatten. Dit is alleen al voldoende reden om iedere dag een handje walnoten te eten en daarbij zijn ze nog lekker ook. Mooi meegenomen!

Walnoten zijn het meest voedzaam van alle noten

Belangrijk om te weten is dat noten, álle noten en ook zaden een grote plaats zouden verdienen in ons dagelijkse voedingspatroon. Dit omdat ze de goede vetten en ook essentiële vitamines en mineralen bevatten die zo belangrijk zijn voor een gezond lichaam. Maar dit gezegd hebben staan walnoten daarbij op de 1ste plaats. Een walnoot is echt een bom van gezondheid en die wetenschap is er al heel erg lang want er zijn bij archeologische opgravingen al geroosterde walnoten gevonden waaruit blijkt dat walnoten al zeker 8000 jaar geleden gegeten werden. In de tijd van de Grieken en Romeinen zijn de walnotenbomen verspreid over Europa en Noord-Afrika, maar vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in Perzië.

De walnoot is één van de oudste voedingsmiddelen waar melding van is gemaakt. In de Griekse mythologie staat de walnotenboom bekend voor het symbool van wijsheid. Als je de noot gepeld hebt en je naar de vorm van de walnootvrucht kijkt kun je ook zien dat deze zelfs een beetje op hersenen lijkt. zou dat toeval zijn? Of een teken van de natuur?

Walnoten weetjes

  • Er zijn door archeologen in Frankrijk walnootbolsters gevonden die meer dan 8000 jaar geleden geroosterd werden. Gegraveerde kleitabletten uit 2000 jaar voor Christus tonen walnoten die in de tuinen van Babylon groeiden. De oude Grieken en Romeinen beschouwden de walnoten als een lekkernij en als koninklijk voedsel.

  • De meest bekende walnoot komt uit Perzië(Iran) welke is meegenomen door Engelse zeevaarders die de noten overal ter wereld verhandelden. Op het moment komen de meeste walnoten uit Californië. Deze werden van oorsprong door de Engelsen in 1867 geïntroduceerd. Verder bestaat er ook de 'zwarte walnoot'. Deze is afkomstig uit Noord-Amerika, maar wordt zelden geteeld voor commercieel gebruik.

  • De walnoten boom kan wel 20 meter hoog worden en zon 10 meter breed. De boom vormt een ronde halfopen kroon en bij het ouder worden krijgt de grijze stam een diep gegroefde bast. De bloei van de boom is in de maand mei.

Wat zit er in een walnoot?

Walnoten zijn heel voedzaam en gezond. Het belangrijkste bestanddeel is olie. Walnoten bevatten 7x meer meervoudig onverzadigde vetten dan verzadigde vetten. Meervoudig onverzadigde vetten zijn een belangrijke bron van essentiële vetzuren die, in combinatie met hun antioxidante eigenschappen ideaal zijn voor personen die een te hoog cholesterolgehalte of een te hoge bloeddruk hebben. Een handvol Walnoten per dag draagt dan ook bij aan een goede gezondheid.

Walnoten. Wat zit erin?

Walnoten bevatten:

  • Omega 3 vetten
  • Magnesium
  • Vitamine E
  • Polyfenolen
  • Eiwitten
  • Vezels
  • Potassium
  • Plantensterolen
  • Vitamine B6
  • Arginine
  • Melatonine
  • Koper
  • Zink

Kortom: Een Supernoot!

Mede door al bovengenoemde eigenschappen mogen de walnoten zich daarom scharen onder de superproducten ter bevordering van de gezondheid. Walnotenolie is heel erg aangenaam van smaak en vol met gezonde eigenschappen. Walnotenolie wordt voornamelijk door kleine telers in Frankrijk en Italië geproduceerd en is prijzig, maar een scheutje walnootolie in bijvoorbeeld broodrecepten of als saladedressing garandeert een verrukkelijke smaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Walnoten gezond?Walnoten gezond?Walnoten, gezond? Ja, deze bekende nootsoort is erg gezond. Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aan…
Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?Iedereen heeft weleens trek gedurende de dag en een snack of tussendoortje is dan zo gepakt. Vaak maak je daarbij echter…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…
De gezondste noten en zadenDe gezondste noten en zadenNoten zijn ideale vleesvervangers en daarom zeer geschikt voor vegetariërs. Hiernaast zitten noten en zaden vol met ijze…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Helee54, Pixabay
  • Bron: www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "Walnoten zijn heel voedzaam en gezond"

Reacties

Dhooge Johan, 14-10-2015 08:30 #2
Zijn walnoten hinderlijk voor de stoelgang of bevorderlijk? Reactie infoteur, 15-10-2015
Aangezien er zich vetten en vezels in een walnoot bevinden zijn ze bevordelijk voor de stoelgang.

Willem Bech, 30-09-2013 11:52 #1
In 1979 heb ik een walnotenstek geplant in mijn tuin, eigenlijk in de uiterwaarden, nu is de boom volwassen en produceert ongeveer 2000 noten per jaar.Het is leuk om in September elke ochtend de noten te rapen.'s Winters kraak ik er elke dag wel 5 noten voor de vogels en zelf eet ik 5 noten per dag, Ook geef ik aan een paar kennissen een flinke zak noten, en dat wordt goed gewaardeerd.Natte noten voor een vriendin die er Port van maakt, die heel lekker smaakt.Het is bekend dat walnoten heel gezond zijn. Reactie infoteur, 01-10-2013
Ideaal zeg! Gezondheid voor het oprapen dus.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 04-05-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!