InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?

Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?

Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes? Iedereen heeft weleens trek gedurende de dag en een snack of tussendoortje is dan zo gepakt. Vaak maak je daarbij echter de verkeerde keuze. Gemak staat niet gelijk aan gezond. Wat zijn gezonde snacks en gezonde tussendoortjes?

Gezonde snacks en tussendoortjes

Iedereen heeft gedurende de dag weleens trek en de greep richting een chocoladereep, zak chips of vette hap uit eigen frituur of snackmuur is zo gemaakt. Dit is echter niet een gezonde keuze. Een gezonde keuze staat echter niet gelijk aan een gemakkelijke keuze. Een verpakking opentrekken is eenvoudiger dan zelf in een handomdraai een gezonde snack of tussendoortje te bereiden en op te eten.

Hieronder volgt een lijst van gezonde snacks en tussendoortjes:
  • Spinazie
  • Yoghurt
  • Tomaten
  • Wortels
  • Bosbessen
  • Zwarte bonen
  • Walnoten
  • Haver

Verschillende gezonde snacks en gezonde tussendoortjes

Spinazie

Spinazie ziet er misschien groen en bloemig uit maar is allesbehalve een muurbloempje. Spinazie is een bron voor het opbouwen van spiermassa. Tevens is spinazie zeer rijk aan plantaardige Omega-3 en Foliumzuur. Dit zorgt voor een verminderd risico op hart- en vaatziekte, beroertes en osteoporose. Nog een bijkomstige bonus van Foliumzuur is dat het zorgt voor een verbeterde doorbloeding in de geslachtsorganen. Daarnaast bevat spinazie Luteïne dit zorgt voor een verkleinde kans op maculadegeneratie, een oogaandoening.
Alternatieven: kool, paksoi en sla.

Yoghurt

Yoghurt is een eeuwenoude gezonde snack en tussendoortje. Yoghurt zit vol met probiotica die ervoor zorgen dat de goede bacteriën worden versterkt en je immuunsysteem verbetert. Niet elke yoghurt bevat probiotica dus controleer dit goed op de verpakking.
Alternatieven: soja yoghurt.

Tomaten

Rode tomaten zijn de beste soort en het meest rijk aan het antioxidant Lycopeen. Lycopeen zorgt voor een verminderde kans op blaas-, long-, prostaat-, huid- en maagkanker. Neem ongeveer acht rode cherrytomaten per dag of een glas tomatensap. Naast verse tomaten kun je ook tomaten uit blik gebruiken en tomatensap drinken.
Alternatieven: watermeloen, grapefruit, papaja en guave.

Wortels

Wortels zitten vol met bèta-caroteen en dit zorgt voor een verminderde kans op verschillende vormen van kanker. Daarnaast is het ook ter voorkoming van staar en oogaandoeningen.
Alternatieven: zoete aardappel, pompoen, gele peper en mango.

Bosbessen

Bosbessen helpen bij het voorkomen van kanker, diabetes en leeftijdsgerelateerde geheugenproblemen. Daarnaast zijn bosbessen rijk aan vezels, vitamine A en C welke ervoor zorgen dat de gezondheid van het cardiovasculaire systeem positief wordt beïnvloed.
Alternatieven: acai bessen, druiven, rozijnen en aardbeien.

Zwarte bonen

Zwarte bonen zijn bijzonder goed voor het ondersteunen van een goede hersenfunctie. Daarnaast bevatten zwarte bonen veel vezels, eiwitten en zijn ze vrij van verzadigd vet en laag in aantal calorieën.
Alternatieven: erwten, linzen, kidneybonen en bruine bonen.

Walnoten

Walnoten zijn ook uitstekend geschikt om als herstelsnack na een zware training te eten. Walnoten zijn goed voor het hart en zitten vol Omega-3 daarnaast zitten er in walnoten zeer veel proteïne en werken ze ook ontstekingsremmend geen enkele andere noot heeft deze drie eigenschappen verenigd maar deze alternatieven hebben wel twee van deze eigenschappen.
Alternatieven: amandelen, hazelnoten, pinda's en pistachenoten.

Haver

Haver is zeer rijk aan vezels en koolhydraten. De vezels zorgen voor een goede spijsvertering en voor een verlaagde kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast is haver rijk aan koolhydraten(suiker) maar de opname van deze koolhydraten in het lichaam wordt vertraagd door de aanwezige vezels. Tevens is haver rijk aan eiwitten.
Alternatieven: quinoa en wilde rijst.

Daarnaast kun je ook combineren. Wat dacht je van yoghurt met bosbessen, walnoten en haver?

Nu beschik je over veel mogelijkheden voor gezonde snacks en gezonde tussendoortjes. Het is misschien iets tijdsintensiever dan gemakzucht maar de gezondheid zal er wel bij varen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Infoq, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkGezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkHet is veel makkelijker om niet te veel suiker te eten op het werk door je drang naar suiker onder controle te houden. G…
Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?Tussendoortjes zijn er in vele maten en soorten. Gezonde en minder gezonde en verantwoorde en minder verantwoorde tussen…
Overgewicht: Gezond afvallen!Overgewicht: Gezond afvallen!Je hebt overgewicht en je wilt afvallen. Het is belangrijk om met gezond eten op een verstandige manier af te vallen. Do…
Gezonde tussendoortjesGezonde tussendoortjesWe hebben er allemaal de mond van vol, 3 maaltijden is niet genoeg en we moeten de darmen aan het werk houden en gezonde…
Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde voeding is voor baby's en jonge kinderen erg belangrijk; zij moeten er namelijk van groeien en leren al op jonge…
Bronnen en referenties
  • MensHealth.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?"

Infoteur: Infoq
Laatste update: 03-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Sport & Voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!