InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Light producten: gezond of niet?

Light producten: gezond of niet?

Light producten: gezond of niet? Tegenwoordig wordt er van veel producten ook een light versie op de markt gebracht. Deze bevatten minder caloriën, minder suiker en als het even kan ook wat minder vet. Als het dan ook nog even lekker smaakt als het normale product, lijken light producten de ideale uitvinding tegen overgewicht. Maar zijn light producten wel echt zo gezond?

Wanneer is een product een light product?

Een light product mag pas zo bestempeld worden door de fabrikant, als het product tenminste 30% minder caloriën óf koolhydraten óf vet bevat (of natuurlijk een combinatie hiervan) ten opzichte van het normale product. Deze voorwaarde geldt niet alleen voor de term 'light', maar ook voor 'lite' en 'verlaagd'.

Waarom light producten misleidend kunnen zijn

Het is voor fabrikanten zaak om een product zo 'gezond' mogelijk te houden, maar nog wel zoveel mogelijk van de originele smaak van een product te behouden. Helaas zijn het nutriënten zoals vet en koolhydraten die veel producten hun smaak geven. Hoe doen fabrikanten dit dan? Neem bijvoorbeeld light chips: hierin zit 33% minder vet. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat er daardoor minder calorieën inzitten. Maar hiervoor in de plaats zitten er wel meer koolhydraten in, waardoor light chips nog steeds erg calorierijk is.

Een product dat veel minder koolhydraten of suikers bevat, wordt vaak volgestampt met zoetstoffen. Een maar al te bekend voorbeeld zijn light frisdranken. Normaal leveren suikers in frisdranken veel calorieën op, een logische stap natuurlijk om er zo veel mogelijk koolhydraten uit te halen. Deze koolhydraten leveren normaliter de zoete smaak van bijvoorbeeld cola en 7-up. Om die zoete smaak te behouden worden er zoetstoffen toegevoegd: alle zoetstoffen hebben een E-nummer. Veelgebruikte zoetstoffen in frisdranken zijn:

  • Acesulfaam-K
  • Aspartaam (bevat fenylalanine: mensen met de stofwisselingsziekte PKU kunnen dit niet afbreken).
  • Cyclamaat
  • Neohesperidine
  • Neotaam
  • Sacharine
  • Sucralose
  • Steviolglycoside

Dit zijn overigens ook alle zoetstoffen die fabrikanten in hun frisdrankproducten mogen gebruiken. Meestal worden er combinaties van deze zoetstoffen gebruikt. Het is wettelijk verplicht om op de verpakking te vermelden welke zoetstoffen er in het product zitten. Bij het drinken van light frisdranken is het belangrijk dat je niet de ADI (aanvaardbare dagelijkse inname) overschrijdt voor deze zoetstoffen. Deze zijn echter met een grote veiligheidsmarge opgesteld, en zelfs met deze marge is het onwaarschijnlijk dat je met een normaal voedingspatroon deze hoeveelheid overschrijdt. Echter, dat er minder suiker in light frisdranken zit, betekent niet dat je alle remmen los kan gooien en de hele dag frisdrank kan drinken. Er kunnen nog steeds veel calorieën inzitten en goed voor je tanden is het ook niet.

De controverse rondom aspartaam

Al sinds de invoering van deze zoetstof bestaat er veel controverse over de veiligheid van dit product. Wetenschappelijk onderzoek heeft tot nu toe echter niet aangetoond dat aspartaam daadwerkelijk de gezondheid in gevaar brengt. In Europa is de ADI voor aspartaam vastgesteld op 40 mg/kg lichaamsgewicht. De FDA (Food and Drug Administration) in de Verenigde Staten heeft een ADI van 50 mg/kg lichaamsgewicht opgesteld. Natuurlijk kun je er zelf voor kiezen om aspartaam uit je voedingspatroon te laten, maar wees gewaarschuwd: het zit in de meest uiteenlopende producten (ook waarvan je het niet verwacht, zoals een aantal geneesmiddelen).

Een light product hoef niet altijd slecht te zijn

Er zijn ook producten, zoals veel yoghurtdranken, die minder vet bevatten en waar geen suikers aan zijn toegevoegd: precies de bedoeling van een volwaardig light product. Een les die we hieruit kunnen leren is dat we beter gewoon naar het etiket op de achterkant van een product kunnen kijken en daarop baseren of een product gezond is of niet.

Gebruik light producten met mate

Een light product kopen mag geen excuus zijn om van een ongezond product meer te kunnen eten of drinken. Allereerst blijf je hierdoor je slechte eetgewoontes houden, en daarnaast zijn lang niet alle light producten zoveel gezonder als het normale product. Omdat je door het woord 'light' toch makkelijker een hele zak chips leeg eet, kan je energie inname zelfs verhogen. Het beste advies is om gewoon naar het etiket te kijken: hoeveel calorieën, hoeveel vet en hoeveel koolhydraten zitten erin? En dan is het misschien maar beter om die geliefde zak chips toch achter te laten in de supermarkt. Dan kun je er een andere keer weer extra van genieten!
© 2014 - 2018 Mirna95, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Term light niet altijd duidelijk voor consumentenTerm light niet altijd duidelijk voor consumentenDe voordelen van lightproducten worden vaak overschat. Voor een deel zou dat kunnen komen omdat de informatie op de verp…
Aspartaam (E951)Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 x zo zoet is als suiker. Je vindt aspartaam vooral in light produ…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Maakt 'light' echt slanker? Onderzoek, meningen en cijfersMaakt 'light' echt slanker? Onderzoek, meningen en cijfersHelpen 'light' producten je om slank te blijven? En zo ja, hoe veel dan? Uit onderzoek blijkt dat we niet echt goed snap…
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Bronnen en referenties
  • http://www.fws.nl/frisdranken/voeding-gezondheid/zoetstoffen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam

Reageer op het artikel "Light producten: gezond of niet?"

Reactie

Kewita, 08-11-2016 18:01 #1
Ik wil graag weten hoe gezond light eiwitpoeder is?

Infoteur: Mirna95
Gepubliceerd: 01-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!