Term light niet altijd duidelijk voor consumenten
De voordelen van lightproducten worden vaak overschat. Voor een deel zou dat kunnen komen omdat de informatie op de verpakking niet altijd goed wordt beoordeeld. Het komt er bij de consument ook niet altijd van om uitvoerig de gegevens van lightproducten te vergelijken met andere producten. De makers van de producten zouden hier veel aan kunnen doen door beter en duidelijker informatie te verstrekken. De term light mag al gauw worden gebruikt door de fabrikant en de consument heeft dan dikwijls een verkeerde indruk van het aantal calorieën.
Tientallen lightproducten
De eerste lightproducten waren frisdranken. Momenteel staan er in de supermarkten vele tientallen producten met de aanduiding light. Menige koper van een dergelijk product zal dan denken dat het producten zijn die zeer weinig calorieën bevatten. Maar dat is soms maar voor een deel waar. Daar komt nog bij dat de eters van chips, met de gedachte aan light, het soms niet zo nauw meer nemen met het graaien in de zak met chips en daardoor meer chips eten waardoor het aantal calorieën toch weer teveel wordt.
Toepassing term light niet altijd duidelijk
Vaak wordt bij light gedacht dat een dergelijk product minder calorieën bevat omdat het product aan drie dingen voldoet die de term light verantwoorden. Dat geldt dan zowel voor minder suiker als minder vet en minder calorieën. Sommigen denken zelfs dat het aantal calorieën bij light wel 50 procent scheelt met andere producten. Maar een fabrikant mag de term light al toepassen als er slechts op één van de drie onderdelen 30 procent minder wordt gescoord. Wel moet de ondernemer dan aangeven voor welk aspect de term light van kracht is.
Toegevoegde stoffen
Maar zelfs 30 procent minder vet wil niet altijd zeggen dat er ook minder calorieën in het product zitten omdat andere stoffen toegevoegd kunnen zijn, die het mindere vet weer aanvullen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij light chips waar extra koolhydraten aan zijn toegevoegd. Ook met de aanduiding light op het etiket kan het product dan nog steeds veel calorieën bevatten.
Light frisdranken
Ook kan dit het geval zijn bij light toetjes die weliswaar gezoet zijn met zoetstoffen maar waarbij het vet bijvoorbeeld vervangen is door koolhydraten. Het aantal calorieën kan dan zelfs groter worden. Ook kan een light versie van koek of kaas minder calorieën bevatten maar de producten leveren per saldo toch nog veel energie op. Light frisdranken zijn wel een goede keuze voor degenen die aan de lijn willen doen omdat er veel minder calorieën in zitten dan in gewone frisdranken.
Afvallen en veiligheid producten
Uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum en GezondheidsNet.nl is uitgevoerd door GfK (Growth from Knowledge) komt een aantal meningen naar voor dat te maken heeft met afvallen en veiligheid van de producten zoals:
- Een groot aantal consumenten maakt zich zorgen over de veiligheid van lightproducten maar die zorgen zijn onterecht omdat die producten, door te voldoen aan de voorschriften, veilig zijn om te eten en te drinken.
- Een aanzienlijk percentage consumenten dat lightproducten gebruikt zegt daar van af te vallen. Dit percentage is bij mensen met obesitas nog iets hoger dan bij anderen.
- Consumenten kiezen vooral vaak lightproducten als frisdranken en halvarine met als uitgangspunt om gezond te eten of om op gewicht te blijven.
Consumenten beter op de calorieën letten
Wie wil weten hoe het nu precies zit met al die calorieën doet er goed aan om uitvoerig het aantal calorieën van lightproducten te vergelijken met andere producten. Maar wie bijvoorbeeld bij het lessen van de dorst helemaal niet naar frisdranken grijpt en thee of water drinkt is nog beter af met het terugdringen van het aantal calorieën. Wat in de strijd tegen de calorieën bij velen ook kan helpen is een flink ontbijt waarbij niet op de calorieën wordt gelet. Immers, na een stevig ontbijt is het veel makkelijker om de hele dag allerlei producten met calorieën te laten staan.