Maakt 'light' echt slanker? Onderzoek, meningen en cijfers
Helpen 'light' producten je om slank te blijven? En zo ja, hoe veel dan? Uit onderzoek blijkt dat we niet echt goed snappen wat de term 'light' nu precies inhoudt. Heeft het te maken met suiker, vet of calorieën? En gaat het nu om een vermindering van 50% aan dikmakers, of kan het ook 10% zijn? Het Voedingscentrum werpt licht op 'light'.
Als het om 'light' gaat, is een ding duidelijk: we begrijpen niet zo goed waar het bij zo'n light product om gaat. Maar daarbij speelt nog iets: als we gokken wat light voor ons kan doen, zullen we eerder denken dat light beter helpt, dan dat we zullen denken dat light minder doet dan het doet. Zo gezond en slank als we denken dat light is, is het dus in werkelijkheid niet altijd. Er is reden om die niet zo blije conclusie te geloven, want de onderzoekers zijn de minsten niet: dit onderzoek is uitgevoerd door het Voedingscentrum en GezondheidsNet.nl.
Scheelt light echt de helft?
Een op de drie mensen ofwel 30 procent van de ondervraagde consumenten, gaan ervan uit dat 'light’ betekent dat er minder calorieën in een product zitten. Op zich kan dat zo zijn, maar deze mensen denken daarbij wel dat dat ‘light’ minstens de helft aan calorieën zal schelen ten opzichte van een doorsnee product. Helaas. Light scheelt wel, dat is het goede nieuws. Maar het gaat dan om een vermindering aan deze dikmakers van minimaal 30 procent.
Het onderzoek, wie en wat
Dit artikel is gebaseerd op onderzoek onder 1.264 consumenten, uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK in opdracht van het Voedingscentrum en GezondheidsNet.nl.
Gaat het om suiker, vet of calorieën?
Niet meer dan 20 procent van de ondervraagden is ervan op de hoogte dat de term ‘light’ inhoudt dat een light product ofwel minder vet bevat, òf minder suiker òf minder calorieën. Daarbij geldt dan weer wel dat de mensen die in het onderzoek zijn ondervraagd, zo'n beetje weten wat light inhoudt. Alleen om welke stof het gaat en hoe veel besparing in dikmakers light dan wel oplevert, is voor de meeste mensen onduidelijk. Een krappe derde, omgerekend 29 procent, is van mening dat light altijd prijs is: minder calorieën? Ja. Minder suikers? O, vast ook wel. Minder zout? Antwoord: ja. En ook nog minder vetten? Ook hier denken de ondervraagden dat light de oplossing biedt. En dat klopt dus niet. Wat zou helpen om duidelijkheid te scheppen, volgens de consumenten? Betere informatie op de verpakking zetten, is het antwoord. Een overtuigende meerderheid van 88% van de consumenten zou in elk geval graag zien op de verpakking of het nu gaat om minder suiker, calorieën of vet.
Wat mag je echt verwachten van light? Een vuistregel
Al denkt 30 procent van de ondervraagden uit het onderzoek van Gezondheidsnet en het Voedingscentrum dat het bij ‘light’ gaat om minstens de helft minder calorieën, in werkelijkheid is dit de vuistregel: een fabrikant mag het product light noemen als er óf 30 procent minder suiker, óf 30 procent minder vet, óf 30 procent minder calorieën in voorkomen.
Is ‘light’ een goede oplossing om af te vallen?
Ondanks alle onduidelijkheid, gebruikt zo'n 75% ofwel een royale driekwart van ons Nederlanders met enige regelmaat light-producten. Het zal geen verbazing wekken dat degenen onder ons die met overgewicht kampen, nog iets meer light producten gebruiken. Toppers onder de 'light' producten zijn frisdranken en boter. Waarom light? Het merendeel van de mensen die aan dit onderzoek meededen, hoopt dat light helpt om gezonder te eten of je gewicht op het juiste peil te houden.Een op de vijf mensen ofwel ruim 20 procent van degenen die minstens elke week een ‘light’ product eten of drinken, zegt dat de light producten hebben geholpen bij het afvallen. Onder mensen met obesitas ofwel ziekmakend overgewicht gaat het dan zelfs om een op de drie ofwel meer dan 30 procent. Echter, wie bewuster omgaat met eten en daarom een light product in het boodschappenkarretje laadt, zou weleens kunnen vergeten dat die lifestyle-verandering de hoofdmoot van het afvallen uitmaakt.
Light, waarom zou je niet?
Waarom gebruikt dat kwart van de Nederlanders die light links laten liggen, de producten liever niet? 20 procent van hen is bezorgd over de veiligheid van light-voedingsmiddelen. Al denkt het Voedingscentrum dat dit onterecht is, met name de zoetstoffen waarmee 'llight' fabrikanten kwistig kunnen strooien staan in onderzoeken nog weleens in een minder positief daglicht.
Biedt het etiket uitkomst?
Een misverstand is dat 'light' per definitie gezonder is of heel wat calorie-armer dan het gewone product. Neem het verschil in calorieën tussen reguliere en light-chips. Goed, light-chips bevatten volgens de vuistregel en de norm wel 30 procent minder vet. Alleen blijken er extra koolhydraten ofwel zetmeel in te zitten... en dat maakt de besparing aan calorieën weer heel wat geringer. Al met al blijft het puzzelen. Toch nog ongeveer 25% ofwel een kwart van de ondervraagden zoekt op het etiket naar informatie over de bestanddelen. Zelfs als de lettertjes nog zo klein zijn.
Voedingscentrum, wat doet de organisatie?
Het Voedingscentrum heeft als doel om ons informatie te geven voor een gezonde en duurzamere manier van eten, en ons daarin te stimuleren. Het Voedingscentrum levert via wetenschappelijk onderzoek informatie aan over zo'n gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd vanuit de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
GezondheidsNet – wat doet die organisatie?
GezondheidsNet.nl noemt zichzelf de grootste gezondheidssite van Nederland. De website biedt informatie over gezond leven en eten, maar gaat ook in op allerlei kwalen en aandoeningen zoals voedselallergie, huidproblemen, reuma of diabetes). Ook vind je er testen en nieuws. In de recent uitgebrachte medische encyclopedie staan veelvoorkomende gezondheidsproblemen benoemd plus alle geregistreerde medicijnen verkrijgbaar in Nederland.