InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doen light frisdranken met je?

Wat doen light frisdranken met je?

Wat doen light frisdranken met je? Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvallen zijn drinken vaak light frisdrank omdat er geen suiker in zit.

Light frisdranken

De (mogelijke) gevaren van light frisdranken

Mensen die iedere dag light frisdranken nuttigen hebben 43% meer kans op hart- en vaatziekten. Dit blijkt uit een onderzoek welke is gehouden onder circa 2500 mensen in Amerika die echte light frisdrank liefhebbers zijn. Hoe dit verband in elkaar zit is nog onbekend. Er zit ook aspartaam in light frisdranken, waarvan men weet dat dit een giftige stof is. Dit kan mogelijk kanker veroorzaken op de langere termijn, maar dit is nooit echt bewezen.

Wat voor giftige stoffen zitten er in light frisdranken?

De hoeveelheid zoetstoffen die in light frisdrank zit kan schadelijk zijn voor de mens. Deze zoetstoffen zitten in de frisdranken als vervangers voor suiker. Hieronder de giftige stoffen welke in light frisdrank zit verwerkt.

Aspartaam

Aspartaam (wordt ook wel aangeduid als E951) zit in light frisdranken en is zo'n 200 keer zoeter dan suiker. Als aspartaam in je lichaam komt valt het uiteen in verschillende stoffen. Één van deze stoffen is Methanol. Deze giftige stof blijft lang in het lichaam rondhangen en kan schade aanrichten.

Acesulfaam-K

Net als aspartaam is ook acesulfaam-K (wordt ook wel aangeduid als E950) 200x zoeter dan suiker. Deze stof zou niet worden gemetaboliseerd door het lichaam, en kan dus als niet gezond worden beschouwd.

Zijn deze stoffen nu echt zo schadelijk?

Je hoort zoveel nare dingen over deze stoffen, en dit terwijl er geen echte bewijzen bestaan dat deze stoffen schadelijk voor je zijn. De stoffen aspartaam en acesulfaam-k zouden pas giftig zijn indien men grote hoeveelheden binnen krijgt.

Online check

Wanneer je denkt dat je 'lichamelijke klachten' door het nuttigen van aspartaam en/of acesulfaam-k komen, kun je via deze website online een test doen om te checken wat je maximaal per dag aan deze stoffen mag hebben om het niet schadelijk te laten zijn voor je lichaam.

Redenen om frisdrank te drinken

Reden om frisdrank te nuttigenPercentage
Omdat het lekker is68%
Omdat het verfrissend is49%
Omdat het de dorst lest28%
Omdat ik geen alcohol dranken mag of wil drinken16%
Omdat frisdrank goedkoper is dan alcohol5%
Omdat het stoer is1%
Andere reden...5%

Redenen om light frisdrank te drinken

Reden om light frisdrank te nuttigenPercentage
Omdat er minder calorieŽn in zitten63%
Omdat er minder suiker in zit54%
Omdat het lekkerder is dan de regular variant27%
Omdat ik geen keuze heb, dit wordt standaart gekocht7%
Mijn vrienden en familie drinken het ook7%
Omdat het stoer is1%
Andere reden...4%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Light producten: gezond of niet?Light producten: gezond of niet?Tegenwoordig wordt er van veel producten ook een light versie op de markt gebracht. Deze bevatten minder caloriën, minde…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Aspartaam (E951)Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 x zo zoet is als suiker. Je vindt aspartaam vooral in light produ…
Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziektenMannen die elke dag een blikje suikerhoudend drinken nuttigen, vergroten hiermee de risicoís op hart- en vaatziekten for…
Zwanger en zoetstoffenZwanger en zoetstoffenOver zoetstoffen gaan veel verhalen te ronde. Vooral als je zwanger bent is dit lastig, omdat je juist dan geen risico's…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME, Pixabay
  • http://www.fws.nl/sites/fws.nl/files/downloads/fws_nationaalfrisdrankonderzoek_pers.pdf

Reageer op het artikel "Wat doen light frisdranken met je?"

Reacties

John de Roode, 17-11-2016 14:13 #3
Moest een tijdje Tranxene slikken van de huisarts en dat reageerde heel heftig met colalight.
Of het de coffeïne was of iets anders weet ik niet maar die combinatie nooit meer.
Zeker niet in het verkeer.

J. Haasjes, 03-09-2015 09:12 #2
Inderdaad verbijsterend wat frisdranken en o.a. aspartaam met je kan doen. Cardiologen hebben frisdranken en ook de lightveries in de ban gedaan. Ik vraag me echter het volgende af: " als je geen alcohol wilt drinken en toch na de koffie of thee iets anders, wat is dan wel een goed alternatief?

Mourad, 11-01-2014 20:21 #1
Goh wat jammer allemaal dat wij burgers in de maatschapij hier nix tegen doen. Zwaar gebrek aan samenhorigheid zal wel de oorzaak zijn.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 08-06-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gewicht verliezen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!