Het gevaar van energiedrank

Het gevaar van energiedrank Het vliegt in de supermarkten uit de schappen. We hebben het hier over energiedrank. Steeds meer jongeren drinken deze drank, maar kennen zij de gevaren er wel van?

Gevaren van energiedrank

Energiedrank en jongeren

Energiedrank onder de jongeren is tegenwoordig een echte hype, maar de meeste jongeren zien de gevaren niet van deze drank. Er wordt geadviseerd voor jongeren onder de 13 jaar geen energiedrank te drinken. Voor jongeren die ouder zijn dan 13 jaar wordt er geadviseerd maximaal één blikje energiedrank per dag te drinken. Vaak denkt men dat je een energie boost krijgt van het nuttigen van energiedrank, maar in plaats van een energie boost krijgt merkt men de negatieve gevolgen.

Negatieve gevolgen van energiedrank

Ongeveer twee op de drie jongeren ervaart negatieve gevolgen van energiedrank. Dit blijkt uit onderzoek van het voedingscentrum, welke is gedaan bij circa 800 jongeren tussen 11 en 18 jaar. Deze gevolgen zijn:
  • Hyperactief worden
  • Moeilijk in slaap kunnen komen
  • Na een energieke periode instorten

Wat voor (gevaarlijke) stoffen zitten er in energiedrank?

Cafeïne

Deze stof zit ook in koffie, cola en thee. Als men teveel van deze stof neemt, kan men last krijgen van:
  • Rusteloosheid
  • Rillen / Beven
  • Duizeligheid
  • Suizende oren
  • Hartkloppingen

Cafeïne heeft ook een verslavende werking. In energiedrank zit zes keer zoveel cafeïne als in koffie. Als men een grote hoeveelheid energiedrank nuttigt, kan men een acute cafeïne vergiftiging oplopen. De klachten hierbij zijn:
  • Buikpijnklachten
  • Braken
  • Duizeligheid

Taurine

Deze stof is van belang bij het regelen van het vochtgehalte van de hersenen en hartslagfrequentie. In onze normale dagelijkse voeding komt deze stof in lage dosering voor. Als men een blik energiedrank (500 ml) drinkt, vertienvoudigd het de hoeveelheid.

Glucuronolactone

Deze stof zou zijn toegevoegd aan energiedranken om de vermoeidheid tegen te gaan. Er is momenteel alleen nog geen definitief antwoord van hoe veilig de hoge hoeveelheid Glucuronolactone is wat men binnenkrijgt bij energiedrank.

Wat maakt energiedrank zo verslavend?

De stoffen die in energiedrank zitten zorgen ervoor dat je meer energie krijgt. Wanneer je vaak energiedrank drinkt, raakt je lichaam hier aan gewend en wordt het effect minder. Hierdoor wordt vaak meer gedronken dan nodig is en raakt men verslaafd aan deze dranken. Ook zorgt de zoete smaak van de energiedrank ervoor dat men verslaafd raakt.

Merken energiedrank

Red BullRed Bull LightBullit
RodeoHighwaySlammers
SpamV Energy DrinkRockstar
ActionGo Fast!Cult Raw Energy
BurnXi StrengthBlue Charge
Golden PowerPower BoosterMixxed Up
Blue Bear

Hoe kan men ervoor zorgen dat energiedrank geen verslaving wordt?

Gewoon niet meer kopen! Het is puur gif voor je lichaam. Of beperk het tot één blikje per dag. Maar het is verstandig om het helemaal niet meer te kopen.
  1. Het bespaart veel geld.
  2. Je gaat je een stuk beter voelen als je het niet meer drinkt.

Goede alternatieven voor energiedrank

Energiedranken zijn niet alleen slecht, maar het zijn ook caloriebommen, en dus is het goed om hier een alternatief op te vinden.
Denk bijvoorbeeld aan zwarte koffie of groene thee. Deze voorbeelden hebben een positieve werking op de stofwisseling en bevatten veel minder calorieën dan een blikje energiedrank. Tevens bevatten ze geen gevaarlijke stoffen en krijg je hier ook een energie boost van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De verslavende werking van energiedrankEnergiedrank is tegenwoordig een erg populaire drank. Het wordt veel gedronken door jongeren en heeft een stimulerende w…
Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Ben jij ook al eens uitgeput geweest terwijl je niet aan je vermoeidheid wilde toegeven? Dan heb je misschien wel eens e…
Jongeren en de gevaren van energiedrankjesJongeren en de gevaren van energiedrankjesWie in de tijd dat een nabijgelegen school pauze heeft in een supermarkt komt stuit daar vaak op rijen jongeren voor de…
Zwanger en energiedrankenZwanger en energiedrankenDe markt voor energiedranken is van het jaar 2000 tot 2015 enorm gestegen. Ze worden vaak gedronken om fitter te blijven…

Alcoholisme: hoe hou je het in de hand?Alcoholisme, ofwel het innemen van alcoholische producten in dusdanige hoeveelheden dat het ongezond is voor een persoon…
Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektrische…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay
  • http://www.metronieuws.nl/plus/jongeren-overschatten-effect-energiedrank/SrZljb!FZrckTqNinQ6I/
  • http://www.ggdzhw.nl/cms/publish/content/downloaddocument.asp?document_id=275

Reageer op het artikel "Het gevaar van energiedrank"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: Maart 2015
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!