InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De verslavende werking van energiedrank

De verslavende werking van energiedrank

Energiedrank is tegenwoordig een erg populaire drank. Het wordt veel gedronken door jongeren en heeft een stimulerende werking. Een groot nadeel van deze energiedranken is dat er een kans bestaat dat je eraan verslaafd raakt. De drankjes bevatten de stoffen cafeïne en taurine die verslavend werken.

Algemeen

Veel mensen hebben weleens energiedrank gedronken of drinken het regelmatig. Soms wordt het gedronken om meer energie te krijgen, maar soms ook gewoon omdat het lekker is. Jongeren drinken ook weleens energiedrank omdat ze denken dat dit stoer is en om bij een groep te horen.

Soorten

Er zijn diverse soorten energiedrank te koop. De bekendste soort is waarschijnlijk de soort die meestal in blikjes van 25 cl zit. Deze soort bevat een grote hoeveelheid cafeïne en taurine. Een voorbeeld van deze soort is Redbull. Tegenwoordig is er van deze soort ook vaak een light versie. Ook zijn er andere soorten energiedrank te koop. Deze bevat minder of geen cafeïne en taurine en is meestal verpakt in flesjes. Een voorbeeld hiervan is AA drink. Dit artikel gaat echter over de eerst genoemde soort.

Effecten

Natuurlijk is het bekend dat drankjes als Red Bull, Bullit en Golden Power je energie geven. De oorzaak hiervan is de taurine, cafeïne en suiker die het product bevat. Wanneer je deze energiedrankjes echter vaak drinkt, merk je bijna geen effect meer. Je moet dan meer van deze drankjes drinken om enig effect te merken. Daardoor gebeurt het vaak dat jongeren steeds meer energiedrank drinken en daardoor langzaam verslaafd raken.

Vaak wordt gezegd dat de combinatie van alcohol en energiedrank erg gevaarlijk is. De reden hiervan is dat deze combinatie uitdrogingsverschijnselen zou veroorzaken. Dit is inderdaad mogelijk, maar de kans dat dit gebeurt is zeer klein. Alleen wanneer men erg grote hoeveelheden drinkt van energiedrank gemixt met alcohol, kunnen uitdrogingsverschijnselen optreden. Wel gebeurt het vaak dat mensen door de oppeppende werking van de energiedrank meer gaan drinken en niet meer in de gaten hebben hoeveel ze al gedronken hebben. Je kunt dus stellen dat meestal de kater een groter probleem is dan uitdroging.

Op hart en bloedvaten heeft energiedrank ook een negatieve werking. Echter geldt dit vooral wanneer men langdurig grote hoeveelheden hiervan drinkt, en niet wanneer je af en toe eens een blikje drinkt.

In welke mate de bijwerkingen van energiedrank optreden, is voor iedereen verschillend. Het is namelijk niet zo dat cafeïne op iedereen hetzelfde effect heeft. Sommige mensen zijn gevoeliger voor cafeïne dan anderen. Zij moeten dus extra opletten bij het drinken van energiedrank.

Conclusie

Mensen die gevoelig zijn voor cafeïne en mensen die verslavingsgevoelig zijn, moeten erg opletten wanneer zijn energiedrank drinken. Het werkt verslavend, terwijl veel mensen dit niet in de gaten hebben. Daarom is het verstandig om van te voren een maximum aantal blikjes met jezelf af te spreken en je hier ook aan te houden. Wanneer je merkt dat je steeds vaker energiedrank gaat drinken of de effecten steeds groter worden, is het verstandig om er onmiddellijk mee te stoppen. Ook wanneer je denkt niet een keer zonder een blikje te kunnen, merk je dat je verslaafd begint te raken.

Energiedrank kan dus verslavend werken en negatieve effecten hebben, maar dit is eigenlijk per persoon verschillend. Af en toe een blikje energiedrank kan weinig kwaad, maar wanneer je het in grote hoeveelheden drinkt kan het zeker wel schadelijk zijn.
© 2009 - 2019 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het gevaar van energiedrankHet gevaar van energiedrankHet vliegt in de supermarkten uit de schappen. We hebben het hier over energiedrank. Steeds meer jongeren drinken deze d…
Wat doet energiedrank met je lichaam?Veel mensen drinken met regelmaat een blikje energiedrank. Maar wat zit er nou eigenlijk in zo'n blikje? Kan energiedran…
Welke ingrediënten zitten er in energiedrank?Welke ingrediënten zitten er in energiedrank?Energiedrankjes, ook wel energydrinks genoemd, zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Zelfs jonge kinderen drink…
Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Ben jij ook al eens uitgeput geweest terwijl je niet aan je vermoeidheid wilde toegeven? Dan heb je misschien wel eens e…

Reageer op het artikel "De verslavende werking van energiedrank"

Reacties

Rebecca, 31-08-2012 23:34 #4
Hallo
Ik drink op een dag 1tree waar 30 blikjes in zitten als ik het nie drink krijg ik las van me buik en wordt ik duizelig maar als ik het drink merk ik dat ik heel snel moe ben en het liefst in me bed blijf leggen ik heb het wel geprobeert om te mindere omdat me dochertje als ik even nie oplet me blikje pak en drink maar het lukt mij nie om iets anders te gaan drinken dat heb dan een heel rare smaak (appelsap) terwijl ik dat altijd gewoon dronk.

Kimberly, 04-11-2011 21:28 #3
Hallo
wij drinken het omdat we het lekker vinden, maar merk dat af en toe iets heb van ik moet er gewoon 1, verder mij vriend heeft het veel erger dan ik die drinkt heel veel en kan er wel meer dan 7 per dag op ik merk dat ik er niet meer dan 2 opkan en ik dan last krijg van pijn in me buik helle erge steken is dit een bij verschijnsel, mij vriend kan heel veel op en heb er geen last van hij is vrachtwagenschauffeur en maakt veel uren en drinkt daarom veel en gaat er thuis mee door wat kan je oplopen van energie op langdurige periode tijd het is al langer dan maanden zo

Anoniem, 28-03-2011 17:16 #2
Ik drink minimaal 2 treetjes per week. Dat zijn 24 blikkies per week. Ik doe dit omdat ik vaak moe ben geen tijd heb om te slapen, overdag vaak aan het rijden ben, minimaal 6 x per week fitnest, vaak s avonds aan het presteren ben ;) en in het weekend aan het stappen. Ik merk niet dat ik ongezond leef. Ik kan ook water drinken maar die energie drankjes van de Lidl geeft mij een barbaars gevoel en dat vind ik fijn. Voor de rest eet ik gewoon gezond. Heel veel Chinees Wok maaltijden. Mac kan er ook wel (2x per week) in of een broodje (4x per maand) Doner. Soms moet je want je hebt geen tijd om te koken. Ik kook nooit. Tijd is geld! En toch schatten mensen mij 8 jaar jonger.

Xandra, 18-11-2010 14:20 #1
Hallo ik drink met periodes regelmatig energie drinks soms een tijd niet en soms alleen maar
ik weet wel degelijk dat t verslavend is want als ik er mee stop krijg ik hoofdpijn en wordt extreem moe en geiiriteerd
soms bouw ik het af van 5 blikkies per dag tot 1 a 2 en dan een tijdje niks maar binnen de korste keren ga ik weer aan de enrgie drink! Ik merk als ik moet werken in de schoonmaak dat dan normaal effect heeft en ik dan niet extreme buien heb maar als ik het gewoon drink en doe verder niks actiefs dan ben ik ook extra prikkelbaar en sosm zelfs hyperventilatie en hart kloppingen!dus ik probeer mensen er toch van te over tuigen dat t allemaal niet zo heel gezond voor je is!nou zelf nog er helemaal vanaf zien te komen! groetjus xandra

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 21-10-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!