InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Buprenorfine, wat is dat voor een middel?

Buprenorfine, wat is dat voor een middel?

Buprenorfine, wat is dat voor een middel? Buprenorphine of Buprenorfine is net als methadon een zogenaamd afkickmiddel. Buprenorfine is een middel wat verwant is aan opiaten, waardoor het onthoudingsverschijnselen van opiaten remt. Opiaten zijn middelen die uit de papaverplant voorkomen, bijvoorbeeld opium, morfine en heroïne. Heroïne wordt door een chemische behandeling van morfine gemaakt. Buprenorfine is niet hetzelfde als methadon of oxazepam forte. Buprennorfine wordt ook voorgeschreven aan mensen die veel pijn en jeuk hebben. Er zijn verschillende opiaten: morfine, codeïne, thebaïne, papaverine en noscapine, na chemische bewerking heroïne… Steeds vaker krijgen mensen die verslaafd zijn aan opiaten en die willen afkicken, buprenorfine voorgeschreven. Dit middel is officieel een sterke pijnstiller en wordt ook vaak tegen pijn voorgeschreven. Buprenorfine heeft als afkickmiddel echter enkele voordelen ten opzichte van methadon:
  • Minder kans op ademhalingsproblemen
  • Kleinere kans op overdosering
  • De onthoudingsverschijnselen bij stoppen zijn minder zwaar dan wanneer er met methadon gestopt wordt
  • Euforische verschijnselen komen minder voor

Afkicken van heroïne met buprennorfine of met methadon

Het komt steeds regelmatiger voor dat verslaafden aan heroïne een behandeling krijgen met buprennorfine om af te kicken. buprennorfine was al eerder op de markt onder de naam Temgesic. Methadon is een ander bekend middel wat wordt voorgeschreven aan mensen die willen afkicken van hun verslaving aan heroïne. In Frankrijk wordt buprenorfine zeer vaak voorgeschreven en in België ook steeds vaker. Buprenorfine en methadon onderdrukken de onthoudingsverschijnselen bij verslaving, omdat de werking van deze middelen overeenkomsten vertoont met de werking van het opiaat. Deze substituut-middelen zijn minder verslavend dan bijvoorbeeld heroïne, maar ook buprenorfine en methadon zijn verslavend. De afkickverschijnselen van buprenorfine zijn echter minder zwaar dan de onthoudingsverschijnselen bij heroïne. U kunt dus makkelijker stoppen met Buprenorfine dan met bijvoorbeeld heroïne. Stoppen met methadon is veel moeilijker dan met buprenorfine. Risico op ademhalingsdepressie (steeds minder ademhalingen per minuut met soms een ademhalingsstilstand tot gevolg) is kleiner maar blijft wel bestaan. Dit is steeds afhankelijk van de dosering of van incorrect gebruikt. De risico’s op ademhalingsdepressie zijn bij gebruik van buprenorfine minder groot dan bij gebruik van methadon.

Buprennorfine, wanneer wordt het voorgeschreven?

Verslaafden die echt willen afkicken, kunnen buprenorfine voorgeschreven krijgen om de afkickverschijnselen het hoofd te bieden. Van het middel buprenorfine is gemakkelijker af te kicken dan van methadon, de afhankelijkheid die optreed is milder. Daarom wordt het ook steeds vaker voorgeschreven als vervanging voor methadon. De werking van buprenorfine is verder wel te vergelijken met de werking van methadon en de risico’s zijn ook vergelijkbaar, maar op sommige punten anders.

Risico’s

  • Buprenorfine is gevaarlijk in combinatie met slaapmiddelen of kalmeringsmiddelen. Zelfs kleine dosis, die normaal gesproken niet dodelijk zijn, kunnen in combinatie met buprenorfine wel dodelijk zijn.
  • Buprenorfine in combinatie met heroïne of methadon is levensgevaarlijk. Voor patiënten die toch door elkaar gaan gebruiken, brengt dit grote risico's op overlijden met zich mee. Voor gemotiveerde patiënten die echt willen afkicken, kan deze ‘stok achter de deur om niets anders te gebruiken’ echter wel een extra steun zijn. Bij overdosering kunnen onder andere ademhalingsproblemen of ademhalingsstilstand optreden.

Buprennorphine wordt door maagzuur onschadelijk gemaakt. Tabletten (Subutex) worden onder de tong gelegd om te smelten. Omdat de stof in maagzuur onschadelijk wordt gemaakt (bij inslikken en niet op de tong laten smelten) zijn er minder risico’s voor kinderen als die het middel per ongeluk opgegeten hebben. Methadon maakt jaarlijks nog steeds enkele doden onder kinderen, die het per ongeluk hebben ingeslikt.

Bijwerkingen Buprenorphine

De bijwerkingen van buprenorphine treden voornamelijk op als het middel pas gebruikt wordt. De verschijnselen lijken op de bijverschijnselen van opiaten:
  • hoofdpijn.
  • misselijkm
  • obstipatie (vertraagde darmwerking).
  • slecht slapen.
  • slaperig.
  • sufheid.
  • duizelig.
  • zweterig
  • ademhalingsproblemen (neem altijd contact op met een arts).
  • droge mond (poets uw tanden regelmatig en verzorgd uw gebit extra goed).
  • pijn wordt minder goed gevoeld waardoor meer risico op vorderende ontstekingen of onbehandelde verwondingen.
  • psychische problemen (hallucinaties, nachtmerries, depressieve gevoelens) Overleg altijd met arts.
  • jeukende uitslag (neem contact op met arts in verband met mogelijke allergische reactie).
  • slaapapneu (neem contact op met een arts).
  • moeilijker kunnen plassen (bel met een arts).

Bij risicovolle problemen moet u altijd een arts bellen.

Stoppen met Buprenorfine

Het wordt meestal aangeraden om geleidelijk te stoppen, en niet plotseling. Verschijnselen die kunnen optreden bij stoppen, en waarvoor u het beste een arts moet raadplegen:
  • onrust.
  • diarree (dunne ontlasting).
  • hartkloppingen.
  • zweten.
  • loopneus.
  • niezen.
  • kippenvel.
  • koorts.
  • rillerig.
  • gapen.
  • verlies van eetlust.
  • misselijkheid.
  • maagkrampen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afkicken: Detoxificatie, terugvalpreventie, gedragstherapieEen verslaving kan ervoor zorgen dat je in het dagelijkse leven niet meer kan functioneren of dat je dagelijks functione…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaafd zijn aan pijnstillers of medicijnen is iets waar vaak nogal hevige discussies rond ontstaan. Ten eerste moet e…
Hoe herken je een drugsverslaving en hoe behandel je die?Hoe herken je een drugsverslaving en hoe behandel je die?Een verslaving is onbedwingbare behoefte naar een bepaald middel of gewoonte. Je bent er erg afhankelijk van. Ook bij dr…
Bronnen en referenties
  • Farmacotherapeutisch Kompas
  • Apotheek.nl
  • Drugslijn

Reageer op het artikel "Buprenorfine, wat is dat voor een middel?"

Reacties

J. Schouwman, 28-04-2017 13:00 #7
Het helpt als een stok achter de deur.Maar je moet echt gemotiveerd zijn.Een terugval is mogelijk.Het is een hulpmiddel geen wondermiddel.Als je inzicht hebt in je problemen dan weet je gebruik is een keuze.

Loe1958, 09-02-2016 22:18 #6
Buprenorfine heb ik als pleisters gebruikt bij het bestrijden van chronische pijn door post-traumatische artrose aan het rechter bovenste spronggewricht. Gestart met 5 microgram en geleidelijk opgevoerd naar 20 microgram. De beoogde pijnstilling was na drie dagen optimaal en een enorme verlichting.
Ik heb dit middel ruim twee jaar wekelijks op mijn bovenlichaam geplakt. Na die ruim twee jaar ontstonden er voor het eest bijwerkingen. Roodheid en enorme jeuk in het transdermale gebied ( de huid onder de pleister). Daarbij kwam een enorme vermoeidheid, ieder moment van inactiviteit leidde tot in slaap vallen. Concreet betekende dit dus in slaap vallen tijdens het lezen van een boek, tv kijken, radio luisteren of gewoon eens even rustig zitten.
Deze verandering verontruste mij enorm, Ik had geen zin meer in die voortdurende chronische pijn en alle samenhangende complicaties zoals irritatie, immobiliteit ( niet kunnen lopen). tot mijn verbazing bleef de werking onveranderd goed.
Na lang beraad met mijn huisgenoten heb ik besloten te bezien wat er zou gebeuren als ik ging minderen met dit middel. Heb de dosis gehalveerd, van 20 naar 10. Dat ging heel goed geen toename van pijnklachten. Dus na een week terug naar 5 microgram. Ook nu weer geen toename van pijn. Echter na een dag kreeg ik een grote blaar onder de pleister en een niet te weerstane jeuk. Ik heb toen twee dagen voor het verstrijken van de nog af te ronden week de laatst geplakte pleister verwijderd.
na twee dagen werd ik overvallen door alle beschreven ontwenningsverschijnselen, waarbij een totaal gevoel van algehele malaise overheerste. Ik voelde me echt vreselijk! Doodmoe, lamlendig, loopneus, enorme onrust die met name 's nachts gepaard met totale slapeloosheid manifest werd.
Na een week namen de klachten af en kwam ook de nachtrust weer terug.
Ik heb tijdens de dagen dat ik me niet goed voelde zoveel mogelijk water gedronken, goed gegeten ( ondanks de misselijkheid) en iedere ochtend een goede multivitamine bruistablet genomen.

Conclusie; dit middel werkt prima bij chronische pijnklachten door de reeds eerder benoemde artrose pijnen.
Duidelijk is natuurlijk dat het uiteindelijk abrupt stoppen niet verstandig is. Ik heb gedurende deze fase regelmatig contact met mijn huisarts opgenomen en dankbaar gebruik gemaakt van de op die wijze aangeboden kennis.

Dit middel heeft voor mij veel positiefs gebracht, maar er van af komen na een langere gebruiksperiode is geen lolletje.

Succes!

Lc van der Steen, 12-03-2013 14:20 #5
Ik ben in 2008 afgekickt onder narcoze bij miroya… naar 2 jaar niks gebruikt te hebben heb ik wel af en to de zucht naar opiaat. Nu koop ik bij een vriend subuxone 8 mg en vond het zo lekker naar de eerste keer een kruimeltje te pakken voelde ik me geweldig! dus het is er weer langzaam in geslopen ik doe met een pilletje een week maar merk als ik het niet neem weer ziek ben. Nu had ik geen suboxone meer! maar had van me vader tramadol 50 mg 2 genomen en ben ik de hele dag niet ziek geweest en normaal gevoeld… dus ik neem 1 mg suboxone per dag, maar ik wil stoppen omdat ik veel in Thailand zit! maar heb dit probleem nog niet besproken met huis arts opiaat is zoon rot zooi… of in een keer stoppen of naar de huis arts maar ik hou dit liever geheim… (weet iemand hoelang de afkick duurt van 1 mg per dag.). bvd L van der S Reactie infoteur, 13-03-2013
Je kunt eens informeren bij een website waar ze informatie geven over drugs en afhankelijkheid.

Jo, 03-11-2011 15:47 #4
Hallo, ik heb zoon van 21,5 jaar en hij is verslaafd aan heroine en wil heel graag afkicken. Hij heeft ernstige afkickverschijnselen en via huisarts doorverwezen naar verslavingsarts maar 6 weken later nog in gesprek! Motivatie is weg maar zo ziek elke dag als hij niet kan nemen ( 10 euro per dag) zo min mogelijk om te proberen te stoppen. Hij schreewt het elke nacht uit vd pijn maar is te jong voor methadon? en misschien suboxone? maar er is alleen nog praten en hij zit in crisis. Ook al in een weekend crisisdienst laten komen maar die kunnen alleen oxazepam voorschrijven dus hij gebruikt nood gedwongen door, ik kan er niet bij dat dit zo gaat terwijl hij zo ziek is! Kunnen we ergens anders snel terecht voordat hij zelf methadon ilegaal probeert te krijgen? Gr Jo Reactie infoteur, 03-11-2011
Oxazepam forte wordt vaak voorgeschreven om afkickverschijnselen te onderdrukken. Het probleem is dat verslaafden dat middel vaak weer verhandelen om om te zetten in heroïne. Veel verslaafden nemen toch liever heroïne omdat ze zo ernstig verslaafd zijn. Uw zoon blijft gebruiken omdat hij verslaafd is. Afkicken is enkele dagen fysiek zwaar, maar daarna is de lichamelijke verslaving voorbij. Zolang hij echter heroïne blijft gebruiken zullen de afkickverschijnselen zo sterk blijven dat hij 's nachts ligt te kermen van ellende. Als hij echt stopt en doorzet is hij na een paar dagen van die pijn af. Het probleem is alleen wel dat de psychische verslaving zo enorm sterk is dat de kans op terugval, zeer, zeer groot is. Dat is de realiteit. Het is echt niet gemakkelijk vol te houden om ervan af te blijven. Elke keer dat hij weer zwicht en voor heroïne kiest, zullen ook de lichamelijk ontwenningsverschijnselen snel weer terugkomen zodra de dope is uitgewerkt. Het is een vicieuze cirkel. Uw zoon kan alleen maar slagen als hij geen heroïne neemt om van heroïne af te blijven. Dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan en het lijkt me verschrikkelijk voor u en hem, om die ellendige verslaving het hoofd te moeten bieden. Er is verder geen wondermiddel om verslaving te genezen. Hij zal niet meer moeten gebruiken, dat is de enige weg. U kunt wel met hem samen langs de huisarts gaan en vragen of zij hem Oxazepam forte kunnen voorschrijven, of methadon. En zo niet, waarom niet? Hou er wel rekening mee dat willen afkicken heel wat anders is dan werkelijk afkicken. Elke keer dat uw zoon besluit om weer heroïne te nemen, geeft hij toe aan zijn verslaving omdat hij de afkickverschijnselen (lichamelijk en/of psychisch) gewoon te zwaar vindt. Dat is de ellende met deze verslaving, je moet echt doorzetten en contact met gebruikers ook helemaal de rug toe keren.

Voor u is het ook goed in contact te treden met andere ouders van (heroïne)verslaafden, u zal daar veel steun van hebben en wellicht op die manier uw zoon kunnen helpen. U bent een moeder, uw grootste wens is om uw kind te redden. Andere ouders maken dat proces ook door. Het kan u helpen uw zoon te helpen. Hij is nog jong. Voor u is dit ook heel moeilijk. KIjk eens hier voor ervaringen van andere ouders: http://www.cokevanjou.nl/content/view/802/163/

Lees ook eens bij http://www.drugsinfo.net/uitjebol/heroine.htm

Quote van die site: "De ontwenningsverschijnselen zijn buitengewoon onaangenaam; je moet kotsen, je hebt pijn in je spieren en gewrichten, je rilt van de koorts en klappert van de kou (cold turkey). Je voelt je doodziek en verrot en verandert in een jammerend hoopje ellende. Dat duurt drie dagen, tot de laatste dope uit je lichaam verdwenen is. Dan ben je clean, maar nu begint de strijd tegen de aandrang om opnieuw te gaan gebruiken. Dat kan wel een jaar of langer duren. Afkicken is pijn lijden; clean zijn is vechten tegen de verleiding.""

Als uw zoon wil afkicken: geen heroïne meer, ook niet om de lichamelijk ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Die keus maken is de zwaarste van het afkicken, maar wel de enige weg.

Sterkte voor u beiden.

Drichard (infoteur), 27-01-2011 21:25 #3
In het artikel: "Buprenorfine, wat is dat voor een middel?" wordt beweert dat je met methadon makkelijker afkickt dan met heroïne. Het tegendeel is waar; de onthoudings verschijnselen zijn net zo zwaar maar, de afkick duurt veel langer; tot wel 6 maanden. Buprenorfine is vele malen makkelijker wat dat betreft. Zowel vergeleken met heroïne als en vooral met methadon. Afkicken met buprenorfine gaat ook vèèl sneller dan met methadon. Methadon is echter vele malen goedkoper (zie farmacotherapeutisch kompas)
Een ex opiïst.

Granny44 (infoteur), 19-12-2010 03:13 #2
Ik wil zo graag afkicken van mijn heroineverslaving, maar eigenlijk liever zonder al die instanties en hulpverleners. Ik ben gemotiveerd genoeg om dit ook zelf te kunnen, maar wel met een medicijn. Het aller vreselijkst is voor mij die "ziekte"bij het niet hebben of afkicken. Ik gebruik ook echt om niet ziek te worden, (ik snuif de heroine).Ik wil niet stoned of high of war dan ook zijn alleen maar niet ziek.Ik verdraag dat gevoel echt echt echt niet. Heeft iemand voor mij een suggestie of oplossing?! Alvast bedankt

Jo, 26-07-2010 15:43 #1
Ben sinds verschenen dinsdag met Butrans pleisters gestopt,
pleisters 4mnd gebruikt voor de pijn in mijn rug, ben aan de
wervel kolom geopereerd, vertebro-plastiek ik heb nu heel
veel afkick verschijnselen, gaarne uw reactie Reactie infoteur, 26-07-2010
Het ligt voor de hand om dit met uw arts te bepreken. Is het stoppen in overleg met uw arts besloten?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 12-09-2017
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!