InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Van wiet afkicken

Van wiet afkicken

Van wiet afkicken Van wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen wens te blijven want afkicken van wiet is een haalbaar doel dat je jezelf kan stellen wanneer je aan een wiet verslaving lijdt. Wiet ontwenningsverschijnselen kunnen de stoppoging bemoeilijken maar deze zijn slechts tijdelijk van aard en over het algemeen vrij mild.

Wiet en verslaving

Wiet, ook wel cannabis of weed genoemd, is een zogeheten softdrug die afkomstig is van de wietplant. Wiet wordt gemaakt van de fijngehakte bloemen van de wietplant, om precies te zijn de vrouwelijke bloemen van deze plant.

De stoffen in wiet die voor de kenmerkende verschijnselen zorgen zijn cannabinoiden. Er zijn diverse soorten cannabinoiden maar de bekendste zijn tetrahydrocannabinol, cannabinol, cannabigerol en cannabidiol. De cannabinoide die voor het geestverruimende effect van wiet zorgt is delta-9-tetrahydrocannabinol, ook wel bekend onder de afkorting THC. Hoe hoger
het percentage THC in een wietplant, hoe sterker het effect van de wiet bij gebruik.

Wiet kan een verslaving in de hand werken, men wordt dan als het ware afhankelijk van de wiet. Wiet is lichamelijk niet verslavend maar kan geestelijk wel degelijk verslavend zijn. Dit betekent dat het lichaam niet verslaafd kan raken aan de stof maar dat men wel geestelijk afhankelijk kan worden van wiet.

Afkicken van wiet

Omdat wiet lichamelijk niet verslavend is ervaren de meeste mensen dat het afkicken minder lastig is wanneer men wiet verslaafd is dan wanneer men bijvoorbeeld alcohol verslaafd is. Wiet kan echter psychisch zeer verslavend werken.

Wiet geeft enkele bewustzijnsveranderende effecten welke als zeer plezierig ervaren kunnen worden. Ook al is men op de hoogte van de potentiële gevaren van het wietgebruik, de fijne effecten van de wiet kunnen opwegen tegen de mogelijke negatieve consequenties. Wiet kan bijvoorbeeld een euforische stemming en ontspanning teweeg brengen. Mensen die moeite hebben te ontspannen of hun geest na het werk bijvoorbeeld moeilijk "leeg" kunnen maken kunnen wiet een gemakkelijke manier vinden om te ontspannen. Recreatief gebruik kan snel en ongemerkt tot een wiet verslaving leiden.

Wiet ontwenningsverschijnselen

Wanneer je een tijdje wiet gebruikt hebt kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden wanneer je het wietgebruik staakt. Deze ontwenningsverschijnselen zijn doorgaans mild en zeer voorbijgaand van aard. Ex-wietverslaafden noemen onder andere zweten, hikken, trillen, een gebrek aan eetlust, moeite met de stoelgang en hitte-aanvallen als ontwenningsverschijnselen.

Hulpmiddelen bij het afkicken van wiet

Er zijn momenteel geen medicijnen bekend die het afkicken van wiet kunnen ondersteunen. In sommige gevallen kan er echter wel gebruik gemaakt worden van anti-angst medicatie omdat er hevige angstgevoelens op kunnen treden wanneer men het wietgebruik stopt.

Men kan er voor kiezen een speciaal wiet behandelingsprogramma te volgen. Hierbij wordt men stap voor stap begeleid bij het afkicken. Cognitieve therapie en psychotherapie vormen dikwijls onderdelen van een dergelijke afkickprogramma. De cognitieve therapie leert je gedrags- en gedachtepatronen te herkennen waarbij je normaliter wiet gaat gebruiken. Het herkennen van deze patronen kan je helpen eerder in te grijpen door bijvoorbeeld afleiding te zoeken of de situaties te vermijden.
Gerelateerde artikelen
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Wiet voor medicinaal gebruikMomenteel is wiet in Nederland bij de apotheek verkrijgbaar. Deze wiet wordt onder toezicht van de overheid gekweekt. Al…

Reageer op het artikel "Van wiet afkicken"

Reacties

Arjan, 20-12-2015 16:21 #12
Wel melden dat er geestelijke afhankelijkheid ontstaat, maar daar bij de ontwenningsverschijnselen niet op ingaan? Vreemd.

Als er anxiolytica nodig zijn, dan lijkt het mij wenselijk om angst expliciet op te nemen als 'mentale ontwenningsverschijnselen', het lijstje bevat nu enkel fysieke ontwenningsverschijnselen en die zijn inderdaad mild. Dat correspondeert met een lage lichamelijke afhankelijkheid. Maar angst zdd er medicatie nodig is lijkt mij 'ernstig'.
Ook het verliezen van interesse in de wereld om je heen, eindeloze grijsheid, deprimerende somberheid (je wordt depri van jezelf) en overmatig geagiteerd reageren (ivm wegvallen dempende werking) zijn bijwerkingen van stoppen. Dus van de vier basisemoties (Boos, Bang, Blij, Bedroefd) scoort stoppen met wiet er op drie. Mogelijk ook nog schaamte (variant van Bedroefd) omdat je begint waar te nemen wat de gevolgen zijn geweest. Daar staat dan opluchting (en alle andere varianten van Blij) tegenover als intrinsieke motivator. Meditatie en emotieregulatie kunnen voorbereiden op en helpen bij stoppen. Snappen waarom je ooit in de eerste plaats begon ook.

Kees, 25-07-2015 20:06 #11
De beste manier om te stoppen is intrinsieke motivatie. Laat je niets wijsmaken door al die mooie praat op de websites van de verslavingszorg, je hebt ze niet nodig. Op een dag dringt het tot je door en wil je het ECHT niet meer. Dat is de enige juiste drijfveer.

Joris, 24-10-2014 17:36 #10
Ik ben na een twintig jaar wiet roken nu eindelijk gestopt. Vandaag is dag 4. Ik was een stevige gebruiker, minstens een gram per dag. Rookte elke avond en heb er veel dingen door gemist en ben er mensen die me dierbaar waren door kwijtgeraakt. Vorige week is er iets gebeurd tussen mij en een vriendin waardoor ik ben geschrokken van de persoon die ik ben. Ik reageerde primair en puur vanuit emoties en dacht negatief en geagiteerd. En ik weet dat mijn wietgebruik daarmee samenhangt.
Dit heeft mij getriggered; ik wil dit niet meer. Heb toen ik alleen was toch een joint gedraaid en ben gaan roken. Na een halve joint werd ik zeer emotioneel en verdrietig. Veel dingen uit het verleden heb ik weggestopt en zou ik moeten facen.
Ik heb mijn halve joint door het toilet gespoeld en ook de wiet die ik in huis had.
Ben savonds gaan slapen maar dat lukte natuurlijk niet. Kort nachtje gehad en de volgende dag zwaar emotioneel.
Geprobeerd om de verhouding met de hierboven genoemde vriendin te herstellen, open kaart te spelen en te vertellen dat ik een probleemblower ben geworden.
Dit heeft haar afgeschrikt en ze heeft zich afgesloten. Weer iemand kwijt.
Dat was de druppel voor mij. Kappen. Nu. Cold Turkey, niks afbouwen of therapie. Ik ben kwaad op mezelf, boos op de situatie waarin ik zit. En die boosheid heb ik omgezet in energie om niet meer te gaan halen. Ik ben de baas en niet de wiet.
Ik weet dat er moeilijke dagen zullen komen maar ik weiger om nog te gaan blowen. Wat er ook gebeurt, ik sterf liever dan dat ik de shop inga om wiet te kopen.
Ik heb vertrouwen in het gestopt blijven, ook al zal dat moeilijk zijn. Ik voel wel heel erg de behoefte om te praten maar schaam mij ook. Dat is lastig want een luisterend oor helpt.
De eerste dagen zijn het moeilijkst, de emoties en de stemmingswisselingen zullen minder worden en daar hou ik me aan vast.
Ik zet nu door en zie morgen, dag 5 met vertrouwen tegemoet. Slapen doe ik zeer weinig en ik geef een ieder de tip om toch vooral vroeg op te staan, ondanks de korte nachten. En ga sporten, ondanks de vermoeidheid.
Veel succes aan allen en als er iemand behoefte heeft aan een praatje met een lotgenoot: shad3s_ at hotmail.com

Elke, 31-05-2014 15:05 #9
Hey,
Ik wil graag stoppen met wiet roken, elke avond, maar iedere volgende dag begin ik er terug aan. Niets anders interesseert mij nog. Ik lees veel dus ik weet wat ik doe en de gevolgen.mijn geheugen is een ramp, ik eet te weinig en lig elke vrije minuut in mijn zetel te roken. Sta op met een rookkater en kan toch niet wachten om te herbeginnen.in verleden ging ik al naar AN meetings maar hield het niet vol.de dorheid en grijsheid van het bestaan overvallen mij als ik stop. Minderen lukt meestal maar een dag of twee. Met welke motivatie zijn jullie kunnen stoppen?
Groetjes, elke

Bert, 29-07-2013 15:34 #8
Beste

ik ben nu ook gestopt met blowen deed ook verdampen maar dan 3 gram per dag denk een 60 ballonnen ging er wel in. de beste remedie om te stoppen is meditatie raar maar waar daar haal ik nu mijn kracht uit en buiten om het zweten heb ik er eigenlijk weinig last van. maar ik heb het besef (bewustzijn) gekregen tijdens mijn meditaties. na zeer lang geblowd te hebben, is het van de 1 o[p de andere dag weg.
ook begon het een rem te worden op mijn meditatie verwacht daar nu ook veel verder in te geraken.

mvg

bert

Wakker, 25-06-2013 22:46 #7
Ik gebruik plm. 0.5 gram per dag in een vaporizer, enkele jaren, en per week meestal 1 a 2 dagen niet. Op vakantie 1-3 weken niet. Heb er zelf gelukkig nooit een enkel probleem mee gehad. Als ik de mogelijkheid heb, is het verdomd verleidelijk en lastig om meerdere dagen over te slaan. Als ik (op vakantie) de mogelijkheid niet heb, merk ik niks. Is dat atypisch of gebruik ik gewoon zo "weinig"?

Persoonlijk heb ik het idee dat minderen gemakkelijker is dan totaal stoppen. Heb ik ooit met alcohol gedaan (2 glazen per dag -> 1 per week, momenteel 0), gedeeltelijk moet ik toegeven door vervanging met wiet :).

Tja ik moet ook zeggen dat ik 0.0 motivatie voel om met wiet te stoppen. Aangezien ik het niet rook maar "verdamp" ik er geen enkele schade voor de longen. Verder is THC tumorremmend (ben ex-kanker patient, dus dat is wel een prettig idee) en heeft eigenlijk geen enkel gezondheidsnaadeel voor zover bekend. Ik wil natuurlijk volkomen helder zijn op mijn werk dus ik begin pas als ik vandaag "niks meer hoef te doen". Ik zie werkelijk alleen maar voordelen, zolang je dus zonder kan wanneer het moet (op vakantie e.d.)

Steve, 17-06-2013 21:22 #6
Hallo,
ik ben na 20 jaar elke dag minstens 3 joints gestopt met blowen. Ik rook ook geen sigaretten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet goed voel: hoofdpijn, angstig een beetje en verschrikkelijk slecht slapen maar vooral niet stevig op men voeten. het voelt een beetje alsof ik redelijk dronken geweest ben de dag ervoor. Vooral het niet stevig op men voeten staan baart me zorgen. Zijn deze reacties normaal?
Bedankt

Bianca, 27-02-2013 22:23 #5
Ik ben zo bang men vriend is nu sinds 10 dagen gestopt met gebruik van wiet. Je moet weten dat hij 5gr per dag op rookte. Hij krijgt nu medicatie, maar heeft het heel
moeilijk, ik ben zo bang dat hij gaat hervallen. Hij heeft 20j gerookt!

Putje, 06-01-2013 23:48 #4
Als je zweet naar wiet ruikt, ga eens lekker doorzweten in de sauna. Drink veel water om je lichaam te reinigen. Is trouwens de eerste keer dat ik hoor dat je zweet naar wiet gaat ruiken als je niet meer rookt. Ik heb 20 jaar wiet gerookt (de laatste 6 jaar niet meer), maar ook heb ik 17 jaar intensief en iedere dag gesport en nog nooit heeft iemand gemerkt ik
een roker was, of dat mijn zweet stonk.

Ook Gestopt, 11-09-2011 20:35 #3
Hallo ook ik ben gestopt en het lijkt bij mij sneller te gaan dan ik hierboven lees. Ik ben vaker gestopt een weekje een maand en zelfs 2 jaar. Toch weer begonnen maar sinds maandag 5-9-11 de knoop door gehakt en wil nu definitief van die troep af. Het is geen soft meer maar harddrugs.
Nu begin ik al sinds woensdag te zweten en dat ruikt niet lekker! Als ik nu tegen iemand zeg dat ik gestopt ben dan denkt ie dat ik lieg. Maar het is mijn zweet die naar wiet stinkt. Echt niet te harden. stap tig keer onder de douche maar helpt niks. maar blijf wel volhouden want het geeft meer nadelen dan voordelen. het begin is leuk maar daarna…
Nachtmerries al lang niet gehad. Maar ook daar heb ik nu last van.

Mastermatje, 16-06-2011 10:26 #2
Beetje vreemd, ben nu enkdele weken gestopt met blowen. Maar toch ruikt mijn zweet naar wiet. Beetje goor en verdacht ik snap het neit want ik raak de troep niet meer aan. Is dit normaal? Ik weet dat het in totaal 6 weken duurt voor het je systeem helemaal uit is. Ik vraag me dus ook af of dit een manier is voor je lichaam om de stof te verwerken/lozen. Reactie infoteur, 19-06-2011
Je lichaam is inderdaad druk bezig met het verwijderen van alle afvalstoffen. Dat gaat via de urine en ontlasting, maar ook via je zweet.

John Koeman, 03-03-2011 04:12 #1
"De cannabinoide die voor het geestverruimende effect van wiet zorgt is delta-9-tetrahydrocannabinol, ook wel bekend onder de afkorting THC."

Daarnaast is er ook nog de stof CBD, cannabidiol die schijnbaar van zeer grote invloed is op het rustgevende effect van wiet. Zie ook: documentaire van de bbc waarbij de presentatrice wordt ingespoten met pure thc (zorgt voor angstige gevoelens en zeer psychotisch gedrag) en met een cocktail van thc en cbd (zorgt voor lachkicks en een ontspannen/euforisch gevoel).

http://www.dumpert.nl/mediabase/1264641/7d4f759a/bbc_reporter_test_thc.html Reactie infoteur, 03-03-2011
Hoi John,
hartelijk dank voor de interessante link!
Gr Kim

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 30-11-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!