InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitas

Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitas

Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitas Om het drinken van de verplichte hoeveelheid vocht voor de mens aantrekkelijker te maken zijn er frisdranken op de markt gebracht. Frisdranken zijn vruchtendranken en koolzuurhoudende dranken, zoals bijvoorbeeld: cola, sinas, bitter lemon, cassis en 7-Up. Deze frisdranken bevatten veel suikers en zijn daardoor erg calorierijk. Het drinken van frisdrank wordt dan ook wel gezien als één van de grootste boosdoeners van overgewicht. Ter vervanging van frisdranken kiest men tijdens een dieet vaak voor een light frisdrank. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter, door het drinken van een light variant, dat de kans op overgewicht nog sterker zal kunnen toenemen.

Frisdrank

De benaming frisdrank werd in 1956 geïntroduceerd door reclamemaker Dick Schiferli. Dick Schiferli bedacht deze benaming voor de ontwikkelde koolzuurhoudende limonade. Volgens de Nederlandse Warenwet worden ook niet-koolzuurhoudende limonades, sportdranken en energiedranken tot de frisdranken gerekend. In de volksmond denken de mensen bij frisdrank toch nog heel vaak aan koolzuurhoudende drankjes.

Koolzuurhoudende drankjes
Koolzuurhoudende drankjes zijn bijvoorbeeld:
  • cola,
  • sinas,
  • cassis,
  • bitter lemon,
  • 7-up.

Overgewicht

Frisdranken zijn voor veel mensen zeer geliefde drankjes geworden. Uit wetenschappelijk onderzoek is echter gebleken dat koolzuurhoudende frisdranken tevens één van de grootste boosdoeners van de wereldwijde toename van overgewicht is. Een blikje cola bevat bijvoorbeeld ongeveer 7 klontjes suiker. Door deze suiker is de koolzuurhoudende frisdrank erg calorierijk en vergroot daardoor bij de drinker de kans op overgewicht.

Calorieën frisdranken

Frisdrank bevat suikers en deze suikers zorgen voor het aantal meetbare calorieën in de frisdrank.
FrisdrankAantal calorieën per glas van 200 ml
Cola90
Cola-light1
Sinas85
Sinas light8
Cassis95
Sprite / 7 up90

Light frisdrank vergroot kans op obesitas

Uit het overzicht blijkt dat light frisdrank veel minder calorieën bevat. In plaats van suiker worden er bij de light frisdrank zoetstoffen gebruikt. Door het gebruik van zoetstoffen, in plaats van suikers, bevatten light frisdranken veel minder calorieën dan de reguliere varianten. De eerste light frisdranken bestaan al sinds 1952. In eerste instantie werden deze light frisdranken vooral genuttigd door diabetes patiënten. In de loop der jaren worden echter de light frisdranken vooral door de drinkers geconsumeerd met de gedachten om zo overgewicht te voorkomen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het tegenovergestelde juist bereikt te worden. Zo heeft een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit in Texas aangetoond dat het drinken van meer dan 2 blikjes, flesjes of glazen light frisdrank 57,1% meer risico geeft op obesitas. De wetenschappelijke onderzoekers hebben in het onderzoek een vergelijking gemaakt tussen het drinken van reguliere frisdranken en light frisdrank. Waardoor de verhoogde kans op obesitas ontstaat bij het drinken van light frisdrank is nog niet goed duidelijk geworden. Er worden nog steeds verschillende verklaringen gegeven. Deze verklaringen kunnen alleen nog niet wetenschappelijk worden onderbouwd.

Mogelijke theorie

Een mogelijke theorie zou kunnen zijn dat de zoetigheid van de zoetstoffen, bij het drinken van een light frisdrank, een signaal afgeeft aan de spijsvertering. Het voedingssignaal van de hoge caloriewaarde verzorgt in het lichaam een verkeerd signaal. Wanneer blijkt dat er geen zoetigheid komt, dan zou het menselijk lichaam verbaasd zijn en de honger naar voeding zou daardoor worden versterkt.

Welke drankjes kan men drinken tijdens een dieet?

Wanneer men op dieet is of gezond wil eten en daarnaast toch op zijn of haar gewicht wil letten, dan dient men dus vooral goed op de juiste drankinname te letten. Vooral door het drinken van frisdranken lijkt de kans op overgewicht sterk toe te nemen. De vraag is dan ook: “wat mag men dan wel drinken tijdens het volgen van een dieet”?

Lijst van aanbevolen dranken

  • Water
  • Thee zonder suiker of zoetstof (vooral groene en witte thee)
  • Zelf gemaakte ice tea zonder suiker of zoetstoffen
  • Limonadesiroop (enkele druppels toevoegen aan het water)
  • Glas puur tomatensap
  • Roosvicee 50/50 ( een heerlijke verwennerij voor het weekend)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Obesitas, aankomen en afvallen; nieuwe inzichtenObesitas, aankomen en afvallen; nieuwe inzichtenObesitas lijkt de straf van de moderne samenleving voor onze lifestyle. Vaak het gevolg van ongezond en veel eten in com…
Wetenschappelijk onderzoekOm nieuwe behandelmethoden en medicijnen te ontwikkelen is wetenschappelijk onderzoek nodig. Uiteraard zijn hier regels…
Wetenschap; wanneer is iets wetenschappelijk?Wetenschap; wanneer is iets wetenschappelijk?Dagelijks vinden onderzoeken plaats op uiteenlopende gebieden. Vele onderzoeken onderbouwen bepaalde waarheden en dit wo…
Dieet en eieren, eieren zijn gezond en helpen afvallenDieet en eieren, eieren zijn gezond en helpen afvallenNederland is een echt land waar veel eieren worden geconsumeerd. Eieren hebben in het verleden ten onrechte een slechte…
Bronnen en referenties
  • www.voedingswaardetabel.nl
  • www.fws.nl

Reageer op het artikel "Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitas"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 02-08-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!