InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Afvallen met moerbeien

Afvallen met moerbeien

Moerbeien worden gezien als een echte superfood en er wordt gezegd dat ze kunnen helpen bij het afvallen en dat ze veel positieve eigenschappen bevatten. Hoe zit dit? Kun je werkelijk afvallen met moerbeien? Zo ja, waar moet je dan zoal op letten? Hoe kun je de moerbeien in je eetpatroon toevoegen en hoe eet je ze?

Wat zijn moerbeien?

Moerbeien zijn bessen afkomstig van de moerbeienboom. Deze bessen komen voor in warme gebieden. Hierbij kun je denken aan Zuid-Amerika en Azië. De bessen kunnen de kleuren wit, rood en zwart hebben en ze worden vooral gedroogd gegeten. De moerbei wordt een superfood genoemd, omdat het bomvol zit met antioxidanten, vitaminen en vezels. Moerbeien hebben een zoete, honingachtige smaak.

Afvallen met moerbeien

Doctor Oz raadde in zijn programma aan om moerbeien te eten. Het zou helpen met het afvallen. Is dat nou werkelijk zo? Omdat er in moerbeien erg veel vezels en eiwitten heeft, geven ze je een verzadigd gevoel en heb je minder snel trek en dat terwijl er relatief weinig calorieën in zitten. Ook helpen de antioxidanten je om sneller gewicht kwijt te raken. Moerbeien zijn daarnaast heel goed voor je stoelgang en hierdoor kan een opgeblazen buik al snel verleden tijd zijn. Afvallen met moerbeien is dus zeker mogelijk.

Hoe eet je moerbeien?

Moerbeien kun je op verschillende manieren eten. Wanneer de vruchten gedroogd zijn, zijn ze lekker crunchy en kun je ze daardoor gebruiken voor een tussendoortje. Het is uiteraard ook mogelijk om moerbeien in je yoghurt te doen bij het ontbijt, samen met wat muesli. Je zou ook een speciale quinoa-salade kunnen maken, gevuld met talloze vruchten. Let er wel op dat moerbeien vers maar zeer beperkt houdbaar zijn. Je moet ze doorgaans echt binnen een paar dagen eten.

Hoe vaak eten?

Wanneer je wilt afvallen met moerbeien, is het van belang de bessen regelmatig in je dieet toe te voegen. Probeer de bessen toch zeker drie á vier keer per week te eten. Je kunt het dan combineren met andere superfoods, denk aan gojibessen en quinoa. Dan kun je echt optimaal profiteren van alle gezondheidsvoordelen.

Waar zijn ze te koop?

Moerbeien kun je nog niet kopen in alle supermarkten. Sommige supermarkten hebben het wel, maar dit is erg afhankelijk van de winkel en de vraag naar moerbeien in de omgeving. Wel kun je de bessen kopen in natuurwinkels. Ook biologische zaken hebben moerbeien te koop. Soms kun je ze tevens vinden op de markt. Lukt het je niet moerbeien te vinden in een winkel of op een markt? Dan is er ook nog de mogelijkheid ze online aan te schaffen. Diverse webshops hebben de bessen te koop. Let er wel altijd op of een website betrouwbaar is. Helaas zijn niet alle webwinkels even netjes en komen ze lang niet altijd hun beloftes na.

Een wondermiddel?

Moerbeien behoren tot de powerfoods, maar dat maakt ze toch nog geen wondermiddel. Het is niet zo dat je kilo’s afvalt wanneer je het product eet. Je zult toch echt zelf goed op je eten moeten letten en voldoende moeten bewegen. Eet gezond, kies voor goede en gezonde producten en probeer elke dag tenminste een halfuur te bewegen. Moerbeien moet je vooral zien als een hulpmiddel, want ze kunnen het afvallen een stuk gemakkelijker maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moerbeien, Raw Superfoods + receptMoerbeien, Raw Superfoods + receptMoerbeien, ook wel moerbessen genoemd, zijn een van de superfoods. Ze zijn ontzettend gezond en ook nog eens onwijs lekk…
De gezondheidsvoordelen van SuperfruitDat fruit gezond is weten we allemaal. Maar een aantal vruchten, tegenwoordig steeds vaker met 'powerfruit' of 'superfru…
De geneeskracht van zwarte moerbei en witte moerbeiDe geneeskracht van zwarte moerbei en witte moerbeiDe zwarte moerbei komt oorspronkelijk uit het Zuidwesten van Azië. Omdat de plant al sinds mensenheugenis is gecultiveer…
Afvallen met TeffHeb je ooit Ethiopisch voedsel gehad? Dan is de kans groot dat je Teff gegeten hebt. Dit graan wordt namelijk veel geget…
Bronnen en referenties
  • http://www.examiner.com/article/meet-dr-oz-s-new-superfood-mulberry-for-diabetes-weight-loss-blocking-sugar
  • http://www.spiritualbalance.nl/moerbei-bessen.html
  • http://www.dieetvandaag.nl/3233/2013/09/03/superfood-moerbeien/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/top-10-ingredienten-om-af-te-vallen

Reageer op het artikel "Afvallen met moerbeien"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!