InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met pompoen

Afvallen met pompoen

De pompoen is een vrucht die je vooral in de herfst en winter tegenkomt. Is de pompoen gezond en kan het helpen om af te vallen? Afvallen met pompoen is zeker mogelijk en mag eigenlijk niet in een gezonde levensstijl ontbreken. Hoe kun je afvallen met pompoen en waar moet je zoal op letten als je de pompoen eet?

Wat is pompoen?

De meeste mensen denken bij pompoen direct aan Halloween, waar de pompoenen worden uitgehold en er gezichten worden uitgesneden. Met een lampje in de pompoen heb je dan een bijzonder effect. De pompoen is familie van de komkommer. De pompoen bestaat al heel lang: de geschiedenis ervan gaat 7000 jaar terug in de tijd.

Afvallen met pompoen

Een pompoen heeft veel positieve eigenschappen, waardoor het afvallen erg gestimuleerd wordt. Ten eerste heeft een pompoen weinig calorieën: per honderd gram zitten er ongeveer 20 calorieën in een pompoen. Het is dus ideaal om de pompoen te gebruiken wanneer je wilt afvallen. Een pompoen heeft nog meer positieve eigenschappen. Zo zitten er voedingsstoffen en vezels in, waardoor je een verzadigd gevoel krijgt en minder zin hebt in een ongezonde snack. Ook zorgt pompoen ervoor dat je bloedsuiker naar een goed niveau wordt gebracht. Hierdoor heb je veel minder zin in zoetigheden. De pompoenzaadjes zijn daarbij goed om lintwormen te verwijderen en voorkomen infecties in de darmen.

Hoe eet je pompoen?

Pompoen kun je op heel veel verschillende manieren eten. Zo kun je het gebruiken in pompoensoep, maar kan het ook worden gebruikt in bijvoorbeeld een pasta- of rijstgerecht. Ook kun je de pompoen koken en op dezelfde manier als aardappel eten. Pompoen kan ook in de oven en in combinatie met vlees worden gegeten. Pompoen is tevens geschikt als dessert en een groot voordeel is dat je hier geen suiker bij hoeft te doen. Als laatste kun je zelfs gebakjes en taart van pompoen eten. Let erop dat je dan niet teveel boter en suiker gebruikt, want anders is het natuurlijk nog niet goed voor de lijn.

Verse pompoen of puree?

Je kunt pompoen zowel vers als in pureevorm kopen. Het maakt eigenlijk weinig uit welke van de varianten je kiest: ze zijn allebei gezond. Controleer voor de zekerheid wel altijd of de pompoenpuree niet is aangemaakt met suiker.

Alleen pompoen?

Nee, je moet zeker niet alleen pompoen gaan eten wanneer je wilt afvallen. Het is belangrijk om af te wisselen en zo een gevarieerd menu op tafel kunt zetten. Aangeraden wordt om toch zeker één keer per week pompoen toe te voegen aan je dieet. Vaker mag natuurlijk ook, maar onthoud dat je wel moet afwisselen met andere gezonde producten.

Een wondermiddel om af te vallen?

Helaas is pompoen geen wondermiddel. Je moet het vooral zien als een hulpmiddel om meer kilo’s kwijt te raken. Pompoen is gezond en past daarom perfect in een gezonde levensstijl. Zorg dat je genoeg andere groentes en fruit eet en dat je genoeg melkproducten binnenkrijgt. Ook is het belangrijk om afwisselend te eten. Voldoende beweging is ook een echte must. Probeer minstens een half uur beweging per dag te krijgen voor een goed resultaat in je gewicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dietist.tv
  • Kiloafvallen.nl
  • Gezond-afvallen.nl
  • Hetmentaledieetplan.com

Reageer op het artikel "Afvallen met pompoen"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!