InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Noten zijn gezond

Noten zijn gezond

Noten zijn gezond Er wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten passen juist uitstekend in een gezond voedingsschema. In dit artikel leest u waarom.

Waarom zijn noten gezond?

De meeste noten bevatten voor 80 a 90% onverzadigde vetten. Ook is het een bron van eiwit en bevat het vitamines en mineralen als magnesium, zink, kalium, calcium, ijzer, koper en selenium. Onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte en verkleinen daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Noten bevatten ook het essentiële vetzuur alfa-linoleenzuur. Dit is een vetzuur dat het lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken.
Voor mensen die weinig of geen vlees eten zijn noten ook een goed alternatief. Noten zijn ook zeer goed voor ons zenuwstelsel, de hersenen, bloedvorming en vooral voor de stofwisseling. Het is belangrijk om de noten ongebrand en ongezout te eten, zodat alle voedingsstoffen optimaal benut worden.

Walnoot

Walnoten zijn zeer rijk zijn aan vitaminen en mineralen. Ze hebben een paar goede geneeskrachtige eigenschappen, vooral mensen met stofwisselingsstoornissen of verstopping kunnen hier hun voordeel mee doen. De walnoot kan er voor zorgen dat de darmfunctie (weer) gestimuleerd wordt. Walnoten bevatten beschermende vetten die de bloedvaten en het hart soepel en gezond houden. Mensen die geen vet meer verdragen kunnen matig van de walnoot gebruik maken zonder er last van te krijgen. Een dagelijkse dosis van 30 gram (6 a 8 stuks) per persoon wordt aanbevolen.

Hazelnoot

De hazelnoot bevat veel proteïnen, complexe koolhydraten, vezels, ijzer, calcium en vitamine E. Daarentegen bevat het weinig sodium en suiker. Maar liefst 80% van de aanwezige vetten zijn onverzadigd en het bevat 0% cholesterol. Eet je weinig of geen vlees, dan is dit een goed alternatief.

Cashewnoot

Cashewnoten behoren tot de favoriete noten van vele mensen. De cashewnoot is zoet en olie-achtig van binnen en na twee roosterprocessen kan de cashewnoot pas worden bevrijd van zijn harde schil. Ze zijn o.a. familie van de mango en de pistache. De cashewnoot groeit aan een cashewappel die ook eetbaar is. Wanneer je meer noten wil eten om gezonde vetten op te nemen, is het beter om voor een ander soort noot te kiezen.

Amandelen

Amandelen behoren tot de rijkste bronnen van alfa-tocoferol, dat beschouwd wordt als de meest efficiënte vorm van vitamine E. Deze vitamine werkt in ons lichaam als een antioxidant, die vrije radicalen zuivert. Van alle notensoorten zijn amandelen ook het rijkst aan calcium. Daarnaast zijn ze ook een zeer goede bron van magnesium, koper, zink, B6 en riboflavine (vitamine B2). Amandelen bezitten een goed verteerbaar eiwit en bestaan voor circa 60% uit amandelolie. Ze moeten heel goed gekauwd worden anders worden ze slecht verteerd.

Het is belangrijk dat je van noten niet te veel eet. Ongeveer een handje per dag is voldoende. Ook gezonde, onverzadigde vetten bevatten veel energie, en dus kcal. Het blijft belangrijk om je calorie-inname in de gaten te houden. Voor de mannen ligt dat gemiddeld op de 2500 kcal. en voor de vrouwen op 2000 kcal.

Voedingswaarden per 100 gram.

Kcal. EiwitVet Verzadigd vetKoolhydratenVezelsCholesterol
Walnoten69015685880
Hazelnoten69014695680
Cashewnoten6201951102280
Amandelen580195545140

Lees verder

© 2009 - 2019 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Is studentenhaver gezond?Is studentenhaver gezond?Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, aman…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Walnoten gezond?Walnoten gezond?Walnoten, gezond? Ja, deze bekende nootsoort is erg gezond. Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aan…
Noten eten is gezondNoten eten is gezondBij noten eten denken toch nog steeds veel mensen aan het nootje bij de borrel en daar is op zich niets mis mee, maar no…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Noten zijn gezond"

Reacties

Pamela, 09-04-2013 14:29 #6
Ik ben aan de dikke kant maar ik eet iedere dag noten, nu pas ben ik begonnen met de amandelnoten. ik heb gelezen een handje vol per dag, maar ik eet soms iets meer wat zou dat voor mijn gezondheid kunnen betekenen?
Ik ben namelijk ook wel diabeet patiënt. Ik wist ook nooit dat je Walnoten kon gebruiken voor de stofwisseling en een goede stoelgang dat ben ik pas vandaag te weten gekomen. Ik heb jaren problemen met mijn stoelgang heb van alles geprobeerd maar niets dat echt geholpen heeft. Hoe ik eenerge probleem heb met mijn stofwisseling en stoelgang zou ik dan niet iets meer kunnen gebruiken dan 6 of 8 stuks van die walnoten? Graag hoor ik u reactie.

Karim, 23-12-2012 23:03 #5
Ongebrande noten hebben een lichte kleur en gebrande noten een donkere. Vrijwel bij alle zaken waar je noten kunt kopen hebben zij ook een voorraad ongebrand/ongezouten noten aangezien de zaken dit vaak zelf doen. Vraag hier gewoon naar aan de gene achter de toonbank. Qua smaak (naar mijn mening) is het verschil echter minimaal ( ongebrand of gebrand), alleen zijn de gebrande noten iets krokanter.
Wie voor dieet noten eet adviseer ik ( gesloten handje per dag) ongebrande/ongezouten Macadamia's aangezien deze je een voller gevoel geven dan andere noten. Ook smaken deze erg goed en lijkt het net op m&m's wat het verlangen van even snoepen wegneemt.

Anniek, 16-10-2012 13:21 #4
Hallo Lex en Willie

Je ziet dit aan de kleur maar je proeft dit ook. Gebrande noten zijn donkerder bijvoorbeeld.
Denk aan pijnboompitten gebrand of nietů e gezondheidswinkel bijvoorbeeld verkoopt veel raw-producten deze zijn dus nooit gebrand oid want mensen die raw-food eten, eten of drinken geen producten die boven de 48graden verhit zijn.

Suc6 met de zoektocht

Lex Fauser, 21-08-2012 23:47 #3
Ik wil ook wel graag weten waaraan ik kan zien of noten (die ik koop) ongebrand zijn?
Lees hier nl. nog niet het antwoord op dezelfde vraag die Willie Splinter al heeft gesteld.
En, ik mis helaas (nog) op deze site de info over pistachenoten. Wat weten jullie hiervan en zijn deze noten ook zo gezond?

Willie Splinter, 24-01-2012 17:27 #2
Hoe kan ik zien dat de noten die ik koop ongebrand zijn?
Het staat nl. niet op verpakkingen vermeld.

Lenie Hoohland, 15-09-2010 12:20 #1
Ik had s avonds veel casewnoten gegeten s nacht had ik een aanval van epelepsie.Kan dat van de noten gekomen zijn?
Misschien te vel eiwitten? Reactie infoteur, 23-09-2010
Hallo Lenie,

Hier kan ik helaas geen antwoord op geven. Dit zal je aan iemand moeten vragen met medische kennis.

Groetjes.

Infoteur: Vivere87
Gepubliceerd: 23-10-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond gewicht
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!