InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vleesvervangers: tahoe, tofu, quorn, falafel en seitan

Vleesvervangers: tahoe, tofu, quorn, falafel en seitan

Twee dagen per week geen vleeseten en je levert een behoorlijke bijdrage aan het milieu. Maar wat zijn nu vleesvervangers?

Vleeswijzer

Op de vleeswijzer - vormgegeven in creditcardformaat dat makkelijk in je portemonnaie past - staat per vleessoort informatie over diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid. Handig voor in de supermarkt. Biologisch rundergehakt bijvoorbeeld scoort hoog qua diervriendelijkheid maar weer minder op het gebeid van milieuvervuiling. Bij kip is het precies andersom: deze vleessoort scoort hoog qua milieuvervuiling, maar weer laag op de ranglijst diervriendelijkheid.

Bij biologisch vlees hebben de dieren een diervriendelijk leven achter de rug. Diervriendelijk betekent dat ze ruimte hebben gehad om rond te lopen, buiten zijn geweest en niet aan ellendige fokprogramma’s zijn blootgesteld. Varkens bijvoorbeeld hebben lekker in de modder kunnen wroeten en hebben hun staartjes mogen houden. De keuze voor biologisch vlees zou dus eigenlijk heel makkelijk moeten zijn, zij het dat de consument het over het algemeen te duur vindt. De keuze is echter niet zo makkelijk, want biologisch vlees is behoorlijk milieuvervuilend. Biologisch gehouden lammeren en runderen hebben vrij in het weiland kunnen huppelen tijdens hun leven. Super natuurlijk, maar de grond neemt veel ruimte in beslag. En dat gaat weer ten koste van de overige natuur. Bovendien produceren herkauwers veel broeikasgassen en die zijn schadelijk voor het milieu.

Vleesvervangers

Om zowel het milieu als het dierenwelzijn tegemoet te komen, wordt vleesbeperking aangeraden. Als je twee keer per week
een vleesvervangend product eet, lever je al een enrome bijdrage aan zowel het dierenwelzijn als het milieu. De vleesvervangers zijn de afgelopen jaren kwalitatief verbeterd. Van vieze zeemleren lappen is al lang geen sprake meer. Een aantal op een rij.

Tahoe of tofu

Tahoe of tofu: is een soort koek van gekookte sojabonen.
  • vetarm
  • cholesterolvrij
  • rijk aan B-vitaminen

Geschiedenis

Tahoe en tofu zijn afkomstig uit Azië. 2000 jaar geleden werd het al gebruikt vanwege zowel de voedingswaarde als de vele manieren waarop je het kunt gebruiken. Rond 1880 werd het voor het eerst in Europa geproduceerd. Tofu is de Chinese naam, tofu de Indonesische.

Recepten

Recepten met tahoe/tofu zijn er volop. Een leuke site is www.gratisrecept.nl

Verkrijgbaarheid

Tahoe en tofu zijn in zo’n beetje iedere supermarkt te koop. Daarnaast is het verkrijgbaar bij Indische en Chinese toko’s.

Quorn

Quron is Is een plantaardig product, het bevat een specifieke soort schimmeleiwit.
  • weinig calorieën
  • weinig vet
  • veel essentiële aminozuren

Geschiedenis

In het Engelse dorpje Marlow ontdekten onderzoekers een in de grond groeiend organisme. Onderzoekers ontwikkelden deze myco- proteïne en maakten er een voor de consument toegankelijk product van. Sinds 1985 is quorn een door de autoriteiten goedgekeurd product.

Recepten

Op www.quorn.com staat een groot aantal heerlijke recepten voor gerechten met quorn

Verkrijgbaarheid

Quorn is verkrijgbaar in de meeste grote supermarkten en bij de natuurvoedingswinkels.

Seitan

Seitan is een eiwitrijk product. Het wordt ook wel tarwevlees genoemd. Het wordt gemaakt van tarwegluten en vaak aangevuld met kruiden zoals laurier. De toevoegingen van kruiden geven seitan een lekkere pittige smaak. het is calorie- en vetarm en zeer rijk aan eiwitten.

Geschiedenis

Seitan heeft een eeuwenlange geschiedenis. Het werd in eerste instantie vooral gegeten in China, Japan en Rusland. Sinds een jaar of vijftien is het ook in Nederland verkrijgbaar.

Recepten

Seitan kun je serveren bij rijst, spaghetti of macaroni. Net als vlees kun je het ook bakken en braden.
Op de site www.palmira.nl vind je uiteenlopende recepten met seitan. Verbaas je over de veelzijdigheid.

Verkrijgbaarheid

Seitan is te koop bij de beter geoutilleerde natuurwinkels.

Kant en klaar

In de supermarkt zijn de laatste jaren ook veel kant en klare vleesvervangers zoals groenteburgers en kaassoufflés te koop. Qua smaak en structuur zijn de producten sterk verbeterd. Het proberen waard.
Een sterk merk in deze is Valess. Op de site www.valess.nl staat het productoverzicht en allerhande wetenswaardigheden.
Hetzelfde geldt voor www.tivall.nl Ook dit is een sterk merk in vleesvervangende producten. Op de site staan tal van producten en recepten.

Falafel

Falafel bestaat uit gefrituurde balletjes vankikkererwten of tuinbonen. dat klinkt niet erg aantrekkelijk, maar is heerlijk.

Falafel is vooral rijk aan mineralen.

Geschiedenis

Falafel werd tot voor zo'n tien jaar terug vooral in het Midden-Oosten gegeten. Anno nu is een broodje falafel bij menig Turkse of Marokkaanse snackbar te koop.

Recepten

Op www.smulweb.nl staan heerlijke recepten voor falafel.
© 2009 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verantwoord vlees eten met de VleesWijzerVerantwoord vlees eten met de VleesWijzerMet de komst van de VleesWijzer (www.vleeswijzer.nl) is het voor consumenten makkelijker om te bepalen of zij een bepaal…
Quorn: gezonde eiwitvervanger voor een dagje zonder vleesQuorn: gezonde eiwitvervanger voor een dagje zonder vleesQuorn is heel geschikt als eiwitvervanger bij een dagje zonder vlees. Quorn is onder andere verkrijgbaar als gehakt, bur…
Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?De Vegetarische slager. Dat klinkt toch duidelijk alsof er iets niet klopt. Gaat het hier om een grap? Nee, het gaat om…
Vleesvervangers en hun milieubelastingVleesvervangers: een tofuburger, een brok tempeh of een wit stuk valess. Voor veel mensen zijn die zaken niet echt aantr…
Shoarma in gezonde en slanke variatiesShoarma in gezonde en slanke variatiesShoarma is een populair en geliefd gerecht. Helaas is het niet zo gezond, en dat houdt veel mensen tegen om het te eten.…

Reageer op het artikel "Vleesvervangers: tahoe, tofu, quorn, falafel en seitan"

Infoteur: Enroute
Laatste update: 30-10-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!