InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn vetten slecht?

Zijn vetten slecht?

Zijn vetten slecht? Bijna iedereen is bang van vet voedsel want vet is slecht voor hart en bloedvaten en je word er dik van. Maar is dat wel zo? Steeds vaker hoor en lees je dat inmiddels is gebleken uit studies en onderzoeken dat vet helemaal niet slecht is en dat je het zelfs nodig hebt om gezond te blijven. Het gaat er helemaal om over welk vet je het hebt. Want, geloof het of niet, vetten zijn nodig voor een gezond lichaam.

Cholesterol

Via vele reclamecampagnes, door de loop der jaren heen, hebben we te horen gekregen dat we vooral moeten oppassen met verzadigde vetten en dat onverzadigde vetten beter zijn voor onze gezondheid. Met name voor ons hart en onze bloedvaten. Dit komt dan volgens die info, doordat er cholesterol in vetten zit en dat cholesterol zorgt ervoor dat onze vaten gaan dichtslibben met als gevolg dus hartfalen. Maar, wanneer je, door de loop der jaren heen, de informatie hierover blijft volgen dan bemerk je ook dat die mening over vetten, en dan vooral ook verzadigde vetten, een beetje aan veranderen is. En ook dat cholesterol uit twee soorten bestaat waarvan de ene soort inderdaad ongezond is, dat is dan het LDL, en de andere soort juist nodig is om de eerste soort weer te verhelpen (de natuur zit prachtig in elkaar nietwaar) die tweede soort is dan wat ze noemen HDL-cholesterol.

Nog even voor de goede orde

  • De slechte soort heet: LDL (low density lipoprotïnen)
  • De goede soort, of de soort die minder kwaad kan heet: HDL (high density lipoproteïnen)

Cholesterol is een vet dat moeilijk oplosbaar is. En het verschil tussen LDL en HDL is dat LDL voor 75% uit vet bestaat en HDL voor maar 20%. Daarom moeten we zien te vermijden dat het LDL stijgt en dat is dan ook de reden waarom je altijd hoort dat verzadigde vetten slecht zijn voor je gezondheid omdat ze hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken. Daar staat dan weer tegenover dat onverzadigde vetten het cholesterol kunnen verlagen. Onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in: Olie, vis en noten en een klein gedeelte in roomboter.

Let op! Dus niet in margarines. Want deze bevatten geharde vetten die juist het cholesterol doen stijgen. Eet dus liever roomboter.

Vetten zijn nodig

Ja, dat is zo. Terwijl wij al snel denken dat vetten slecht zijn is dat niet het geval. Teveel is altijd slecht, maar dat geld voor veel dingen. Een lichaam heeft vetten nodig, al is het maar omdat:
  • Vitamines zoals vitamine A, D, E en K in vet oplosbare vitamines zijn en dus vetten nodig hebben om hun werk te kunnen doen.
  • Bovendien zijn vetten nodig voor de energieverbranding en ook om het lichaam tegen koude te beschermen.
  • Vetten zijn belangrijk omdat ze kwetsbare organen beschermen.
  • Vetzuren zijn nodig om bouwstoffen te maken ten behoeve van de cellen.

Dus denk nooit dat vet alleen maar slecht is. Ook vet is een essentiële behoefte van het lichaam. Het ligt eraan welk vet je gebruikt voor welke toe toepassing. Hoewel men preekt dat zonnebloemolie gezonder is dan bijvoorbeeld verharde olie (en dat is ook zeker zo) is het wel zo dat zonnebloemolie goed is, maar dan wel in koude vorm gebruikt. Zoals in de sla bijvoorbeeld. Je moet zonnebloemolie niet gaan verhitten want dan wordt het weer een heel ander verhaal. Ditzelfde geldt in mindere mate ook voor olijfolie. Olijfolie kun je verhitten, maar tót een bepaalde temperatuur. Op een hogere temperatuur verandert de samenstelling van de olie en wordt het weer een ongezond verhaal.

Conclusie

Dus, je lichaam heeft vetten nodig. Voor op de boterham kun je het beste roomboter gebruiken. De juiste vetten zijn voor koude gerechten: olijfolie extra vierge. Voor braden, bakken en frituren: kokosolie/vet of palmolie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Verzadigde vetten vs. onverzadigde vetten, wat is gezonder?Verzadigde vetten vs. onverzadigde vetten, wat is gezonder?Op alle producten die je in de Nederlandse supermarkt koopt, staat een ingrediëntenlijst met daarop de hoeveelheid vet d…
Gewicht verliezen met kokosolieGewicht verliezen met kokosolieVan kokosolie wordt gezegd dat het ongezonde verzadigde vetten bevat. Echter is gebleken dat kokosolie helpt bij het ver…
Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Cholesterol heeft iedereen. Dit is een witte vettige substantie die het lichaam nodig heeft om de celwanden te maken. Ch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "Zijn vetten slecht?"

Reactie

Eline-mara (infoteur), 31-03-2010 19:50 #1
Met aandacht dit artikel gelezen en ik ben toch niet helemaal overtuigd over de inhoud. Ik vraag me af of het allemaal, uit voedingsoogpunt, wel zo is, wat je daar schrijft. Mag ik vragen welke literatuurstudies je gebruikt hebt? Reactie infoteur, 08-04-2010
Voor dat ik een artikel ga schrijven ben ik meestal dagenlang bezig om het internet af te struinen naar gelijksoortige website's. uiteindelijk combineer ik dan de overeenkomstige informatie. Natuurlijk zijn de meningen verschillend en dat mag ook. Het is mijn bedoeling om mensen aan het denken te zetten zodat ze ook zelf op onderzoek uitgaan.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 18-08-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!