InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond en verantwoord snacken, kan dat?

Gezond en verantwoord snacken, kan dat?

Gezond en verantwoord snacken, kan dat? Het antwoord is positief. Natuurlijk mag je je zo nu en dan eens te buiten gaan aan een snack maar probeer het dan wel gezond te houden. Enerzijds voor de calorieën en anderzijds simpelweg voor je lichaam, ook als je geen gewicht hoeft te verliezen is het goed bewust met voeding bezig te zijn.

Waar op letten?

Het is altijd goed op te letten wat er je mond in gaat. Alle voeding doet immers iets met je lichaam en dan kan het geen kwaad je er bewust van te zijn wat er je lichaam in gaat.

Vetten

Maar er zijn wat regels die – in grote lijnen – goed te volgen zijn. Denk hierbij aan vetten in beperkte mate naar binnen werken en dan met name de slechte vetten. Deze zijn bijvoorbeeld in de niet vloeibare bak/braad boters terug te vinden. Vette vis daarentegen is prima, tot 2x per week. Spreekt voor zich dat allerlei frituur per definitie slecht is en probeer dit tot een minimum te beperken.

Koolhydraten

Verder is het goed de koolhydraten in beeld te houden, want de meeste mensen krijgen meer koolhydraten binnen dan ze opgebruiken (met bewegen). Dat is in ons leefpatroon geslopen, want we houden ons aan de schijf van vijf en daar staat bij iedere maaltijd de boterham, de aardappel, de rijst of pasta. Dit, terwijl er in meer producten dan we ons vaak bewust van zijn, koolhydraten zijn verwerkt en er dus een overschot kan ontstaan. Overschot is opslag en dus toename van gewicht.

Wat valt er te snacken?

Weliswaar voorzien van koolhydraten is er de rijstwafel die slechts 20 calorieën bevat. Zijn chocoladeversie zit overigens meteen aan 100 calorieën, wat weer te vergelijken is met een boterham.

Als je denkt dat light chips zoden aan de dijk zetten, valt dat wel mee. Want 10 gram light chips is 45 calorieën, terwijl de normale chips in dezelfde hoeveelheid 55 calorieën bevat. Minimaal verschil en ter verduidelijking, met dit aantal calorieën kan je met filet american, kip of rosbief wel 2 boterhammen beleggen.

De gezonde snack die we allemaal wel kennen zijn de sherrytomaatjes, stukjes komkommer of olijven. Met enkele van deze kleine lekkernijen komen niet verder dan zo’n 10 calorieën.

Maar noten zijn ook helemaal niet verkeerd, er zit weliswaar vet in maar niet de verkeerde vetten. Neem dan altijd wel ongezouten noten, gemengd of nog beter amandelen. Niet zozeer qua calorieën, maar qua voedingsstoffen. De noten zitten met zo’n 10 gram rond de 60 calorieën.

De zouten stokjes die er tegenwoordig ook in allerlei varianten zijn, qua calorieën ook redelijk. 10 stokjes zitten rond de 35 calorieën, goed voor een belegde boterham. Wel tref je hier weer de koolhydraten aan.

Toch een toastje?

Los van het feit dat je dus weer met koolhydraten te maken hebt, kan je natuurlijk altijd wel voor de volkerenvariant gaan. Maar je kunt ook wat varianten bedenken als de cracker een sneetje geroosterd brood of de cracottes volkoren. De cracker bevat nog de meeste calorieën, maar neem je de volkoren cracottes dan krijg je niet meer dan 15 calorieën binnen, beleg je dit met wat Hüttenkäse en een sherrytomaatje en je snacks letter zonder veel calorieën binnen te krijgen.
Beleggen met filet american, smeerkaas light of een magere vleesvariant (kip, kalkoen of rosbief) is ook heerlijk. Desgewenst wat peper toevoegen en klaar.

Zoetigheid

Als je toch iets van zoetigheid wilt hebben is wat echte honing in een kopje thee prima, of meen een stukje pure chocolade bij de thee of koffie. De chocolade moet minimaal 70% chocolade bevatten en als je op zo’n 18 tot 20 gram zit, kom je rond de 90 calorieën uit. Wat je weer kunt vergelijken met een boterham.

Bewust eten

Daarmee gezegd dat je best een keer kunt snacken of ’s avonds voor de televisie iets lekkers kunt pakken, maar uiteraard alles met mate en als je met visite een “aangeklede avond” maakt, let er dan op wat je op de dag een of let er de volgende dag op. Zo compenseer je en blijft je gewicht in evenwicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verantwoord snacken in de avondVerantwoord snacken in de avondNa een lange dag zit je dan eindelijk op de bank voor de buis. Dan is de behoefte aan wat lekkers soms onweerstaanbaar g…
Gezond: Gezonde alternatieven voor snoepGezond: Gezonde alternatieven voor snoepHet lastigste bij afvallen lijkt toch het stoppen met snoepen, het tussendoortje tussen de maaltijden of de snack op de…
Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingGezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingHet inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. P…
Gezonde snacks voor 's avondsGezonde snacks voor 's avondsGezond snacken, hoe doe je dat? Lekkere hapjes waar je niet zo snel dik van zal worden, zijn er eigenlijk in overvloed.…
Afvallen: alcohol laten staanAfvallen: alcohol laten staanTegenwoordig zijn er steeds meer mensen bezig met hun gewicht en vooral met hun overgewicht. De mens wordt dikker. Bijna…

Reageer op het artikel "Gezond en verantwoord snacken, kan dat?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 24-03-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Magere maaltijden
Medische informatie…
Schrijf mee!