InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond: gezonde alternatieven voor 's avonds snacken

Gezond: gezonde alternatieven voor 's avonds snacken

Gezond: gezonde alternatieven voor 's avonds snacken Onze gezondheid staat van alle kanten onder druk. Enerzijds hebben we te maken met luchtvervuiling uit auto's of fabrieken, anderzijds hebben we te maken met voedsel waarvan het vaak onduidelijk is of het gezond of ongezond is. Dit voedsel kan in sommige gevallen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, waaronder overgewicht of hart- en vaatziekten. Een van de manieren om de inname van schadelijke voeding te beperken is door kritisch te kijken naar het voedsel dat we als snack 's avonds binnenkrijgen. Er zijn verschillende gezonde alternatieven voor de ongezonde producten die nu vaak als snack genuttigd worden.

Waarom snacken we in de avond?

Er zijn verschillende redenen te noemen waardoor we ons zo aangetrokken voelen tot het snacken 's avonds. Een van deze oorzaken is simpelweg dat ons verzadigingsgevoel 's avonds veel minder snel intreedt dan gedurende de dag. Hierdoor kunnen we op de avond meer eten, voordat we vol zitten. Evolutionair gezien heeft ons lichaam hier een aantal redenen voor. Enerzijds zijn wij mensen sowieso ingericht op eten als we eten zien. Dit komt omdat we in vroegere tijden nooit wisten wanneer we weer te eten kregen. Deze impulsen worden gelukkig beperkt door ons gevoel van verzadiging en onze eigen beheersing. Als we echter een dag hard gewerkt hebben, of een anderszins stressvolle dag achter de rug hebben, wordt het lastiger voor onszelf om ons te beheersen. Dit komt doordat zowel lichaam als geest moe zijn en impulsen daardoor moeilijker te beperken zijn. Deze vermoeidheid zorgt op zijn beurt er ook weer voor dat het verzadigingsgevoel later intreedt.

Reclame en de snackimpuls

Een andere reden voor de drang tot snacken en het later intredende verzadigingsgevoel is de wetenschap van het lichaam dat er een lange periode zonder voeding aantreedt, de slaap. Gedurende deze slaap krijgt het lichaam geen voeding binnen, waardoor de drive bestaat om laat nog te eten om deze periode goed gevoed in te gaan. Daarnaast kijken we vaak ook nog eens naar de tv 's avonds, waar reclames over voeding en snacks veelvuldig voorbijkomen. Mocht het dus een avond bijna gelukt zijn om niet aan eten of snacken te denken, dan zorgt die reclame er wel voor dat we toch weer de impuls krijgen om iets te snacken te pakken.

Ongezonde of gezonde snacks

De snacks waar we naar grijpen in de avond zijn vaak ook nog niet eens de meest gezonde snacks. Vaak wordt hierbij gegrepen naar chips, chocolade, snoep of in sommige gevallen gefrituurde snacks. Een van de gemeenschappelijke kenmerken van deze snacks is dat ze een hoge calorische waarde hebben. Het grote aantal calorieën van deze snacks is geen toeval; het lichaam ziet graag extra calorieën voordat het gaat slapen. Toch is dit voor ons lichaam niet goed.

Niet snacken is het beste alternatief voor snacken

Het beste alternatief voor een ongezonde snack op de avond is uiteraard niet snacken. Dit klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is, aangezien de impuls voor snacken maar lastig te onderdrukken is. Gelukkig zijn hier wel een aantal manieren voor. De snackimpuls kan bijvoorbeeld beperkt worden door het drinken van voldoende water of vocht. Let hierbij wel op dat het bij voorkeur water of vocht zonder calorieën is; anders is het gewenste effect van het drinken alsnog een verloren moeite. Als je veel drinkt zit je sneller vol, waardoor de snackimpuls onderdrukt wordt. Voor onze hersenen is er namelijk weinig verschil in een gevoel voor honger of dorst, dezelfde impuls wordt afgegeven. Een andere manier om de snackimpuls te onderdrukken is door later op de avond te eten en dit aan de tafel te doen in plaats van op de bank. Door niet meer op de bank te eten, koppelt het lichaam de locatie bank los van eten en zal de snackimpuls daar minder snel optreden. Als je juist wel vaak op de bank eet, zorg je er in feite voor dat het lichaam de bank associeert met eten en een sterke eetimpuls geeft zodra je op de bank gaat zitten.

Gezonde snacks voor de avond

Als het niet snacken niet lukt of te lastig is, zijn er mogelijkheden om de snackimpuls te bevredigen middels gezonde snacks. Denk hierbij aan snacks als een stuk fruit, zoals een appel of sinaasappel of juist een bord met prikkers van combinaties van fruit. Een andere mogelijkheid is ook het eten van radijsjes; deze hebben een sterke smaak waardoor ze niet te snel achter elkaar gegeten kunnen worden en zijn daarnaast ook nog eens gezond.

Kwark

Een gezond alternatief voor ongezonde snacks in de avond is ook het eten van een bakje Griekse kwark. Dit vult goed en is ook nog eens gezond. Let hierbij wel op dat je de basisvariant kiest en geen variant met toevoegingen. Deze toevoegingen zijn niet altijd even gezond. Daarnaast is het belangrijk om geen hoog calorische producten in de kwark toe te voegen, let dus goed op met bijvoorbeeld producten als cruesli en dergelijke. Hoewel deze producten gezond lijken, zitten ze vol met suikers.

Popcorn als gezonde snack

Als ook het eten van een gezonde snack niet lukt en de drive naar ongezonde producten te sterk aanwezig blijft, is het ook mogelijk om te kiezen voor bijvoorbeeld popcorn. Let hierbij wel op dat er niet gekozen wordt voor zoete popcorn, maar voor zoute popcorn. Zoute popcorn bevat weinig calorieën, echter kan de hoeveelheid zout weer voor andere gezondheidsproblemen zorgen indien er teveel van wordt gegeten. De beste oplossing zou dan ook zijn om popcorn te eten waar zowel geen karamel als geen zout op zit.

Zelf maken van snacks

Mocht ook popcorn niet bevallen, is het ook mogelijk om gezonde snacks te verpakken in een stukje vlees, waardoor ze toch meer de textuur en smaak van vettigere snacks krijgen. Hierbij is het mogelijk om gebruik te maken van een lapje kipfilet om daar bijvoorbeeld een stuk groente in te draaien en op te eten. Dit is zowel gezond, als lekker en het kan de impuls voor een ongezonde snack in de avond toch bevredigen, ondanks de gezonde eigenschappen van de snack. Let wel op dat er geen andere vleessoorten dan kip of wellicht kalkoen gebruikt worden; andere vleessoorten zijn veelal ongezonder vanwege de grotere hoeveelheden vet.

Lees verder

© 2016 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezond: Gezonde alternatieven voor snoepGezond: Gezonde alternatieven voor snoepHet lastigste bij afvallen lijkt toch het stoppen met snoepen, het tussendoortje tussen de maaltijden of de snack op de…
Val ook af in het weekendMensen die veel zijn afgevallen, worden vaak weer zwaarder omdat zij in het weekend ongezond eten. Ook mensen die willen…
Gezond: Gezonde alternatieven voor chipsGezond: Gezonde alternatieven voor chipsAfvallen is al lastig genoeg zonder de TV snack 's avonds te laten staan, echter lijkt het vaak alsof er geen gezonde al…
Afslanken: zo houd je het volAfslanken is eenvoudiger gezegd dan gedaan, is het credo. En wellicht is dat ook zo. Er zijn echter verscheidene regels…
Dikmakers; producten die dik maken!Dikmakers; producten die dik maken!Bijna iedereen weet dat een overdaad aan eten en drinken slecht is voor een mens en kan leiden tot overgewicht. Toch zij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://eetbuivrij.nl/waarom-zijn-we-gek-op-snacks/

Reageer op het artikel "Gezond: gezonde alternatieven voor 's avonds snacken"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 25-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Een gezonde levenswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!