InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond: Gezonde alternatieven voor chips

Gezond: Gezonde alternatieven voor chips

Gezond: Gezonde alternatieven voor chips Afvallen is al lastig genoeg zonder de TV snack 's avonds te laten staan, echter lijkt het vaak alsof er geen gezonde alternatieven zijn voor de standaard snacks zoals bijvoorbeeld chips. Toch zijn er een aantal manieren om toch 's avonds te kunnen snacken, zonder de grote hoeveelheid vet, zout en calorieën uit chips binnen te krijgen. Gezonde alternatieven voor chips kunnen op allerlei gebieden gevonden worden, zoals diverse groenten, noten of bijvoorbeeld groentechips!

Chips

Het chipsvak is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden, met meer keuze dan ooit. Naast de bekendere paprika en naturel chips zijn er tegenwoordig ook allerlei varianten als ovenchips, luxe chips, light chips enzovoorts te vinden. Waar de gemiddelde chipssoort zo rond de 520 kcal bezit voor 100 gram en voor meer dan een kwart uit vet bestaat, pretenderen de ovenbaked en light chips dat ze veel gezonder zijn. Hoewel ze zeker minder vet en minder kcal bezitten voor dezelfde hoeveelheid chips, zijn deze varianten nog steeds zeer ongezond en passen ze zeker niet in een streng dieet! Gelukkig zijn er wel diverse alternatieven verkrijgbaar om toch zo af en toe van een mooi snackmoment te kunnen genieten.

Groente als gezonde chips vervanger

Hoewel groente geen goede vervanger lijkt van chips, zijn er toch een aantal groentesoorten die goed in de buurt komen. Een gezond alternatief voor chips is bijvoorbeeld een bakje met radijsjes; deze knapperige groente heeft een sterke smaak en is zeer geschikt om 's avonds van te genieten. Andere snacks zijn bijvoorbeeld de diverse snacktomaatjes die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, of de recentere snackkomkommers of snackpaprika's. Indien de prijs van deze snackgroente afschrikt, zijn er ook wat oudere en bekendere alternatieven te krijgen, zoals worteltjes, augurkjes of zilveruitjes. Het voordeel van het snacken met groente is, naast dat er weinig kcal in zitten, dat er ook nog eens extra vitaminen inzitten die de gezondheid alleen maar verder kunnen helpen! Zilveruitjes bijvoorbeeld zitten vol met vitamine A, die de natuurlijke weerstand van het lichaam ondersteund.

Olijven gezond?

Hoewel olijven wellicht niet als gezond overkomen, aangezien er toch vet in zit, zijn deze wel degelijk een gezond alternatief voor chips. Waar chips zo rond de 500 kcal per 100 gram zitten, is dit bij olijven nog maar 130 kcal per 100 gram. Daarnaast bevatten olijven veel enkelvoudig onverzadigde vetten die juist zorgen voor de afbraak van vetten in het lichaam en de goede cholesterol stimuleren. Ook zorgen olijven ervoor dat we ons sneller vol voelen en daardoor minder voedsel consumeren. Hierdoor zorgt het snacken van olijven er dus ook nog eens voor dat we minder eten dan dat we bij chips zouden doen!

Ongezouten noten

Nootjes kunnen een zeer gezond alternatief voor chips zijn, maar er dient wel opgelet te worden bij het kiezen van de juiste soorten! Juist de soorten die ongezouten en ongebakken zijn, zijn gezond. Voorbeelden van deze nootjes zijn bijvoorbeeld de naturel amandelen, cashewnoten, walnoten of pinda's (let wel; alleen ongebakken, ongezouten pinda's zoals bijvoorbeeld de pelpinda). Let wel op; het aantal kcal van noten is hoger dan bij chips; de gezonde classificatie van noten komt met name door de beschermende werking tegen hart- en vaatziekten!

Zijn rijstwafels een gezond alternatief?

Ook rijstwafels kunnen een goed alternatief zijn voor chips, maar ze bevatten toch nog zo'n 300 kcal per 100 gram! Hoewel dit zo'n 200 kcal per 100 gram minder is dan bij chips, zijn de groente alternatieven nog steeds vele malen beter! Tevens zijn er diverse soorten rijstwafels met smaakjes of chocolade verkrijgbaar, waarbij het aantal kcal nog hoger ligt dan de 300 kcal van de standaard soorten. Light rijstwafels bevatten vaak wel veel minder kcal, vaak toch minder dan 100 kcal per 100 gram.

Fruit als snack

Ook fruit kan een perfecte gezonde vervanger voor chips zijn; daarbij is het natuurlijk mogelijk om gewoon vers fruit in partjes te snijden en hiervan te snacken, maar een alternatief dat dichter bij chips in de buurt komt is gedroogd fruit. Gedroogd fruit is in bijna iedere supermarkt te koop en kan een ideale snackervaring opleveren!

Kant en klare of zelfgemaakte groentechips

Een ideale gezonde vervanger van chips is de groentechips. In steeds meer supermarkten is groentechips verkrijgbaar, maar hier kunnen wel grote verschillen in zitten. Let er op dat de chips wel gemaakt zijn met onverzadigde vetten, aangezien dit gezonder is dan de verzadigde vetten die vaak gebruikt worden bij de normale chips. Groentechips zijn ook zelf goed te maken, van bijvoorbeeld wortels, bieten, zoete aardappelen of pastinaak. Deze laatste, de pastinaak, is een vergeten groente die tegenwoordig weer bij bijna iedere supermarkt verkrijgbaar is.

Om groentechips te maken dient de oven voorverwarmd te worden op 180 graden en dienen de groentjes (geschild) in dunne plakjes gesneden te worden. Hoe dunner de plakjes hoe lekkerder de groentechips uiteindelijk zijn. De plakjes dienen drooggemaakt te worden en er dient een beetje olijfolie op gedruppeld te worden. Spreid de plakjes over een bakplaat (geen chips bovenop elkaar leggen!) en doe er eventueel wat zout overheen (tip: grof zeezout is het lekkerste hierbij!). Daarna kan de chips gebakken worden in de oven, afhankelijk van de dikte van de chips zal dit zo rond de 10 minuten duren. Uiteindelijk kan er op deze manier binnen een handomdraai een gezond alternatief voor chips op tafel gezet worden. Om de groentechips echt gezond te maken, zou er zelfs overwogen kunnen worden om het zout weg te laten; in ons dagelijks voedsel krijgen we immers al meer dan genoeg zout binnen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezond: Gezonde alternatieven voor snoepGezond: Gezonde alternatieven voor snoepHet lastigste bij afvallen lijkt toch het stoppen met snoepen, het tussendoortje tussen de maaltijden of de snack op de…
Gezonde en gemakkelijke tussendoortjesGezonde en gemakkelijke tussendoortjesAfvallen is vaak al lastig genoeg zonder daarbij ook nog eens die lekkere tussendoortjes te laten staan! Gelukkig zijn e…
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Meest versus minst calorierijke tussendoortjesMeest versus minst calorierijke tussendoortjesIedereen neemt wel eens een tussendoortje om de honger te stillen of om de behoefte aan "lekkere trek" te bevredigen. Wi…
Gezond snacken: zelf groente- of fruitchips maken!Gezond snacken: zelf groente- of fruitchips maken!Chips eten is heel lekker, maar wel ongezond. Je kunt echter zelf gemakkelijk gezonde chips maken! Ze worden niet van aa…

Reageer op het artikel "Gezond: Gezonde alternatieven voor chips"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 13-12-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Een gezonde levenswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!