InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde en gemakkelijke tussendoortjes

Gezonde en gemakkelijke tussendoortjes

Gezonde en gemakkelijke tussendoortjes Afvallen is vaak al lastig genoeg zonder daarbij ook nog eens die lekkere tussendoortjes te laten staan! Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om af te vallen en toch nog steeds te kunnen genieten van lekkere tussendoortjes, middels een aantal gezonde alternatieven voor de gebruikelijke tussendoortjes. Deze tussendoortjes zijn snel te maken, niet te duur en uiteraard gezond!

Olijven als gezond tussendoortje

Hoewel vaak gedacht wordt dat olijven te vettig zijn om gezond te kunnen zijn, zijn olijven in feite het ideale gezonde tussendoortje! In olijven zitten inderdaad vetten, maar dit zijn enkelvoudig onverzadigde vetten welke in feite een positieve invloed hebben in het lichaam. Deze gezonde vetten dragen zelfs bij aan het afbreken van de vetreserves in het lichaam. Door het eten van olijven zorgen we er dus ook nog eens voor dat de vetreserves die het lichaam heeft opgeslagen, teruggedrongen worden. Daarnaast zorgen olijven voor een sneller vol gevoel, hierdoor komen er minder kcal het lichaam binnen voordat het volle gevoel optreed. Olijven zijn daarnaast ook nog eens makkelijk verkrijgbaar en niet te duur!

Noten als gezond tussendoortje!

Nootjes worden vaak op een hoop gegooid met chips en andere ongezonde snacks, terwijl sommige soorten juist gezond kunnen zijn! Uiteraard zijn de gezouten pistachenootjes of de suikerpinda's niet gezond, maar ongebrand en ongezouten noten kunnen zeer gezond zijn. Van nature bezitten noten een relatief grote hoeveelheid goede enkelvoudig onverzadigde vetten en zelfs eiwitten. De reden waardoor de nootjes ongezond worden is de hoeveelheid zout of vet die er vaak aan wordt toegevoegd bij de bewerkte noten. Kies dus altijd voor de ongezouten en ongebrande nootjes en dan heb je een gezond en niet te duur tussendoortje.

Snackfruit / snackgroente

Tegenwoordig zijn er steeds meer varianten groente of fruit te verkrijgen in een snackvariant; zo zijn er de snackappeltjes (iets kleiner dan de normale appels), snacktomaatjes, snackkomkommertjes, snackpaprika's en nog vele andere nieuwe varianten. Hoewel de snackgroenten en snackfruit vaak relatief duur zijn, is een goedkoper alternatief om in plaats van snacktomaatjes bijvoorbeeld cherrytomaatjes te pakken. In plaats van snackkomkommers uit de supermarkt, kan ook gekozen worden voor niet ingemaakte augurken van de markt; deze zijn vele malen goedkoper! Ingemaakte augurken kunnen natuurlijk ook gekozen worden als gezonde snack. Ook radijsjes zijn ideaal als gezonde snack, vaak zijn deze ook te vinden voor een niet te hoge prijs en zijn ze makkelijk mee te nemen. Radijsjes zijn helaas niet lang houdbaar, dus het is wel zaak om ze dezelfde, of een dag later, op te eten!

Gezond diepvriesfruit

Een wellicht onverwachte keus als tussendoortje, maar diepvriesfruit kan zeer lekker zijn! Besjes en frambozen kunnen ingevroren lang bewaard worden en zijn zelfs bevroren nog lekker om te eten. Uiteraard kunnen ze ook eerst ontdooid worden. Hoewel de bessen en frambozen vers vrij duur zijn, zijn ze ingevroren tegen zeer schappelijke prijzen te kopen. Ook de verkrijgbaarheid hiervan is inmiddels goed te noemen!

Gedroogd fruit

Gedroogd fruit, of gedroogde vruchten, zijn zeer lekkere en niet te dure tussendoortjes. Hoewel er wel veel suikers in de gedroogde vruchten aanwezig zijn, zijn dit natuurlijke suikers. In tegenstelling tot de fabriekssuikers die we kennen als toevoeging om producten zoeter te maken, bezitten natuurlijke suikers een lagere glycemische indexwaarde waardoor ze een minder grote schommeling aanbrengen in de bloedsuikerspiegel. Door kleinere schommelingen hierin wordt het risico op diabetes en overgewicht ook kleiner. Uiteraard is vers fruit gezonder dan de gedroogde variant, maar deze laatste geeft wellicht meer het gevoel om ook echt een tussendoortje te eten. Ondanks dit is het toch gezonder dan chips of snoep!

Popcorn

Popcorn? Ja, popcorn kan een gezond tussendoortje vormen! Popcorn wordt pas ongezond door het toevoegen van suikers (zoete popcorn) of zout (zoute popcorn). Popcorn die geen toegevoegde suikers heeft en waar geen (of zeer matig) zout op is gebruikt kan een goed, goedkoop en makkelijk alternatief vormen voor chips. Let wel; iedere avond popcorn is ook niet meer gezond!

Lees verder

© 2015 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde en gemakkelijke tussendoortjes"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 10-01-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Een gezonde levenswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!