InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is de rol van aminozuren in het lichaam?

Wat is de rol van aminozuren in het lichaam?

Wat is de rol van aminozuren in het lichaam? We kennen het woord aminozuren wel, want het heeft iets met het lichaam te maken. Echter, veel mensen weten niet precies wat aminozuren zijn en wat voor functie ze hebben. Toch vormen ze een onderdeel van een van de vele bouwstoffen voor het lichaam. Hoe werkt het met aminozuren en het lichaam en wat is de eigen rol die hierin mogelijk is weggelegd? Het lichaam zit enorm ingenieus in elkaar en het lijkt met voldoende voeding allemaal als vanzelf te gaan. Maar niets is wat het lijkt en dat geldt ook voor ons lichaam. Gezond leven en de juiste voedingsstoffen doen veel, maar wat doen aminozuren precies?

De rol van aminozuren?

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, zijn van essentieel belang voor het lichaam, samen met natuurlijk koolhydraten en vetten. Aminozuren, voor het eerst ontdekt door Louis Nicolas Vauquelin en Pierre Jean Robiguet, zijn als het ware de bouwstoffen van de eiwitten (iedere aminozuur bevat bouwstenen en bij elkaar wordt het een eiwit) en nemen voor de spieren, cellen en weefsels een belangrijke rol in. Behalve voor structuur zijn ze ook belangrijk voor het vervoer en de opslag van alle voedingsstoffen. Aminozuren zijn opgebouwd uit zuurstof, waterstof en stikstof.

Waar is het goed voor?

Iets zondermeer aannemen, zit niet in de aard van de Nederlander … dus het waarom is erg belangrijk. Aminozuren vervullen een rol waarin ze de functie van organen, klieren, aders en pezen functioneel beïnvloeden. Zeker bij herstel (wondgenezing en herstellen van spieren, botten en de huid) spelen ze een belangrijke rol. Daarnaast kunnen ze een belangrijke rol vervullen bij allerlei stofwisselingsstoornissen.

Het milieu

Het milieu speelt een rol als het gaat om het opnemen van essentiële bouwstoffen. Denk hierbij aan de toevoeging van hormonen aan de dieren die wij vervolgens weer opeten. Maar ook wat de landbouw toevoegt aan datgene wat vervolgens op ons bord terugkomt en het proces wat tussen oogsten en consumeren zit.
Natuurlijk ook de directe invloed van wat we zelf doen, hierbij valt de denken aan overmatig alcohol gebruik en roken. Aminozuren kunnen een positieve rol vervullen om datgene wat verloren gaat weer aan te vullen.

Aminozuren

Het lichaam herkent een 20-tal aminozuren (er zijn er meer), waarvan er een 10-tal door het lichaam zelf aangemaakt worden. Zoals bepaalde stoffen in het lichaam opgeslagen kunnen worden, geldt dit niet voor aminozuren. Aminozuren zijn simpelweg niet op te slaan.

Via vlees, groenten en wat granen krijgt men al een aantal essentiële aminozuren binnen. Als vegetariër is het belangrijk dat er bekeken wordt hoe aminozuren binnen binnen te krijgen.

Enkele van de vele aminozuren

Carnitine is een aminozuur welke verantwoordelijk is voor het transport van de vetzuren door het lichaam als de energievoorziening. De hartspier is met name “betrokken”, maar ook de bijnieren en de spieren van het skelet. Men krijgt het bijvoorbeeld voorschreven, als het lichaam het niet of niet voldoende aanmaakt, als iemand een hartaanval gehad hebt. Maar ook als men last van astma heeft of als de man niet optimaal vruchtbaar is.

Proline is een belangrijke als het gaat om de bindweefsels en de botten. De aanmaak van eigen collageen vaart er wel bij … en daarmee dus de huid. Proline wordt in het lichaam ook door biosynthese aangemaakt en wel uit een ander aminozuur, te weten glutaminezuur.

Tryptofaan is te koop als supplement en te vinden in zaden en noten en in fruit. Echter bij meerdere stuks fruit per dag en regelmatig noten eten, is een supplement niet nodig (maar regelmatig een ei, wat knoflook en melk werkt ook). Het bevordert het zogenaamde gelukshormoon serotonine en melatonine (wat in de slaap wordt aangemaakt) en het levert een bijdrage aan de benodigde vitamine B3.

Tot slot

Aminozuren zijn essentieel en veel wordt er met een gezond voedingspatroon aangemaakt, maar wees alert als de genotsmiddelen groot ingenomen gaan worden en niet een zogenaamd optimaal voedingspatroon wordt gehanteerd. Wat aanvullen of anders gaan eten voorkomt tekorten.
Gerelateerde artikelen
Invloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineInvloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineIn onze voeding moeten bepaalde voedingsstoffen voorkomen, zodat het menselijk lichaam goed kan functioneren. Drie belan…
Eiwitten en aminozuren en stofwisselingEiwitten en aminozuren en stofwisselingEiwitten hebben een belangrijke functie. Eiwitten spelen een rol bij de stofwisseling. Ook functioneren ze als bouwstoff…
Haaruitval door verkeerde voedingHaaruitval door verkeerde voedingEenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorb…
Wat is eiwitpoeder?Wat is eiwitpoeder?De laatste jaren wordt gezond eten steeds populairder. Er is zelfs een speciale term voor, als je gezond en lekker eet b…
Biologische waarde van eiwittenBiologische waarde van eiwittenEen gezonde voeding bestaat uit de juiste verhouding aan goede koolhydraten, vetten en eiwitten. Maar wat zijn nu goede…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Bringsten Instituut - ondersteunende producten
  • M. Parkins - arts

Reageer op het artikel "Wat is de rol van aminozuren in het lichaam?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!