InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Haaruitval door verkeerde voeding

Haaruitval door verkeerde voeding

Haaruitval door verkeerde voeding Eenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorbeeld overmatig eten van fast food, heeft dit effect. Echter ook eetstoornissen, zoals anorexia of boulime kunnen tot haaruitval leiden. Schuld hieraan is een tekort aan belangrijke voedingsmiddelen en vitaminen.

Oorzaken

Haarfollikel, waar de haarwortelen zich in bevinden, horen bij delingsactiviteiten van de cellen van het menselijk lichaam. De delingen eisen een hoge stofwisseling, welke veel voedingsstoffen zoals vitaminen en spoorelementen nodig hebben. Daar het lichaam veel van deze substanties geen depots vormen kan, moet hij deze in voldoende aanwezigheid door de voeding opnemen. Is er bijvoorbeeld te weinig Vitamine H, Zink en Vitamine B tot de beschikking, die de haarfollikels nodig hebben, kan het tot haaruitval leiden.

Ook een gebrek aan ijzer kan haaruitval veroorzaken. Vaak zijn vrouwen door het hoge bloedverlies tijdens de menstruatie betroffen. Ook bij alleen vegetarische voeding kan het tot een vermeerdering van haaruitval komen. Om mogelijk andere oorzaken van het haaruitval, naast een verkeerde voeding, uit te sluiten dient een arts bezocht te worden.

Tips bij een voedingafhankelijke haaruitval

Wie een gezonde voeding tot zich wilt nemen, dient volkoren- en melkproducten te nemen. Ook rijkelijk fruit en groenten zekeren een voldoende verzorging met biotine, zink en Vitamine B.

Bijzonder rijk aan foliumzuur zijn bijvoorbeeld sojabonen, tarwekiemen, bladgroenten (spinazie en salade), tomaten en aardappelen. Vitamine B zit vooral in dierlijke producten, zoals vlees, ingewanden en vis. Een voldoende biotineverzorging vindt u in noten, spinazie, champignons en linzen, maar ook mager vlees, fruit en granen bevatten hoge aantallen van deze voedingsstoffen.

Om de ijzerhuishouding in evenwicht te houden, dient u vlees, vis en Vitamine C rijke voeding tot u te nemen. Daarbij kunnen koffie- of thee, net als melk een tekort aan ijzer verkleinen.

Middel tegen haaruitval

Naast een gezonde, evenwichtige voeding kunnen ook medicamenten, welke zwavelhoudende aminozuren en Vitamine B bevatten, helpen haaruitval tegen te gaan. Zij leveren belangrijke opbouwstoffen voor de haargroei. De zwavelhoudende aminozuren zijn belangrijke bouwstenen voor de opbouw van het haar en Vitamine B vordert de energiestofwisseling van het groeiende haar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandelingVitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandelingVitamine C is een uiterst belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. Een zachte huid, gezonde beenderen en een ste…
Vitamine B12-tekort: oorzaken en tips bij gebrek aan B12Vitamine B12-tekort: oorzaken en tips bij gebrek aan B12De symptomen van vitamine B12-tekort zijn vrij divers, waardoor het soms moeilijk is om de juiste diagnose te stellen. D…
Avitaminose: gebrek aan vitaminenAvitaminose: gebrek aan vitaminenAitaminose komt in Europa vrij weinig voor vanwege de goede voeding die wij tot ons kunnen nemen. Toch kan er in sommige…
Bronnen en referenties
  • P. Schauder, G. Ollenschläger: Ernährungsmedizin
  • W. Sterry, R. Paus: Checkliste Dermatologie
  • P. Altmeyer, T. Dirschka, R. Hartwig: Klinikleitfaden Dermatologie
  • P.M. Suter: Checkliste Ernährung

Reageer op het artikel "Haaruitval door verkeerde voeding"

Reacties

Merel, 05-05-2015 15:39 #2
Wat een onzin dat er in staat dat een tekort aan ijzer kan worden verkleind met koffie thee en MELK! Door melk neem je juist minder mineralen uit je voeding vandaan! Komt deze info van het voedingscentrum ( leugenaars omgekocht door zuivelindustrie? )

Hilde Willems, 18-07-2012 10:58 #1
Ik vind het enorm storend dat boven een artikel over haaruitval waarbij als mogelijke oorzaken eetstoornissen worden aangegeven, een soort van advertentie staat over een meisje dat 16 kilo is vermagerd. Zet dit niet verder aan tot overmatig diëten, oorzaak van haaruitval?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 06-06-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Haaruitval
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!