InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Haaruitval door stress

Haaruitval door stress

Stress – vooral als u over een langere periode stress heeft of er bijzonder veel stress is – kan tot haaruitval leiden. Dit dient men te weten, voordat er gezocht wordt naar de mogelijke oorzaken voor het optreden van haaruitval. Oorzaak voor dit fenomeen zijn verschillende neurotransmitters en andere overdrachtsstoffen, welke de haarfollikel negatief beïnvloedt.

Oorzaken

Een mogelijke oorzaak voor haaruitval door stress ligt bij het feit dat haarfollikel door stresshormonen nadelig beïnvloedt wordt. Om elke haarfollikel ligt een dicht net van zenuwvezels. Dit netwerk bevat verschillende neuronale overdrachtstoffen. Het aantal zenuwvezels is niet stabiel, het schommelt in de loop van de cyclus van elk enkele haar. Deze schommelingen hebben een directe invloed op de cyclus van de haargroei. Net als dit reguleert het Neurotrophin NGF (Nerve Growth Factor) indirect de groei van het haar.

Stress verhoogt de concentratie van de bepalende overdrachtstoffen en daarmee het aantal zenuwvezels aan de haarfollikels. Gebeurd dit tijdens de overgang van de haren uit de groeifase in de overgangsfase, gaat het over een cascade van molecule gebeurtenissen tot een ontsteking aan haarfollikel en uiteindelijk leidt dit tot een voortijdige stop van de haargroei. Om mogelijk andere oorzaken van haaruitval naast stress uit te sluiten, dient in ieder geval een arts bezocht te worden.

Tips bij haaruitval

De eenvoudigste en werkzaamste mogelijkheid om haaruitval door stress te voorkomen, is deze eerst geen kans te geven. Naast een juist tijdmanagement helpt ook genoeg slaap, waardoor het lichaam ontspannen kan.

De bekendste methode voor ontspanning en stressafbouw is een uit India stammende yoga. Een techniek uit de daarvoor bestemde lichaamshoudingen en ademhalingen. Ook autogene training kan een evenwicht tussen spanningen en ontspanning herstellen. Zowel yoga als ook autogene training kan na een korte leertijd makkelijk alleen thuis uitgevoerd worden. Vele therapeuten bieden een zogenoemde ‘Jacobson ontspanningstraining’ aan. Wie deze training regelmatig uitvoert, kan ook in stresssituaties ontspannen en evenwichtig blijven.

Middel tegen haaruitval

Tegen de door stress veroorzaakte haaruitval kan de toevoer van voedings- en opbouwstoffen helpen. Medicamenten van zwavelhoudende aminozuren en Vitamine B leveren belangrijke opbouwstoffen voor de haargroei. Zwavelhoudende aminozuren verzorgen het lichaam met belangrijke bouwstenen voor de opbouw van het haar. De toevoer van Vitamine B vordert de energiestofwisseling van het groeiende haar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • P. Altmeyer, T. Dirschka, R. Hartwig: Klinikleitfaden Dermatologie
  • I.M. Hadshiew, K. Foitzik: Burden of hair loss: Streß and the underestimated pshychosocial impact of telogen effluvium and androgenetic alopecia

Reageer op het artikel "Haaruitval door stress"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 06-06-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Haaruitval
Medische informatie…
Schrijf mee!