InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat is haaruitval en hoe voorkom je het

Wat is haaruitval en hoe voorkom je het

Haaruitval is een natuurlijk proces waar de meeste mensen op een gegeven moment last van kunnen krijgen. Haaruitval is vrij normaal tot een bepaalde hoeveelheid. Iedereen verliest hoofdharen maar zodra je meer dan 100 haren per dag verliest, wordt het misschien tijd om actie te ondernemen. In het geval van haaruitval geldt dat het beter is om te voorkomen dan te genezen. Dus hoe kan haaruitval worden voorkomen? Is het mogelijk om haaruitval te voorkomen? Het antwoord op deze vraag is ja en nee. De vraag of haaruitval kan worden voorkomen is afhankelijk van de oorzaak. Haaruitval kan vele oorzaken hebben zoals stress, erfelijkheid, medicijnen, eten en gebrek aan vitamines en mineralen. Ook het dragen van een pet of helm kan haaruitval verergeren.

Wat is haaruitval

Een normale hoofdhaar groeit ongeveer tussen de 2 tot 5 jaar waarna de haar in een rustfase overgaat voor ongeveer 5 maanden. Hierna valt de haar uit en start de wortel met het produceren van een nieuw haar. De snelheid waarmee dit gebeurt is ongeveer een centimeter per maand. Dat er dus enige haaruitval is, hoort bij de groei van het haar. Dit is de normale haaruitval, als er echter meer dan 100 hoofdharen per dag uitvallen is dit excessief.

Haaruitval door erfelijkheid

Haaruitval door erfelijke of genetische factoren is zeer moeilijk te voorkomen zonder medicijnen. Dit is ook de meest voorkomende vorm van haaruitval. Merk jij dat jouw haaruitval ontstaat doordat dit in de familie zit, dan kan er preventief worden begonnen met Minoxidil of Finasteride.

Haaruitval door stress

Dat stress schadelijk is voor het lichaam weten de meeste mensen, maar dat stress ook invloed kan hebben op iemands haar dat is iets minder bekend. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar mocht jij in de situatie zitten dat door stress jouw haaruitval verergert probeer dit dan toch te vermeiden. Probeer jezelf niet in situaties te plaatsen waardoor stress ontstaat. Probeer meer te slapen en te sporten, dit zorgt ervoor dat jouw lichaam juist herstelt.

Haaruitval door medicijnen

Lees goed de bijsluiter van de medicijnen die jij gebruikt. Let met name op bij de bijwerkingen van het medicijn. Mocht hier als bijwerking haaruitval worden genoemd, dan kan de huisarts jou een ander soortgelijk medicijn voorschrijven. Hier geldt dus ook voorkomen is beter dan genezen.

Haaruitval door eten en gebrek aan vitamines en mineralen

Gezond eten is goed voor het lichaam en jouw hoofdhaar. Jouw lichaam heeft allerlei stoffen nodig om goed te functioneren, dit geldt ook voor jouw haar. De belangrijkste voedingsstoffen voor jouw haar zijn:

VoedingsstofBronnen
Eiwittenvis, kip, melk, kwark
Ijzerlever, vis, spinazie, bonen, vis
Vitamine Blinzen, sojabonen, walnoten
Vitamine Csinasappels, kiwi, citroenen
Omega 3vetzuren markeer, zalm, tonijn

Het gebruik van een multivitamine is aan te raden omdat hiermee makkelijker de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamines binnen wordt gekregen.

Aanbevelingen

Het voorkomen van haaruitval is lastig maar kan jou later veel medicijngebruik of misschien zelfs een haartransplantatie schelen. Er zijn wel een aantal basisregels met betrekking tot het gezond houden van je haar. Was je haar één tot twee keer in de week met een milde shampoo. Na het douchen mag je je haar niet hard droogwrijven, borstelen of met een hete föhn drogen. Probeer hiervoor in de plaats je haar droog te deppen, zelf te laten drogen of met je vingers de klitten eruit te halen. Probeer in de plaats van een hete föhn een koude föhn te gebruiken. Laat de dunne en kale plekken van je hoofdhuid niet in de zon verbranden, hiermee kan je de haarzakjes beschadigen.
Probeer voor de rest gezond te leven dus gezond eten, sporten en stress te vermeiden. Denk ook goed na over de haarproducten die jij gebruikt. Producten zoals een haargel, wax of spray zouden jouw haaruitval ook kunnen verergeren.
© 2014 - 2019 Serrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Fabels over haaruitvalFabels over haaruitvalEr wordt zoveel onzin verteld over haaruitval, en zoveel haarverzorgingsmidddelen beloven je weer een bos met haar, zoal…
Haaruitval: kaalheid bij mannenHaaruitval en kaalheid komt bij heel veel mannen vol. Toch kan het als zeer vervelend worden ervaren. Dit artikel beschr…
Haaruitval en behandelingIeder mens verliest dagelijks vele haren. Dit is een normaal proces. Echter, wanneer mensen extensief haarverlies ervare…
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1593/haaruitval
  • http://nl.wikihow.com/Haaruitval-voorkomen

Reageer op het artikel "Wat is haaruitval en hoe voorkom je het"

Infoteur: Serrie
Gepubliceerd: 27-08-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!