InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Fabels over haaruitval

Fabels over haaruitval

Fabels over haaruitval Er wordt zoveel onzin verteld over haaruitval, en zoveel haarverzorgingsmidddelen beloven je weer een bos met haar, zoals het vroeger was dat het tijd wordt voor wat orde aan te brengen in deze chaos.

Het wondermiddel

Heeft uw kapper u ooit een wonder drankje, lotion of shampoo voor haaruitval aangeboden? Heeft u pillen of producten gekocht op het internet die beloofden haaruitval te stoppen en nieuw haar te laten groeien? Natuurlijk heeft u dat. We hebben allemaal gedaan.

De drie medisch erkende producten

Je vraagt je af waar al deze producten vandaan komen. Immers, er zijn slecht 3 medischerkende producten voor de behandeling van haarverlies, te weten: Minoxidil, Finasteride en de Hairmax laserkam. En zelfs bij die drie producten wordt behoud van het nog aanwezige haar, dus geen verdere haaruitval meer, al als een goed resultaat gerekent.

We willen het zo graag geloven

Denkt u nu echt dat er een geheime remedie voor onze haaruitval is? Dat we het haar dat we 18-jarige leeftijd hadden weer terugkrijgen? Dat er producten zijn die de media hebben gemist en die nu alsnog door Tibetaanse monniken zijn ontdekt?
En dat de bestanddelen heel hoog in de Himalaya groeien wat de dure prijs moet verklaren? Chinese claims doen het ook erg goed. De markt is altijd rijp voor oplichting bij haaruitval. Waarom? Wij willen het geloven, wishfull thinking. En we willen het nu en het moet niet teveel moeite kosten.

Onderzoek naar haargroeimiddelen

Er zijn vele, vele mensen gretig op zoek naar een middel om haaruitval te genezen. En als het wordt gevonden, weet u het direct in deze wereld van internet. Een echt haargroeimiddel is miljarden waard. Weet u nog toen Minoxidil werd ontdekt? Op alle voorpagina’s van alle kranten was het te lezen.

De feiten

Laten we nog eens beginnen met de simpele feiten van haaruitval. We praten dan over erfelijke haaruitval. Als eerste moet er een erfelijke factor zijn. Dat hoeft niet van de directe familie te zijn. Als een broer van uw moeder bijvoorbeeld erfelijk belast is kan het u ook overkomen. Het slaat soms ook generaties over. Als tweede factor kennen we het DHT (Dihydrotestosteron) Sommige haarzakjes krimpen langzaam en sterven door de aanwezigheid van DHT. Dit veroorzaakt 95% van alle haaruitval. DHT wordt van nature aangemaakt in je lichaam als het enzym 5 alpha-reductase gecombineerd wordt met het hormoon testosteron. Bij zowel mannen als vrouwen, heet dat alopecia androgenetica of erfelijke haaruitval.

De gevolgen

Uw haarfollikels zijn niet geblokkeerd, ondervoed of lijden aan een slechte bloedsomloop. Ze sterven door het DHT. Dit is wat de oorzaak is van haarverlies. Alles wat dus haaruitval kan stoppen, kaalheid genezen of haren laten hergroeien moet dus het DHT blokkeren of de gevolgen van het DHT teniet doen. Dit kan alleen gebeuren op moleculair niveau in je lichaam.
© 2010 - 2019 Haarproblemen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fabels over haaruitval"

Infoteur: Haarproblemen
Gepubliceerd: 13-03-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!