InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Weg met die beharing!

Beauty: Weg met die beharing!

Beauty: Weg met die beharing! De lente en de zomer staan onder andere voor het laten ontwaken van de huid. Bij het ontwaken van de huid hoort ook het verwijderen van de ontsierende haartjes, althans voor de meeste vrouwen geldt dit wel. Als je weer aan de slag gaat om die haartjes weg te krijgen, dan nog hier de meest toegepaste mogelijkheden op rij.

Mogelijkheden

Het meest prettige is eenmalig de haren weghalen en er dan voor altijd vanaf zijn. Ja, dat willen we allemaal wel. Maar wat zijn de mogelijkheden om permanent van die haren af te komen en welke meest gebruikte tijdelijke ontharingsmogelijkheden zijn er?

Permanent

De gespecialiseerde kliniek/salon kan je haren verwijderen middels laser, IPL of VPL. De laser kennen we wel, maar IPL staat voor Intense Pulsed Light en VPL staat voor Variable Pulsed Light en is relatief nieuw. Er wordt als het ware een lichtflits veroorzaakt die energie (warmte) in het haarzakje schiet.

Bij deze vormen van permanente ontharing geldt dat als je een lichte huid en donkere haartjes hebt, het goed te doen is. Blond en grijs haar is lastiger en bij laser geldt dat je met minder behandelingen af kunt. De laser moet ook altijd in de kliniek gebeuren terwijl de IPL of VPL ook in verschillende schoonheidssalons al kan plaatsvinden. Voor alle mogelijkheden geldt dat je een aantal keren moet terugkomen om het gewenste resultaat te bereiken.

Dit zijn de beste vormen om tot permanente ontharing te komen, maar zelfs voor dit soort meer drastische methodes geldt dat het niet altijd de 100% garantie zal geven. Ook de thuissetjes die inmiddels te koop zijn (een afgeleide van de apparatuur die je in de kliniek/salon ziet) zijn niet 100%.

De kosten voor de kleinere plekken als oksels en bikinilijn liggen rond de 150, Reken voor de benen ongeveer het dubbele. De thuissetjes zijn er vanaf zon 400 en daar is nog relatief weinig ervaring mee.

Harsen

Harsen is oké, hoor je vaak. Het is wel even pijnlijk, maar je bent een flink aantal weken verder voordat je weer iets ziet. Daarnaast worden de haartjes vaak wel iets minder en in ieder geval zachter. Er worden behandelingen vanaf zon 40 gegeven (afhankelijk van de plaats uiteraard). Wat een duidelijk nadeel van het harsen is, is dat de haartjes weer redelijk aan moeten groeien om de volgende harsbeurt te kunnen ondergaan en ook met zachtere haartjes is dat geen fraai gezicht, zeker als je donkere haartjes op de benen of onder de oksels al weer zichtbaar worden.

Voor sommige mensen geldt ook dat de huid erg gevoelig is, en het nauwelijks trekt als er in de salon geharst wordt. Een rode en / of gezwollen huid kan het gevolg zijn. Met wat koele kompressen komt de huid wel weer in normale conditie, maar ideaal is het zeker niet. Doe je het toch, realiseer je dan dat het ontharen al niet pijnloos is en als de huid erg gevoelig is, zal deze ook nog eens heftiger reageren.

Thuissetjes voor te harsen zijn er natuurlik ook en er zijn al strips te koop vanaf zon 5.

Scheren

Scheren is, ondanks dat de stoppels snel weer zichtbaar zijn, nog steeds een eenvoudige manier van ontharen. Onder de douche gaat het bij menig vrouw in een moeite door met het wassen van de haren en de huid. Ook hier kan de huid in opstand komen, maar is niet zo heftig als ontharen met een strip. Bovendien is de crème die je er bij kunt gebruiken vaak verzachtend en is er ook een variant waar zeep bij de mesjes geleverd wordt, zonder extra toevoeging van scheercrème.

Voor de oksels heeft een cosmeticamerk zelf eens deodorant die de haargroei afremt en de haartjes zachter maakt en het werkt nog ook.

De scheermesjes variëren van de goedkoopste die per mesjes voor 0,30 te koop zijn tot 4 voor een mesje. De kwaliteit is dan ook sterk uiteenlopend.

De huid

Waar je ook voor kiest, je huid kan na het ontharen altijd iets extras gebruiken. Hetzij een oppepper met mint voor de benen, hetzij een rustgevend lauwwarm bad met lavendel. Maar hoe dan ook, verwen de huid waar eerder de haartjes zijn verwijderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…
Ontharen met licht: de Philips LumeaDe Philips Lumea staat voor ontharen met een lichtflits. U verwijdert ongewenst lichaamshaar met gepulseerd licht. Dus g…
Ontharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Maar als je het nog nooit hebt gedaan hoe begin je dan eigenl…
Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Veel mensen hebben last van overbeharing. Daarnaast willen we op plaatsen waar we normale beharing hebben, daar geen har…
Vragen en antwoorden over ontharenOngewenste haartjes, hoe raak je ze kwijt? Met crème, hars of toch een scheermesje? U leest hier vragen en antwoorden ov…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Weg met die beharing!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-03-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!