InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Overbeharing, wat er tegen te doen?

Overbeharing, wat er tegen te doen?

In onze samenleving is het nu eenmaal mode om jezelf glad te scheren, onder de oksels, op je borst, en voor vrouwen zelfs de benen en erotische zone. Maar vrijwel iedereen kent wel zo’n man of vrouw wie veel meer behaard is dan anderen. Sommige van die mannen of vrouwen hebben er vrede mee, anderen laten er alles aan doen om er vanaf te komen, en voor sommige is het zelfs een reden om het leven te beëindigen.

Glad is de norm

In onze samenleving wordt er veel gedaan tegen beharing. Zo zijn er reclames op tv of in de krant over nieuwe scheermesjes, ontharingsstrips etc. Dat glad de norm is, is wel duidelijk. Een vrouw dient gladde oksels te hebben en haar benen geschoren, anders valt ze er gewoonweg buiten tegenwoordig. Een man dient zich in ieder geval netjes te verzorgen, dus de baard trimmen/wegscheren, en er komen steeds meer mannen bij die ook hun benen/borst/oksels scheren.

Verleden

In het verre verleden werd in Egypte al onthaard. Dit werd gedaan met behulp van een pincet en ontharing crème. Veel mensen vinden een gladde huid niet alleen mooi, maar ook een stuk hygiënischer.

Hoe beharing dan tegen te gaan:

Scheren

Iedereen kent het wel, met een scheermesje en eventueel scheerschuim de haren van lichaam afscheren. Het nadeel is dat je jezelf kunt snijden en na enkele dagen komt het haar gewoon weer terug, vaak zelfs iets dikker. Een voordeel is wel dat het de oplossing is die het meest gebruikt wordt.

Waxen/harsen

Harsen is het verwijderen van haar door middel van een kleverige substantie. Bij waxen/harsen brengt u een zogenoemde strip op de huid aan, vervolgens trekt u deze eraf zodat de haartjes er letterlijk uitgetrokken worden. Een voordeel is dat de haarwortel vaak zo wordt meegetrokken en u langer verlost bent van het haar. Echter is het wel een stuk pijnlijker dan scheren en afhankelijk van het lichaamsgedeelte hangt het van persoon tot persoon af of die dit ervoor overheeft.

Epileren

Vaak laten vrouwen ook hun wenkbrauwen epileren, epileren kan op verschillende manieren. Het kan met een pincet, een epileerapparaat, met hars, waxen of zelfs met een draad. Het nadeel van epileren dat het enorm tijdrovend is en voor sommige mensen ook pijnlijk.

Definitief ontharen:

Er worden verschillende methodes aangeboden m.b.t. definitief ontharen. Een daarvan is door middel van IPL licht. Het is de afgelopen paar jaar enorm populair geworden en heeft daarmee elektrisch ontharen doen vergeten. De IPL techniek werkt als volgt; er wordt door middel van een apparaat een lichtflits op de huid gegeven en een pigment in de haarwortel is in staat deze lichtflits op zich te nemen en om te zetten in warmte. Als het vervolgens in die haarwortel 70 graden wordt, schroeien de haarzakjes en alles waar maar voeding door komt dicht waardoor de haar af zal sterven. Om dat haren verschillende fases van groeien hebben zal de IPL techniek verschillende keren herhaald moeten worden voor alles weg is. Het IPL ontharen is na de behandelingen voor de rest van je leven glad en pijnloos. Echter, het is wel erg duur. Een behandeling kan, afhankelijk van het gedeelte dat onthaard moet worden, enkele duizenden euro’s duur zijn.

Overigens is natuurlijk niemand gedwongen zich te ontharen, het belangrijkste is misschien nogwel om jezelf gewoon te accepteren zoals je bent.
© 2012 - 2019 Scg94, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overbeharing, wat er tegen te doen?"

Infoteur: Scg94
Gepubliceerd: 19-06-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!