InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi: zelf schoonheidsproducten maken

Natuurlijk mooi: zelf schoonheidsproducten maken

Natuurlijk mooi: zelf schoonheidsproducten maken Vele cosmeticaproducten zijn makkelijk zelf te maken. De ingrediënten kunnen gewoon in de supermarkt worden gekocht en bij de drogist. Duur is het zeker niet. Het is wel aan te raden de producten in kleine hoeveelheden aan te maken, want hun geldigheidsduur is erg beperkt, aangezien er alleen natuurlijke ingrediënten inzitten. Tegenwoordig zijn bioproducten in. In de voedingssector tieren ze reeds welig, nu zijn ze ook in opmars in de cosmeticasector.

Maar wat zijn nu eigenlijk bioproducten? Om het label bioproduct te mogen dragen moeten deze producten 100% natuurlijk zijn. Ze mogen geen chemisch proces ondergaan hebben. Ze mogen ook niet getest zijn geweest op dieren. Er mag geen parfum inzitten, geen kleurstoffen en geen bewaarmiddelen. De verpakking van deze producten moet recycleerbaar zijn.

Bioproducten lijken duur. Maar wanneer men bedenkt dat alles aan het product natuurlijk is en dat er niets chemisch inzit, dan valt de prijs eigenlijk wel mee. De kwaliteit is gelijkwaardig en in vele gevallen zelfs superieur. Een groot voordeel is dat ze niet irriterend zijn en dat men er minder makkelijk allergieën van krijgt. Tegenstanders zullen zeggen dat je er toch moet mee opletten en dat je juist van zelfgemaakte schoonheidsmiddelen makkelijker allergieën krijgt, omdat ze niet werden getest.

De nadelen van bioproducten zijn dat ze niet zo lang meegaan. Men moet ze snel gebruiken, anders komen er bacteriën in en dat kan dan weer leiden tot infecties. Dus toch even opletten. Ook is de geur vaak iets minder aangenaam, omdat er geen chemisch parfum in zit dat natuurlijke geurtjes moet camoufleren.

Nog goedkoper en zeker 100% natuurlijk is het om uw cosmeticaproducten zelf te maken op basis van heel eenvoudige ingrediënten, die overal verkrijgbaar zijn. Zelf schoonheidsmiddelen maken is een zeer, zeer oud gebruik. Tot in de 19de eeuw kon je overal handleidingen vinden om je eigen cosmetica te bereiden. Daarna nam de industrie de taak over, met de komst van de chemische middelen.

Nog een voordeel van zelf schoonheidsmiddelen maken, is dat je maakt wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt. Zo gaat er ook niets verloren. Want zeg nu eerlijk, hoe vaak is het je niet overkomen dat je een product kocht, je het één keer gebruikte en het daarna stond slecht te worden in je toiletkast? Ook dat is nu verleden tijd met deze eenvoudige huis-, tuin- en keukenreceptjes.

Ontschminker met komkommer

Rasp 80 g komkommer. Doe in een pannetje. Meng met 15 g rauwe melk en laat 4 à 5 minuten koken. Laat afkoelen. Filter het mengsel en giet in een flesje. In de ijskast 8 dagen houdbaar.

Peeling

Meng 1 koffielepel grof zeezout met 5 soeplepels olijfolie en 6 druppels essentiële lavendelolie. Onmiddellijk te gebruiken. Wrijf het hele lichaam met dit mengsel in door draaiende bewegingen te maken. Goed afspoelen.

Revitaliserend masker

Ontschmink en reinig uw gezicht grondig. Meng een eigeel met een koffielepel olijfolie. Breng dit mengsel gelijkmatig aan en masseer lichtjes. Laat 10 tot 20 minuten inwerken en spoel met lauw water. Breng vervolgens dag-of nachtcrème aan.

Huidreiniger

Neem 1 theelepel vloeibare honing en meng het met melkpoeder. Breng op het gezicht aan, laat even inwerken. Goed naspoelen met water.

Puistjes

Knijp het vocht van een vers afgesneden blad van een aloë vera op de huid. Een ander natuurlijk middel is om met een partje citroen over de puistje te gaan.

Grote poriënschoonmaak

Doe een theelepel bitterzout of magnesiumsulfaat in een half glas warm water en wrijf de oplossing over de huid. Prima tegen mee-eters, om de poriën schoon te maken en om de huid op te frissen.

Zonnebrand

Doe een weinig azijn op de huid. Dit brengt verkoeling en houdt de jeuk tegen doordat azijn ontstekingswerend is. Ook het sap van de aloë vera kan hier uitstekend dienst doen.

Droge huid

Het extract van de toverhazelaar aanbrengen met een plantenspuit, een zachte doek of watten. Dankzij zijn ontstekingsremmende, vochtinbrengende en antibacteriële effecten helpt toverhazelaar perfect.

Ouderdomsvlekken

Breng dagelijks citroensap aan op de vlekken en ze zullen langzamerhand vervagen.

Zweetvoeten

Twee theezakjes zwarte thee laten trekken in 500 ml water. De zakjes uit de thee halen en verdunnen met nog eens 2 liter water. Neem elke dag een voetbad van 30 minuten. Dit mengsel doodt de bacteriën en sluit de poriën, zodanig dat de voeten minder gaan zweten.

Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijk masker van kiwi en papaja en peeling maskerNatuurlijk masker van kiwi en papaja en peeling maskerZelf een masker voor de huid maken. Het kan . Zelf een gel masker maken dat de fruitzuren van kiwi en papaja bevat zorgt…
Maak je eigen haarmaskerEr zijn verschillende recepten om zelf haarmaskers te maken die super goed zijn voor je haar! De ingrediënten zijn niet…
Natuurlijke peelingHeerlijk een eigengemaakte peeling met natuurlijke ingrediënten die je toch al in huis hebt. Een peeling is heel doeltre…
Heerlijke maskersHeerlijke maskersVerwen jezelf eens in de zoveel tijd met een heerlijk masker. Je kunt ze kant-en-klaar kopen in de winkel, maar je kunt…
Dressings met olijfolie: 3 simpele receptenDressings met olijfolie: 3 simpele receptenOlijfolie vormt de basis voor veel overheerlijke dressings. Want een salade smaakt pas echt lekker als hier een goede dr…

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi: zelf schoonheidsproducten maken"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 30-05-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Tienerfeesten
Schrijf mee!