InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijke peeling

Natuurlijke peeling

Heerlijk een eigengemaakte peeling met natuurlijke ingrediënten die je toch al in huis hebt. Een peeling is heel doeltreffend, tegen onzuiverheden en oppervlakkige rimpels. Het maakt de huid zacht en laat haar er stralend uitzien. Een peeling is bedoeld om oude huidcellen te verwijderen, waardoor jonge huidcellen aan de oppervlakte komen die de huid er jong en fris uit laten zien. Door een peeling kunnen verkleuringen van de huid en acne worden verwijderd. Door een peeling preventief te gebruiken kunnen rimpels worden verzacht, maar worden hiermee niet verwijderd. Een peeling is het meest effectief op een dunne huid, zoals gezicht en hals. We onderscheiden verschillende soorten peelings namelijk; Een chemische peeling, waarbij een chemische stof de oppervlakkige huid doet afsterven. Een fysische peeling, hierbij wordt door middel van een laserstraal het bovenste huidlaagje verdampt. Andere peeling waarbij gebruik wordt gemaakt van biologische ingrediënten, die niet alleen is bedoeld om dode huidcellen te verwijderen, maar ook om bijvoorbeeld iets extraís toe te voegen aan de huid.

Hieronder een paar natuurlijke peelings.

Amandelpeeling

Het recept voor deze peeling is met eenvoudige ingrediënten en heel snel klaar te maken. Het heeft geweldige werking. Zo ín effectieve en verfrissende peeling koop je nergens.

Ingrediënten:

  • 2-4 eetlepels (natuur) yoghurt
  • 2-4 eetlepels gemalen amandelen
  • 1 theelepel goudsbloem extract en/of
  • 1 theelepel honing

Voeg de ingrediënten samen en maak er een smeuïge massa van, breng het rijkelijk aan op gezicht en lichaam. Masseer daarna enige minuten de peeling over de huid en verwijder het daarna met lauw/warm water.

Het melkzuur in de yoghurt zorgt voor een diepe reiniging en verwijdert huidschilfers. De ooi uit de amandelen zorgt voor een optimale werking en verzorgt tegelijkertijd de huid met de waardevolle amandelolie. Het goudsbloemenextract en/of de honing ondersteunt de vernieuwing van de huid.

Tip: Als je geen amandelen in huis hebt kun je als alternatief ook gemalen hazelnoten gebruiken. Het beste is natuurlijk vers gemalen jonge noten.

Gezicht- en lichaamspeeling

Ingrediënten:

  • 2 eetlepels suiker
  • 1 eetlepel olijfolie

Vermeng de olijfolie en suiker en breng het aan op de huid. Masseer het daarna enkele minuten in en wacht een paar minuten. Spoel het daarna grondig af. Deze peeling is vooral fijn voor handen. Als je ruwe, harde handen hebt is het heel gemakkelijk en effectief om onder bijvoorbeeld het eten koken, wanneer je toch de olijfolie bij de hand hebt, deze peeling snel en doeltreffend te gebruiken. Doe een schep suiker en een scheut olijfolie op je hand en wrijf daarna je handen alsof je ze wast. Spoel daarna met lauw/warm water af. Je handen voelen heerlijk soepel en zacht aan.

Lichaamspeeling

Ingrediënten:

  • 2 eetlepels zout, het beste is kristalzout uit de Himalaya of zeezout
  • Een beetje melk

Meng het zout en de melk. Neem zoveel melk dat er een smeerbare pasta ontstaat. Breng de peeling op de huid, nadat je eerst de huid even warm hebt afgespoeld. Wrijf daarna zachtjes met een sisal handschoen over de ingesmeerde huid. Spoel daarna grondig af. Het resultaat is een heerlijk zachte huid.

Last van een onzuivere huid of puistjes? Hier een paar huismiddeltjes om het tegen te gaan, echter de werkzaamheid is niet gegarandeerd.

  • citroensap op de puist werkt desinfecterend en droogt het puistje uit.
  • zinkzalf helpt eveneens bij een onzuivere huid. Zinkzalf op de puist doen en een nacht in laten trekken.
  • zwarte thee tegen kleine puistjes. Neem een wattenstaafje met zwarte thee en doe dit op de puist.

Let op deze huismiddelen alleen gebruiken op een huid en/of puistjes die niet open zijn.
Gerelateerde artikelen
Chemische peelings - Gom je rimpels weg!Wil je een jonge huid zonder rimpels, dan kan je opteren voor een chemische peeling. De opperhuid wordt verwijderd en di…
Hoe schadelijk is zonlicht?Hoe schadelijk is zonlicht?In de zomer kan je huid het zwaar te verduren hebben. Bij de meeste mensen is de huid in de zomer blootgesteld aan heel…
(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?Puistjes, de één heeft er een beetje last van, de ander veel en sommigen hebben er zelfs helemaal geen last van. Wanneer…
Tips voor een stralende heldere huidTips voor een stralende heldere huidIedereen wil hun uiterlijk verbeteren. Een stralend gezicht en een gezonde huid is van cruciaal belang voor je presentat…
Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Voorop gesteld dat acne gedurende de puberjaren meestal de kop op steekt en het na deze periode net zo snel weer wegtrek…

Reageer op het artikel "Natuurlijke peeling"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 08-06-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!