InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe schadelijk is zonlicht?

Hoe schadelijk is zonlicht?

Hoe schadelijk is zonlicht? In de zomer kan je huid het zwaar te verduren hebben. Bij de meeste mensen is de huid in de zomer blootgesteld aan heel veel zonuren, dit kan er voor zorgen dat de huid gaat uitdrogen of verbranden. Een bruine kleur kan heel leuk zijn, maar het is ook heel belangrijk om je huid te blijven beschermen tegen de zon.

Wat is er schadelijk aan zonlicht?

Mooi, zonnig weer kan ontzettend leuk zijn. De zon zorgt voor warmte en het zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D waardoor mensen zich vrolijker gaan voelen. Zodra het zonnig is, wil bijna iedereen graag naar buiten om van de zon te genieten. Zonlicht heeft dus zeker een positief effect op mensen, maar er zitten ook nadelen aan. Zonlicht kan je huid uitdrogen en verbranden, maar kan ook een heleboel schade aanrichten die je niet meteen aan de buitenkant kunt zien. Het schadelijke gedeelte van het zonlicht is de UV-straling. Als je huid lang in de zon komt kan deze uitdrogen en kan dit op een gegeven moment leiden tot rimpels en pigmentvlekken die niet meer te herstellen zijn. Aan de binnenkant van de huid kan zonlicht ook een heleboel schade aanrichten.

Verandering van het DNA

De energie van de UV-straling wordt in de huid opgenomen. Door het opnemen van energie door de huid kan het DNA van de huid veranderen en dit kan voor allerlei verschillende afwijkingen zorgen. De bekendste en meest gevaarlijke afwijking die hierdoor kan komen is huidkanker. Dit krijg je natuurlijk niet zomaar, als het DNA in de huid maar een klein beetje kapot is kan de huid zichzelf weer herstellen. Als het DNA in een huidcel ernstige beschadigingen heeft, dan sterft deze huidcel af.

Bij de twee hiervoor genoemde beschadigingen van het DNA zal de huid zichzelf herstellen of sterft de huid af omdat de huidcel de beschadiging van het DNA opmerkt. Als het DNA in een huidcel beschadigt en de huidcel merkt deze beschadiging niet op, of de huid herstelt zich zelf verkeerd, dan is het mogelijk dat het DNA in die huidcel blijvend veranderd is. Zon ernstige beschadiging kan ervoor zorgen dat deze veranderde cel zich ongecontroleerd en ongeremd kan gaan delen; dit is huidkanker.

Elastinevezels

UV-straling op de huid zorgt ervoor dat de elastinevezels in de huid worden afgebroken. De elastinevezels in de huid zorgen ervoor dat de huid soepel en elastisch blijft. Het effect van de zon op deze vezels kun je vergelijken met het in de zon leggen van een elastiekje: dit wordt helemaal droog en rimpelig en kan op een gegeven moment niet meer uitgerekt worden en verkorrelt zelfs helemaal.

Hoe kun je je huid beschermen tegen de zon?

Bijna iedereen wil in de zomer of het hele jaar door een bruine kleur hebben, maar vaak worden daarbij de risico's van het blootstellen van de huid aan zon vergeten. Als je je huid niet goed beschermt tegen de zon, kan dit onherstelbare schade aanrichten. Zorg daarom altijd dat je je huid in de zon beschermt met een zonnebrandcrème met een factor. Hoe hoog deze factor moet zijn, hangt af van je huidtype, hoe lang je gaat zonnen en of je huid al is gewend aan de zon. De factor in een zonnebrandcrème zorgt ervoor dat de UV-straling wordt geblokkeerd.

Naast het gebruiken van zonnebrandcrème is het altijd verstandig om de felle middagzon te mijden en altijd een hoed, pet of zonnebril te dragen als je voor langere tijd in de zon gaat.

Conclusie

De zon heeft zeker positieve effecten op de mens, door vitamine D ga je je vrolijker en energieker voelen. Zonlicht is dus zeker niet slecht, maar wel als de huid er te lang aan wordt blootgesteld. De UV-straling van het zonlicht kan zorgen voor afbraak van de elastinevezels in de huid en voor beschadiging van het DNA in de huidcellen. Als je voor langere tijd in de zon gaat, bescherm jezelf dan goed met een zonnebrandcrème en draag een hoofddeksel. Vermijd ook altijd de sterke middagzon tussen 12 en 3 uur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/zon&huid.htm

Reageer op het artikel "Hoe schadelijk is zonlicht?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Bruin worden
Schrijf mee!