InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > (jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?

(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?

(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf? Puistjes, de één heeft er een beetje last van, de ander veel en sommigen hebben er zelfs helemaal geen last van. Wanneer je ze wel hebt komen ze meestal opzetten op een leeftijd waarop je je al zo onzeker kunt voelen: de pubertijd. Waarom krijgen we ze, wat kunnen we er tegen doen en waarom krijgt de één ze wel en de ander niet?

Wat is een puistje eigenlijk?

Een puistje is een kleine ontsteking met een wit kopje erop (pus). Dit kan dan gaan om een ontsteking van een talgkliertje of een haarzakje van de huid.

Probleemzones

Puistjes zitten vaak op de armen, de rug, de hals, borst en het gezicht.

Waarom komen puistjes vaak op tijdens de pubertijd?

Puistjes in de pubertijd ontstaan door hormonale veranderingen. Je talgklieren groeien en worden actiever en ze kunnen je huid verstoppen. Maar ook vuil en dode huidcellen kunnen de veroorzakers zijn.
Meisjes krijgen vaak vlak voor ze ongesteld zijn meer last van puistjes. Tijdens de menstruatie wordt het weer minder.

Hoe voorkom je puistjes?

  • Verzorg je huid goed, hou het schoon. Reinig je huid met water en/of een reinigingslotion.
  • Verschoon regelmatig je beddengoed.
  • Voorkom stress. Zorg voor voldoende ontspanning en nachtrust.
  • Voorkom hormonale schommelingen. Voor de vrouwen: zorg voor een regelmatig gebruik van de anticonceptiepil of vraag de dokter naar een andere anticonceptiepil als je veel last van puistjes hebt.

Meest gehoorde fabel over puistjes

Wat je eet maakt niet uit. Het is niet zo dat bepaalde voedingsmiddelen puistjes verergeren. Ook chocolade niet wat veel mensen denken. Wel is het zo dat iemand een allergie kan hebben voor een voedingsmiddel wat de puistjes kan verergeren.

Middelen tegen puistjes

Er zijn verschillende middeltjes die je kunt gebruiken om puistjes tegen te gaan.

  • Smeer een beetje tandpasta op het puistje. Het puistje droogt dan uit.
  • Smeer een beetje oogdruppel-vloeistof op het puistje. De roodheid neemt daarvan af.
  • Simpel middeltje: maak je huid iedere avond voor het naar bed gaan goed schoon met reinigingslotion.
  • Voor vrouwen: het gebruik van de Diane 35 of de Yasmin anti-conceptiepil zorgen ervoor dat puistjes verdwijnen.
  • Benzoylperioxide. Deze zalf verweekt de bovenste huidlaag en vermindert overmatige groei ervan. Het voorkomt dat de poriën verstopt raken.

Wat kun je nog meer doen om puistjes te doen verdwijnen?

  • Peuter zo min mogelijk aan puistjes om infecties en littekentjes te voorkomen.
  • Knijp een puistje uit met twee wattenstaafjes. In ieder geval niet met de blote vingers waar veel bacteriën opzitten.
  • Nóg beter is om een puistje uit te ''trekken''. Zo duw je de ontsteking niet in je huid.
  • Je pakt de oorzaak er niet mee aan, maar je kunt foundation op de huid aanbrengen, zodat de puistjes gecamoufleerd worden.
  • Wat de puistjes ook minder doet lijken is de zon. Doordat je huid wat bruiner wordt zullen de puistjes minder opvallen

Lees verder

© 2010 - 2019 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Sommige mensen zijn bang dat ze meer puistjes krijgen…
Wat te doen tegen puistjes?In de pubertijd krijgen veel mensen last van puistjes. Tips om ze tegen te gaan worden meestal van generatie op generati…
Bestrijden van puistjesHoe kom ik van mijn puistjes af? In dit artikel staan een aantal handigen tips hoe je van je jeugdpuistjes af kan komen.…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Informatie over acneInformatie over acneAcne wordt typisch geassocieerd met jeugd, pubertijd en tegen de tijd van volwassenheid ben je er klaar mee. Echter, dit…
Bronnen en referenties
  • http://www.firanet.nl/beauty-tips/10-tips-tegen-puistjes/ http://www.choosebeauty.nl/index.php/tips-tegen-puistjes-uitknijpen-voorkomen-en-het-onstaan-van-puisten.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Acne http://www.huidinfo.nl/puistjes.html

Reageer op het artikel "(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?"

Reacties

Avi, 23-11-2015 20:52 #3
Ik heb juist gelezen dat tandpasta juist niet goed is voor de puistjes omdat daar een soort zeep in zit en zeep is een opwekker van puistjes. Ik weet niet of dit klopt, maar dat is wat ik heb gelezen.

Een Andere Oplossing, 01-07-2013 00:35 #2
Een ander ding wat je kan proberen is je huisarts te bezoeken, die kan samen met je uitzoeken wat helpt, zo kom je niet aan nep-producten die geen effect leveren. Op het begin heb ik een zalf gekregen die voor mij niet werktte, ben daarna weer terug geweest, en heb een lichte antibiotica-cure van 6 weken. Mijn puistjes zijn er niet door weg, maar ze zijn wel in hele grote aantallen verminderd. Ik weet ook van mensen die er zo helemaal van af zijn gekomen. voor mij heeft het echt geholpen en het is ook zeker het proberen waard.

Puistje Moet Er Echt van Af!!!, 28-08-2012 16:51 #1
Heey ik haat puistjes echt gewoon zo erg dat ik zo jaloers ben op mensen die er geen last van hebben puistjes vergallen mijn leven echt ik durf steeds maar niet in de spiegel te kijken om dat ik me dan echt gewoon zo ongelukkig voel en ik gebruik
gezichtsmaskers crems heb zo wat alles al geprobeert maar nee niks helpt en zoon vriendin van mij gebruikt helemaal niks en ziet er gewoon hartstike mooi uit ik vind het zo on eerlijk het is ook te mooi om waar te zijn een leven zonder puistjes jammer genoeg!

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 15-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijk ongemak
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!