InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Bestrijden van puistjes

Bestrijden van puistjes

Hoe kom ik van mijn puistjes af? In dit artikel staan een aantal handigen tips hoe je van je jeugdpuistjes af kan komen. En een klein stukje hoe puistjes nu eigelijk ontstaan.

Puistjes ontstaan door verschillende factoren:

  • de werking van de talgklieren en de samenstelling van de talg
  • de opbouw van de wand van het follikelkanaal
  • de invloed van de hormonen
  • de invloed van de bacteriën, die altijd in het haarzakje en de talgklieren aanwezig zijn.

Als een van deze factoren ontbreekt, zal je ook minder last krijgen van puistjes. Hoe ontstaat een jeugdpuistje? De talgklieren in het gezicht, op de rug en de borst worden groter en produceren meer huidsmeer of talg, ze worden ook dikker van samenstelling. Als er teveel talg wordt geproduceerd, kan de talg zich ophopen en kan de talgklier verstoppen. Deze talgophopingen worden mee-eters of comedonen genoemd. Er zijn oppervlakkige mee-eters (zwarte comedonen) en meer onderhuids gelegen mee-eters (witte comedonen). In de talgklieren bevinden zich bacteriën, die de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en de irriterende vrije vetzuren zet de verstopte follikel steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de aangrenzende huid terecht en veroorzaken een ontsteking. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.

Manieren om van je puistjes af te komen

Niet alle manieren zullen even goed bij iedereen helpen, het zijn tips, bij de een werkt de ene manier beter dan bij de ander.
  • Smeer er tandpasta op, bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat en 's morgens is hij ingedroogd.
  • Zonlicht heeft meestal een gunstig effect op acne. Het ultraviolette licht dat van de zonnestraling afkomstig is, zorgt er namelijk voor dat de uitvoergangen van de talgklieren beter openblijven. Verder maakt het de talg wat dunner, waardoor deze minder stagneert in het follikelkanaal, en werkt het bacterieremmend.
  • Smeer voor het slapen gaan zinkzalf op de pukkel en de volgende dag is het uitgedroogd.
  • Voor puistjes is het belangrijk om ze schoon/bacterie vrij te houden. Ga er met een klein beetje alcohol over (bijv. ecinacea force op keukenrolpapier) en maak daar je puistjes/gezicht mee schoon.
  • Koop bij de drogist biergist tabletten, want deze werken bloedzuiverend, helpt daarom ook bij wratten.
  • Jeugdpuistjes: Zodra je puistje op ziet komen dan dep je er een druppel echinaforce op. Liefst paar maal per dag. Inlaten drogen en het puistje komt niet eens meer op.
  • Maizena met water mengen en dit op de puistjes smeren even laten intrekken en daarna met lauw water afspoelen en dit een paar dagen herhalen.
  • De gel van aloë-vera plant diverse keren per dag over de puist(en) wrijven, let wel op kleding, aloë geeft blijvende vlekken, maar helpt fantastisch tegen puistjes!
  • Doe voor het slapen gaan wat trekzalf op je puistje, dan is ie de volgende dag super rijp en zo dus direct weg zonder grote wonden te krijgen doordat je er te vroeg aan gaat zitten.
  • Tea-tree olie helpt ook erg goed tegen puistjes. Je gezicht goed reinigen en dan die olie op je puistje doen.
  • Bij last van puistjes was dan regelmatig je handen met zeep want de grootste bron van bacterieen zijn je handen en zonder dat je het weet zit je veel aan je gezicht.
  • Benzac. Voor het naar bed gaan een op het puistje en de dag erna is er al bijna niets meer van te zien. In verschillende doseringen te krijgen, maar de minst sterke is waarschijnlijk al goed genoeg.
© 2007 - 2019 Nib0r, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Puistjes en chocoladePuistjes en chocoladeEr wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klop…
Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Het is waar dat de behandeling van puistjes of acne een zaak is van geduld en volhouden, maar soms heb je daar geen tijd…
Puistjes bestrijden met tandpastaHeb je er wel eens over gehoord? Doe tandpasta op puisten en ze verdwijnen. Er wordt gezegd dat tandpasta je puist uitdr…
Informatie over acneInformatie over acneAcne wordt typisch geassocieerd met jeugd, pubertijd en tegen de tijd van volwassenheid ben je er klaar mee. Echter, dit…

Reageer op het artikel "Bestrijden van puistjes"

Reacties

Hr, 08-01-2013 21:22 #2
Helpen crèmes en lotions op paardenmelkbasis ook daadwerkelijk?

Nurhan, 26-06-2008 20:20 #1
Hoi mensen, ik heb een supermiddel gevonden tegen acne! Het heet Stiemycin en is te verkrijgen bij de apoteek. De hulpstoffen zijn: ethanol, propyleenglycol en laureth-4. Het werkt al vanaf de eerste dag! :-)

Infoteur: Nib0r
Gepubliceerd: 21-02-2007
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!