InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Puist uitknijpen op de goede manier

Puist uitknijpen op de goede manier

Puist uitknijpen op de goede manier Je hoort het overal: het is niet goed voor je huid om een puist uit te knijpen. Je beschadigt je huid ermee en het kan zelfs resulteren in een litteken. Dit gebeurt echter alleen als je het niet op de goede manier doet. Er bestaat namelijk ook een manier om van zo'n vieze witte puist in je gezicht af te komen zonder schade te berokkenen. Dr. Oz heeft dit in de Oprah Show op een model van een puist voorgedaan. Voor deze methode heb je wel een naaldje nodig.

Puist uitknijpen

Wat is een puist?

Wanneer een talgkliertje ontstoken raakt dan vormt er zich een met pus gevuld bultje op de huid. Eromheen kan het wat rood worden en het voelt onprettig aan. In de volksmond noemen we dit dan een puist of puistje. Het allervervelendste aan zo'n puistje is het idee dat veel mensen hebben dat wanneer een ander het ziet hij dat vies vindt. De verleiding is dan ook groot om de puist uit te knijpen door aan weerszijde een nagel te plaatsen en subtiel te drukken. Hiermee druk je de viezigheid eruit en soms leidt dit tot een klein bloedinkje maar de meeste mensen vinden dit minder erg dan zo'n wittig bultje.

Veilig een puist uitknijpen

De methode waarbij je een puist tussen twee vingertoppen of nagels uitknijpt is zeker niet de beste. Je kunt er je huid namelijk danig mee beschadigen, zeker wanneer je het met regelmaat doet. Er kunnen daarbij littekens en andere onregelmatigheden in de huid achterblijven waar je later nog spijt van kunt krijgen. Gelukkig bestaat er ook een wat meer huidvriendelijker methode. Hiervoor heb je een naaldje nodig. Het werkt als volgt:
  1. Neem een zo dun mogelijke naald en ontsmet deze met alcohol
  2. Pak de huid rondom de puist beet tussen twee vinger zodat de puist wat opbolt
  3. Duw de naald door de puist heen (alleen het witte gedeelte), alsof je deze spiest
  4. Trek de naald naar boven zodat de puist 'openscheurt'

De beschreven methode is door de befaamde Dr. Oz in de Oprah Show op een model van een puist voorgedaan. Dr. Oz baseerde zich daarbij op de inzichten van vooraanstaande dermatologen. Zij raden deze methode aan in plaats van het met kracht uitdrukken van de puist tussen twee vingertoppen of nagels.

Puistjes blijvend voorkomen

Voorkomen is natuurlijk beter dan verhelpen. Met een aantal tips kun je dan ook voorkomen dat je de bovenstaande methode hoeft toe te passen. De beste tips om puistjes te voorkomen zijn de volgenden:
  • Zorg voor een goede dagelijkse gezichtsreiniging en scrub met regelmaat
  • Let goed op je voeding, sommige mensen krijgen pukkels van specifieke producten zoals chocolade of mayonaise
  • Gebruik niet te veel make-up, dit kan ervoor zorgen dat je huid onvoldoende kan ademen
  • Pak je zon-uurtjes mee, zonlicht heeft een positief effect op de huid, daarom hebben veel mensen in de zomer minder last van acne

Litteken ontstaat niet zomaar

Ook mensen die op een onverantwoorde wijze puistje uitknijpen moeten zich realiseren dat je niet zomaar een litteken krijgt. Vaak blijft wanneer de acne wegtrekt nog een tijdje een rode verkleuring zichtbaar, maar deze verdwijnt meestal weer snel. Littekens ontstaan vooral bij mensen met ernstige vormen van acne. Dit kan op twee verschillende manieren gebeuren: door weefselverlies of door weefseltoename. Bij weefselverlies ontstaan putjes in de huid. Bij weefseltoename ontstaan juist bobbeltjes op de huid. Wie last heeft van ernstige acne wordt aangeraden een dermatoloog te bezoeken. Deze kan de ontsteking door middel van zalf en orale medicatie vaak goed in toom houden. Je huisarts kan zorgen voor een doorverwijzing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Sommige mensen zijn bang dat ze meer puistjes krijgen…
Puistjes bestrijden: wat kun je er zelf aan doen?Puistjes bestrijden: wat kun je er zelf aan doen?Puistjes kunnen je zelfvertrouwen behoorlijk aantasten, vooral als ze in het gezicht voorkomen. Vooral bij jongeren vorm…
Wat te doen tegen puistjes?In de pubertijd krijgen veel mensen last van puistjes. Tips om ze tegen te gaan worden meestal van generatie op generati…
Hoe acne voorkomen?Het overkomt vele mensen wanneer we 's morgens in de spiegel kijken dat we een enorme pukkel op ons gezicht zien staan.…
Bronnen en referenties
  • The Oprah Show - http://www.oprah.com/oprahshow/Dr-Oz-Demonstrates-How-to-Properly-Pop-a-Pimple-Video
  • De Telegraaf Gezondheid - http://www.telegraaf.nl/gezondheid/aandoeningen/?code=32091

Reageer op het artikel "Puist uitknijpen op de goede manier"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-09-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!