InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Oplossingen voor pluizig haar

Oplossingen voor pluizig haar

We willen ons haar graag makkelijk in toom kunnen houden, maar met pluizig haar is dit vrijwel onmogelijk. Dit haarprobleem kan verschillende oorzaken hebben. Je haarverzorging kan je haar te weinig hydratatie bieden of het haar kan beschadigd zijn doordat je er niet voorzichtig genoeg mee omgaat. Ook het weer dat niet meewerkt kan de oorzaak zijn van je bad hair day. Droom je van glad haar, maar stap je toch iedere ochtend weer de deur uit met een pluizige bos? De volgende tips kunnen gelukkig uitkomst bieden.

Hydrateer je haar goed

Een belangrijke oorzaak van pluis is droog haar. Omdat dit voor een deel genetisch bepaald is is het moeilijk hier een blijvende oplossing voor te vinden. Wel kan je verschillende maatregelen nemen om je haar te beschermen tegen verdere uitdroging en het voldoende hydratatie te geven.

Gebruik de geschikte stylingsproducten

Om pluizig haar te voorkomen, is het belangrijk om voldoende voedende producten te gebruiken. Gebruik daarom shampoo en conditioner die erop gericht is het haar diep te voeden. Zoek in de schappen naar producten voor droog en pluizig haar. Gebruik een voedende shampoo, en was je haar niet te vaak. Breng ook altijd een conditioner of leave-in conditioner aan na het wassen. Om je haar extra voeding te geven is het aan te raden om regelmatig een haarmasker te gebruiken. Omdat pluizig haar nooit genoeg voeding kan hebben, kan je nog een hydraterende crème of spray aanbrengen op nat pas gewassen haar. Dit voedt je haar en kan opstandige haren temmen. Het is belangrijk erop te letten dat je geen stylingsproducten gebruikt die alcohol bevatten, dit werkt uitdrogend voor je haar. Producten als haarspray en haarmousse kan je dus beter vermijden.

Bescherm je haar

Naast te droog haar kan ook haarbeschadiging je haar er pluizig doen laten uitzien. Het haar is dan minder glad en minder goed handelbaar. Beschadigd haar is poreus waardoor het gemakkelijk afbreekt. Haarbreuk zorgt er voor dat kortere haartjes uitsteken waardoor het haar geen glad geheel vormt. Voor het voorkomen van pluizig haar is het dus belangrijk om je haar voldoende bescherming te geven. Hier zijn verschillende trucjes voor.

Laat je haar aan de lucht drogen

Door de föhn weg te nemen uit je haarroutine verban je een grote oorzaak van pluizig haar. De hitte van de föhn kan je haar blijvend beschadigen. Het gebruiken van de föhn zorgt er door de hitte ook voor dat haarschubben geopend blijven waardoor het haar ruwer en minder glad aanvoelt. Om dit te voorkomen kan je het haar beter gewoon aan de lucht laten drogen. Dit neemt dan wel meer tijd in beslag, maar het zal terug te zien zijn in de conditie van je haar.
Als je door haast toch een keer naar de föhn moet grijpen, zorg er dan voor dat je de föhn naar beneden richt en dat je met het haar mee naar beneden föhnt. Hierdoor maak je het haar gladder. Gebruik bij het föhnen ook altijd een product dat je haar tegen de hitte beschermt, zo kan je de schade zo beperkt mogelijk houden.

Wees voorzichtig met nat haar

Je haar is een stuk kwetsbaarder wanneer het nat is. Voorkom daardoor haarbeschadiging door zorgvuldig om te gaan met nat haar. Borstel je haar bijvoorbeeld niet als het nat is. Het ruw borstelen van nat haar kan het haar doen breken. Wacht daarom met het borstelen van je haar tot het haar droog en dus minder fragiel is. Ook met het afdrogen van nat haar moet je voorzichtig zijn. Het fanatiek droogwrijven van het haar kan leiden tot haarbreuk en gespleten puntjes, doordat de stof van handdoeken vaak grof is. Je kan je haar daarom beter afdrogen met een katoenen T-shirt of met een microvezel handdoek. Deze stoffen zijn fijner en daardoor milder voor je haar. Maak ook geen wrijvende bewegingen met deze doeken, maar wikkel ze om je haar in een soort tulband en laat ze een tijdje zitten totdat het meeste water is opgenomen.

Zijden kussensloop

Vervang je normale kussensloop voor een zijden exemplaar. Deze stof is gladder en zorgt daardoor voor minder wrijving. Hierdoor wordt er minder schade aangericht aan je haar wanneer je slaapt. Met deze methode kunnen haarbreuk en gespleten puntjes voor een deel voorkomen worden, waardoor je haar een stuk gezonder en minder pluizig oogt.

Speel in op vochtig weer

Ook weersomstandigheden hebben veel invloed op je haar. Vochtig weer laat je haar sneller pluizen. Speel hier dus goed op in door je haar bij elkaar te binden wanneer het regent of wanneer het mistig is. Met leuk ingevlochten of opgestoken haar zie je er een stuk verzorgder uit dan met een ontplofte bos pluizig haar. Je pluishaar valt zo minder op, en op deze manier hoef je niet heel de dag rond te lopen met een bad hair day.
© 2014 - 2019 Ellisw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor droog en (of) pluizig haar. Eén ding is zeker; niemand zit er op te wachte…
Beauty: Weg met pluizig haarBeauty: Weg met pluizig haar“Als je haar maar goed zit” geldt eigenlijk voor relatief veel mensen. Niet dat iedereen meteen in de stress schiet als…
Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?Uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen onwillig haar en het hebben van een slechte dag. Ook bleek u…
Hoe voorkom je een 'bad hair day'Hoe voorkom je een 'bad hair day'Heb je krullend haar, dan wil je graag stijl haar. Heb je stijl haar dan wil je graag een krullenbol. Vaak zijn we dus n…
Beschadigd haar herstellenStijlen, föhnen, permanenten, verven: je haar krijgt vaak heel wat te verduren. Daardoor is de kans groot dat je haar be…

Reageer op het artikel "Oplossingen voor pluizig haar"

Reactie

Pluizebol, 11-03-2015 17:07 #1
Thx voor de tips! Ik heb er zelf ook nog eentje: Veel borstelen/kammen! Gebruik bij borstelen een houten borstel met bijv. varkenshaar, vermijd plastic! Gebruik bij kammen een kam met haken die ver uit elkaar staan! Haken die dicht bij elkaar staan beschadigen je haar, en laten het breken.

Infoteur: Ellisw
Laatste update: 08-03-2018
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!