InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?

Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?

Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan? Uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen onwillig haar en het hebben van een slechte dag. Ook bleek uit dit onderzoek dat mensen die hun haar te vet, te droog of te pluizig vonden, juist degene waren met minder zelfvertrouwen. Is dan de remedie om je haar weer in model te krijgen het krijgen van meer zelfvertrouwen? Misschien wel, maar enkele tips kunnen je dan zeker op weg helpen.

Aandacht voor je haar

Een slechte haardag is een teken dat je niet de aandacht aan je haar en jezelf hebt gegeven die je nodig had. Een slechte haardag kun je eigenlijk niet voorkomen, maar je kan er zeker wel wat tegen doen. Met een beetje positieve aandacht voor jezelf en met behulp van onderstaande tips hoeft een slechte haardag maar een maar minuten te duren.

Soorten haar en hun therapie

Slap en futloos haar

Wanneer je last hebt van slap en futloos haar, dan heeft dat te maken met haarwortels die snel vet worden. Was daarom je haar wat vaker en gebruik een shampoo die meer volume in je haar brengt. Ook kun je een droogshampoo gebruiken in plaats van een (extra) haarwasbeurt.

Weerbarstig en pluizig haar

Om weerbarstig en pluizig haar te verminderen, maak je je haar voor het kammen vochtig. Gebruik vervolgens een droge haar-olie voor de pluizige en kroezende gedeeltes van je haar. Wrijf de olie eerst warm tussen je handen en breng de olie dan aan in je haar.

Vet of droog haar

Heb je te vet haar? Gebruik dan een shampoo met citrus-bestanddelen. Deze zorgen ervoor dat je haar minder snel vet wordt. Ook zijn er speciale shampoos voor mensen die te droog haar hebben. Geef je haar ook eens een haar-masker of een crème-spoeling die je net even wat langer laat inwerken in je haar.

Haar (re)styling

Kun je je haar nog steeds niet onder controle krijgen met speciale haarproducten, dan is de volgende oplossing een (re)styling voor je haar.

Paardenstaart of vlecht

Wanneer je halflang of lang haar hebt, kun je één en ander oplossen met een paardenstaart of een vlecht. Gebruik een glanslak om je staart een strakke look te geven, of laat één of twee plukjes haar bij je voorhoofd los hangen voor een wat nonchalantere look.

Rol

Ongewassen haar blijft beter zitten tijdens het opsteken dan pasgewassen haar. Pak je haar samen in een paardenstaart en draai deze in een opwaartse richting in een rol, waarbij je staart omhoog wijst. Zet de zijkanten vast met een paar schuifspeldjes of een haarklem.

Knot

Begin met een hoge paardenstaart en zet deze vast met een elastiekje. Draai nu je haar in een knot en zet deze vast met schuifspeldjes. Gebruik eventueel haarlak om het er wat steviger uit te laten zien.

En als dat niet lukt

Je kunt natuurlijk ook gewoon de aandacht van je haar afleiden door extra opvallende make-up te gebruiken of leuke accessoires/sieraden op je kleding. Ook een lekker geurtje opdoen doet wonderen en geeft ook meteen een feel-good moment bij jezelf. Volgens het onderzoek zou dat dan ook weer een positief effect moeten hebben op je zelfvertrouwen en dus ook je haar.
Gerelateerde artikelen
Beauty: Weg met pluizig haarBeauty: Weg met pluizig haar“Als je haar maar goed zit” geldt eigenlijk voor relatief veel mensen. Niet dat iedereen meteen in de stress schiet als…
Gezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond en glanzend haar willen we allemaal. Hoe komen we aan mooi, gezond en glanzend haar? Zeker in de winter periode w…
Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor droog en (of) pluizig haar. Eén ding is zeker; niemand zit er op te wachte…
Trouwen; Styling van het huwelijkTrouwen; Styling van het huwelijkJe gaat trouwen! De mooiste dag van je leven komt eraan. Uiteraard met je grootste liefde en lieve familie en vrienden o…
De nieuwe titanium steiltang: veilig, snel en simpelDe nieuwe titanium steiltang: veilig, snel en simpelDe steiltang. Ooit alleen geschikt om het haar steil te maken. Maar de nieuwe generatie steiltangen is nu een multi-tool…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sipa, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 27-02-2017
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!