InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!

Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!

Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips! Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor droog en (of) pluizig haar. Eén ding is zeker; niemand zit er op te wachten en het kan behoorlijk lastig zijn om je haar in model te brengen en te houden. In dit artikel daarom een aantal bruikbare tips die je kunnen helpen je van je onhandelbare haren af te helpen!

Tip 1: Zoek de boosdoener

Er zijn veel verschillende redenen te noemen waarom haar droog en pluizig is. Het is daarom goed om eerst te achterhalen wat precies de boosdoener van je droge, onhandelbare haar is. Soms is dit lastig te achterhalen, bijvoorbeeld wanneer je haar alleen zo nu en dan begint te pluizen. Anderen weten al snel waar de oorzaak ligt. Hier een aantal mogelijke oorzaken:
  • Krullend haar
  • Beschadigd haar door bijvoorbeeld verven, permanenten of föhnen
  • Beschadigd haar door factoren als zee- of zwemwater en/of de zon
  • Verandering in hormoonhuishouding
  • Onjuist gebruik van haarverzorgingsproducten
  • Ziekte
Wanneer je weet wat de oorzaak van jouw droge, pluizende haar zou kunnen zijn, kun je zoeken naar een oplossing. Weet je niet precies waar het vandaan komt, probeer dan een aantal van de onderstaande tips uit.

Tip 2: Was je haar op de juist manier

Droog haar betekent eigenlijk: uitgedroogd haar. Het vochtgehalte van je haar is te laag, of er zit helemaal geen vocht in je haar. Vaak wassen of het nat maken van je haren helpt droog haar niet tegen te gaan, maar werkt zelfs averechts. Wat heeft je haar dan wel nodig? Een verzorgdende en voedende shampoo én conditioner. En juist de conditioner is bij droog en pluizig haar erg belangrijk; vergeet die dus niet! Vrijwel alle bekende (en minder bekende) shampoomerken verkopen naast een shampoo ook een conditioner. Ga dus voor een bezoekje aan de drogist en koop een goede shampoo en conditioner. Kies het soort dat past bij droog (en beschadigd) haar. De conditioner zal z'n werk doen en vocht in het haar brengen. Meestal volstaat een shampoo en conditioner bij zeer droog haar niet. Gebruik dan een haarmasker en laat deze minstens 10 minuten op je haar inwerken. Succes verzekerd. Een haarmasker kun je ongeveer 1 keer per week gebruiken. Liefst niet vaker, want dan loop je weer kans dat je haar te vet wordt.

Tip 3: Ga voor 'naturel'

Tsja, het is echt niet zo dat je droog en pluizig haar helemaal niet mag bewerken met bijvoorbeeld verf of een föhn, maar het is wel goed om te weten dat dergelijke handelingen je haar enorm doen uitdrogen. Wil je toch je haar verven, krullen of föhnen? Laat dit dan doen door de kapper. Hij/zij weet precies welke behandeling het best past bij jouw type haar. Mensen die hun haar regelmatig föhnen zouden eens moeten proberen hun haar op de 'normale' manier te laten drogen. Dus gewoon met nat haar naar buiten. Dit is het meest natuurlijk, en werkt goed voor droog en pluizend haar. Ook een krultang of stijltang kun je beter niet gebruiken bij droog en pluizig haar.

Tip 4: Ga voor goede producten

Er is niet één manier om droog en pluizend haar te behandelen, maar het gebruik van goede producten kan de droogheid wel verhelpen. Voor mensen met krullen kan het handig zijn om na het wassen van het haar een crèmevoeding in te brengen. Deze verzorgt het haar en maakt het bovendien doorkambaar. Na een crèmevoeding kunnen zij een wax of mousse aanbrengen. De wax of mousse kan tegelijk met het haar opdrogen. Een tip is om bij de drogist een zeer sterke 'paste' te kopen, die in het haar in te brengen na het wassen, het haar door te kammen en vervolgens te laten opdrogen. Een dergelijke 'paste' lijkt bijna op lijm (wordt soms ook wel 'glue' genoemd) of zeer dikke crème, en helpt je haar helemaal in vorm te brengen.

Tip 5: Gebruik een goede borstel

Een goede borstel kan droog en pluizend haar tegengaan. Het is soms even uitproberen welke borstel het beste bij jouw haartype past, maar in vrijwel alle gevallen wordt een kunststof borstel afgraden voor droog en pluizig haar. Een houten borstel daarentegen helpt je bij het goed in model brengen van je haren. In veel gevallen in het aan te raden om een grote borstel te gebruiken, en niet een kleine; een kleine borstel kun je wel gebruiken als je kleine details in je haar wilt aanbrengen. Gebruik van een kam bij droog en pluizig haar wordt afgeraden.
Gerelateerde artikelen
Hoe voorkom je een 'bad hair day'Hoe voorkom je een 'bad hair day'Heb je krullend haar, dan wil je graag stijl haar. Heb je stijl haar dan wil je graag een krullenbol. Vaak zijn we dus n…
Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?Hoe ontstaat een slechte haardag en wat doe je eraan?Uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen onwillig haar en het hebben van een slechte dag. Ook bleek u…
Droog en pluizig haar? 10 super tips!Droog en pluizig haar? 10 super tips!Niet iedereen is geboren met even mooi, glanzend en stralend haar. Ben jij iemand die droog en pluizig haar heeft? Je wi…
Beauty: Weg met pluizig haarBeauty: Weg met pluizig haar“Als je haar maar goed zit” geldt eigenlijk voor relatief veel mensen. Niet dat iedereen meteen in de stress schiet als…
Tips voor droog haarTips voor droog haarNaarmate een mens ouder wordt, zal het haar droger worden. Andere invloeden zoals blootstelling aan zon, haar verven of…

Reageer op het artikel "Last van droog en pluizig haar? 5 gouden tips!"

Reacties

Marijke, 05-06-2015 11:56 #13
Mijn zoon heeft kort (2cm.) en kroezelig heel erg droog haar, kan iemand me een tip geven, wat hij kan doen? Wij hebben al bijna alles geprobeerd maar niets lukt. Van shampoo tot die speciale olie, het helpt allemaal niet.

Lisa, 17-10-2014 14:07 #12
@Chloé, Juist in die warme landen is de luchtvochtigheid hoog door de tropische warmte, en heb je een grote kans op een pluizenbol. Ik stapte uit het vliegtuig in Thailand, en binnen tien minuten waren mijn krullen veranderd in een grote bos pluis.
Het enige wat ik er toen tegen kon doen was na iedere wasbeurt mijn haar koud spoelen zodat de haarschubben zich sloten, en iedere dag olie in mijn haar smeren. Bij iemand met slagen in het haar of een klein beetje krul, gaan de haren bij hoge luchtvochtigheid, bij mist of motregen, juist veel beter zitten en krult het prachtig, maar bij iemand met veel krullen wordt het meestal pluis, en al helemaal in tropische warmte.

Chloé, 12-10-2014 12:15 #11
Pluizig en krullend haar heeft ook te maken met weer en vocht. In warme landen zoals: landen in azië hebben ze dit problemen minder dan in koude landen zoals: landen in europa. Omdat er daar minder regent waardoor er ook minder vocht is dan hier. Dus vocht zorgt ook voor pluizig haar.

Lisa, 29-09-2014 15:55 #10
Wat mij van mijn krullende pluishaar heeft afgeholpen is het veranderen van kussensloop. Ik gebruik nu ipv katoenen slopen zijden slopen, en het is een wereld van verschil. De zijde maakt je haar glad, en er is geen pluis meer te bekennen.
Verder was ik mijn haar 2x per week met een kappersshampoo die ik bij een kappersgroothandel heb gekocht, en gebruik ook salonconditioner, en na een wasbeurt doe ik een druppeltje olie op de puntjes. Jarenlang last van pluizend gortdroog haar gehad, maar dat is nu verleden tijd.

Jeanine, 09-07-2014 12:26 #9
Nog even een toevoeging voor dit artikel, want ik heb ook pluizig haar en heb mijn kapster om raad gevraagd.

Ontdekking:
Pluizig haar betekent niet direct dat je droog haar hebt! Mijn haar pluist, maar is niet droog volgens mijn kapper. Dit kun je voelen, als het niet glad voelt is het vaak droog. Ik heb veel nieuwe haren die door mijn slag omhoog springen en daardoor lijkt het te pluizen.

Advies:
Zoek het niet in producten, maar in de verzorging. Zo raadde de kapper mij een polijstborstel aan (borstel met pinnen en daar omheen haren). Hier mee borstelen om de haren te verzwaren. Een gewone borstel wel gebruiken om de knopen eruit te halen.
Oja, de kapper heeft mij zelf geen borstel verkocht ofzo, dus geen verkoop praatje maar oprecht advies.

Haar wassen: niet heen en weer woelen en tot een grote knot kneden, zoals ik altijd deed. Shampoo erin masseren en daarna het haar naar beneden strijken.

Haar afdrogen: niet hardhandig heen en weer gaan met de handdoek, maar het haar naar beneden trekken. Dus heen en weer te woelen met wassen en afdrogen versterk je het pluizen, want je duwt het omhoog.

Dit zal na een tijdje ervoor zorgen dat het wat minder pluist. Pluist het toch nog, spray dan haarlak op een keukenrolpapiertje en ga met die papier voorzichtig langs je haar. Hierdoor wordt het platter gedrukt zonder dat je een dikke laag haarlak boven op je hoofd hebt :)

Dian, 29-05-2014 20:31 #8
Welke shampoo: heb ik nodig voor ik heb last van. Droog en pluizig haar en word er echt zo onzeker van. Welke shampoo en conditioner is voor mijn haar het beste. Ik weet het echt niet meer. Ik heb kerastase gebruikt en nog wel meer dure shampoo's en conditioner ik ben ten eind raad wat nu. Weet iemand raad voor mij.

, 07-05-2014 17:33 #7
Niet schrikken: laat de shampoo eens helemaal achterwege. Ook als je snel vet haar hebt, want het zou kunnen dat dit juist komt door de agressieve sulfaten in je shampoo! Die maken je haar zó schoon dat je talgklieren daarna gaan overproduceren om het weer goed te maken. Ik was mijn haar met alleen conditioner, en ja, daarvan gaat ook de vettigheid eruit. Onzin dat je vet haar krijgt van conditioner! Gebruik wel een conditioner zonder siliconen, want die krijg je er alleen uit met sulfaten. Zoek eens op co-washing voor meer info.
Baadt het niet, schaadt het niet toch? Je kan voor alleen co-washing gaan, of ook af en toe een shampoo gebruiken. Er zijn ook sulfaatvrije shampoos, die zijn milder voor je haar.
Sinds ik (bijna) alleen met conditioner was:
-Geen superdroog gevoel meer na het wassen waardoor je allerlei producten in je haar moet doen
-Minder snel vet haar
-Veel minder pluis
-Mooiere slag/krullen, al helemaal als ik een knotje/vlecht in heb gehad
-Minder snel klitten, ik hoef het bijna nooit te borstelen, hoogstens met m'n vingers een beetje loshalen

Het is mogelijk dat je haar eerst moet wennen aan de nieuwe behandeling en dus een paar weekjes sneller vet is. Ik heb het rustig afgebouwd dus ik had dat niet.

bonustips voor de pluis:
Slaap met je haar in een knotje of vlecht zodat het niet de hele nacht ligt te schuren.
Maak je haar na het wassen eerst voorzichtig een beetje droog met een handdoek, wikkel het daarna in een zacht t-shirt. Wees met alles heel zachtjes voor je haar, dus niet keihard borstelen!
Een haarmasker gebruik ik regelmatig ook als extra voedende conditioner. Ook als ik die meerdere keren in een week heb gebruikt, wordt mijn haar niet vet.

Eva, 07-04-2014 17:06 #6
Bij mij werkt dat allemaal niet. Ik laat regelmatig 's nachts cremespoeling in, ik laat mijn haar al altijd zo aan de lucht drogen zonder haardroger ofzo. Elke keer als ik douche dan gebruik ik shampoo voor droog haar + cremespoeling. Ik heb al verschillende merken geprobeerd. Ik heb al balsems zonder uitsoepen gebruikt, mouse's -, wax, … noem maar op. Mijn haar blijft ongeloofelijk pluizen en is zo droog als iets…

N. van de Kerkhof, 27-02-2014 10:37 #5
Ik heb ook last van pluizig haar i.v.m. grijs haar (niet helemaal). Heb shampoo gekocht die geschikt is, maar nee, helpt niet. Ik laat mijn haar niet verven. Hoe kom ik er vanaf. Ik vind geen gezicht.
Graag een tip

Kim, 11-02-2014 21:02 #4
Hoi! Bedankt voor de tips maar… Ik heb dus ook pluizig haar, en door die pluizen verdwijnen mijn krullen! Ik weet echt niet wat ik moet doen. Maar ik MOET mijn haar echt goed doorkammen elke dag, anders zit het echt niet. Help me!

Shivani, 28-03-2013 10:55 #3
Ik heb ook pluizig haar maar het begint weg te gaan. Weet je hoe?
-Als je gedoucht hebt, laat je haar gewoon los en laat het drogen. niet pfonen dus.
-niet met los haar slapen, voordat je naar bed gaat doe jeje haar in 2 delen en dan draai je het zeg maar tot een knotje>elastiekje erom, dan heb je dus 2 knotjes aan beide kanten van je hoofd.
-Slapen
-Volgende ochtend: Woehoe geen pluis en mooi golvend ^^

Succes =]

Niet pfhonen&s'avonds ook haar kammen. Gewoon uitkammen, en liever een kunststof borstel&nog beter is een kam.

Patricia, 16-11-2012 12:41 #2
Hallo, mijn meisje van 6 wordt in december 7, heeft erg drooghaar en d'r haar is krullend. Ik wil graag tips om haar haar een glans te geven en welke soort haarborstel moet ik gebruiken? Dank u Reactie infoteur, 18-11-2012
Hallo Patricia,

Ik heb zelf krullen en zeer pluizig haar. Mijn dochter heeft ook krulhaar (zij is nog jonger), maar zelf 'behandel' ik mijn haar als volgt:
Tijdens het douchen regelmatig een haarmaskertje gebruiken (verkopen ze ook in van die grote potten). In de winter doe ik dit zelfs wel 1 keer in de week, mijn haar is dan droger.
Na het wassen niet te droog maken en er crèmevoeding van de Kruidvat indoen (grote, witte fles met gele dop, huismerk). Dat hoeft er niet uitgespoeld te worden. Daarna borstel ik het door en kneed ik het in met een soort waxachtig spul van het merk Syoss. Heeft een zwarte deksel en paars opschrift, zit in een potje en is wit van kleur. Vervolgens laat ik het zo opdrogen. Resultaat is niet-pluizend haar. Verder ga ik er met de borstel niet meer doorheen tot de volgende douchebeurt (1 keer in 2 dagen). Heel evt doe ik er de volgende dag nog een klein beetje wax in om het wat te laten glanzen. O ja, föhnen is echt beter om niet te doen!

Voor mij werkt deze manier super. Ik vind vaak dat kappers ed niet goed weten wat aan te moeten met krullend kroeshaar/pluishaar. Wat betreft de borstel: ik gebruik een houten met niet te dicht bij elkaar staande 'pinnen'.

Veel succes!

Elise, 25-11-2011 15:54 #1
Bedankt! Alleen bij mij is het probleem dat als ik onderweg ergens heen fiets en dan aankom, ik kan echt pluizig haar heb.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 05-06-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 13
Schrijf mee!