InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat te doen tegen puistjes?

Wat te doen tegen puistjes?

In de pubertijd krijgen veel mensen last van puistjes. Tips om ze tegen te gaan worden meestal van generatie op generatie doorgegeven. Ook vertellen vrienden elkaar wat de beste manieren zijn om puisten tegen te gaan, echter is er geen bewijs dat deze tips allemaal werken. Er bestaan gelukkig genoeg manieren om puisten tegen te gaan. Deze tips komen hier aan bod.

Let op je voeding

De voeding doe je tot je neemt is wel degelijk van belang als het gaat om het ontstaan van puistjes. Zo schijnt het dat veel fast food en chocolade puistjes veroorzaken doordat ze erg veel vet bevatten. Om te kijken welke voeding bij jouw mogelijk meer puistjes tot gevolgen heeft is het slim om voor een paar weken een voedingsdagboek bij te houden. In dit dagboek schrijf je op wat je zoal gegeten hebt, en kijk je of de hoeveelheid puisten toenemen bij het eten van een bepaald soort eten. Als je merkt dat je meer puisten krijgt als je een bepaald soort voeding eet, is het slim dit voortaan niet meer te eten.

Gebruik geen cosmetica om de puist te verbergen

Als je een puist ziet, wil je hem het liefst zo snel mogelijk verbergen door er make-up over heen te smeren. Deze aanpak is niet verstandig als je van je puist af wilt komen. Dit heeft ermee te maken dat een puist ontstaat doordat een porie verstopt is geraakt. Als je make-up over je puist doet, verstop jezelf de poriën waardoor er meer puisten kunnen ontstaan. Het beste wat je kan doen om een puist weg te krijgen is door er gewoon van af te blijven.

Reinig je gezicht dagelijks

De meeste puisten ontstaan in het gezicht door verstopte poriën. Het is dat ook erg belangrijk dat je je gezicht elke dag goed wast. Zo kan je bijvoorbeeld elke ochtend en avond je gezicht met water wassen. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een reinigingsproduct. Als je een reinigingsproduct gebruikt is het belangrijk dat je weet wat voor type huid je hebt. Als je niet zeker weet of je een droge of juist een vette huid hebt, kan een schoonheidsspecialist je hier meestal mee helpen.

Blijf van de puist af

Een puist zal na verloop van tijd weggaan. Echter als je er voortdurend aan zit met je vingers duurt het alleen maar langer voordat de puist weg zal gaan. Als je de puist weg krabt of open krabt is het mogelijk dat er op de plek waar de puist heeft gezeten een litteken komt. Let er dus goed op dat je niet aan een puist komt, als je merkt dat je aan je puist aan het krabben bent moet je je hand meteen weghalen.

Draag schone kleren

Een puist ontstaat doordat een porie verstopt raakt. Deze kan door vet maar ook door vuil verstopt raken. Als we een hele dag buiten hebben doorgebracht en voldoende viezigheid op ons gezicht hebben kan het zijn dat poriën verstopt raken. Maar niet alleen door het vuil op je gezicht kunnen poriën verstopt raken, maar ook door vuil in vieze kleren. Als je een paar dagen achter elkaar dezelfde kleren draagt kunnen poriën op je rug verstopt raken wat puisten tot gevolg heeft. Hetzelfde geldt voor je beddengoed. Het heeft geen zin om eerst je gezicht te reinigen om het vervolgens in een vies kussen te leggen. Zorg ervoor dat je beddengoed schoon is.
© 2014 - 2019 Mrpromoteboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen puistjes?"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 19-06-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!